Rok 2016 jest znaczący dla Grupy Europapier i oddziału firmy w Polsce. Następują w nim bowiem istotne zmiany, w tym związane z rebrandingiem: zmieniają się identyfikacja wizualna Grupy i nazwa oddziału w Polsce. O powodach wprowadzonych zmian i związanych z nimi oczekiwaniach, a także obecnej sytuacji i pozycji rynkowej firmy Europapier Polska rozmawiamy z prezesem zarządu Przemysławem Januszko i członkiem zarządu Markiem Cholewą.
n Zacznijmy od kluczowego dla firmy wydarzenia w tym roku, jakim jest rebranding. Czym była spowodowana ta decyzja? Jakich efektów oczekujecie Państwo w wyniku wprowadzonej zmiany?
W ciągu ostatnich lat otoczenie rynkowe, wymagania naszych aktualnych klientów i dostawców oraz oczekiwania nowych partnerów uległy zasadniczej zmianie. Naturalnym następstwem były zmiany w Grupie Europapier.
Przypomnę, że firma Europapier została założona w Austrii w 1971 roku, tj. 45 lat temu, jako dystrybutor papieru i opakowań. Obecnie zarządza 16 spółkami operacyjnymi w 13 krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Przełomowy był rok 2010, kiedy to Grupa Europapier stała się częścią znanego międzynarodowego potentata w branży papierniczej – Grupy Heinzel.
Zmiana właściciela zapoczątkowała intensywny rozwój na wielu płaszczyznach również w Polsce. Wspomnę tylko, że w ciągu ostatnich 4 lat przychody ze sprzedaży wzrosły o ponad 30 proc. W ślad za tym zainwestowaliśmy w nowy, o 50 proc. większy magazyn centralny i 30 proc. wzrost zatrudnienia w obsłudze klientów i logistyce. Osiągnęliśmy wiodącą pozycję w sprzedaży papierów poligraficznych, opakowań, papierów biurowych i ozdobnych. Inwestujemy w rozwój nowych grup produktowych – w media do reklamy i higienę. Rozwijamy lokalną sieć sprzedaży pod marką Visual Media. Staliśmy się liderem rozwoju i preferowanym dostawcą dla klientów, którzy odnoszą sukces. To jest już inna firma niż jeszcze kilka lat temu. Weszliśmy na wyższy poziom i chcemy to podkreślić poprzez zmianę identyfikacji wizualnej, w tym logo, hasła na „First of all” i nazwy naszego oddziału w Polsce na Europapier Polska Sp. z o.o.
n Zmieniliście Państwo nazwę firmy na Europapier Polska. Zniknął Impap. Czy nie było trudno rozstać się ze starą nazwą? Impap podkreślał wieloletnią tradycję firmy. A właśnie: ile to już lat świętuje Europapier w Polsce?
Ta zmiana była wyczekiwana zarówno przez klientów, jak i naszych pracowników. Nie znaczy to, że chcieliśmy się odciąć od przeszłości. Naszą siłą jest doświadczenie, które skutecznie łączymy z nowoczesnością. Wprowadzenie nowej identyfikacji wizualnej było doskonałą okazją do zmiany naszej nazwy, podkreślenia międzynarodowego charakteru działalności i struktury naszej Grupy. Pyta Pani, ile lat w Polsce? W tym roku świętujemy już ćwierć wieku, licząc od 1991 roku, kiedy została założona Spółka Impap.
n Hasło „First of all” jest bardzo ambitne. To hasło w sam raz dla lidera rynku. Czy tak się pozycjonujecie?
Jakiś czas temu przeprowadziliśmy kompleksowe badania wśród klientów i dostawców, których celem było spozycjonowanie naszej firmy na rynku. Potwierdziły one, że największe przewagi rynkowe Europapieru to koncentracja na indywidualnych rozwiązaniach dla klientów, innowacyjność i zdywersyfikowany biznes. Dzięki dostrzeganiu możliwości tam, gdzie inni jeszcze tego nie widzą, jesteśmy dziś liderem rozwoju w naszej branży. Hasło „First of all” tak właśnie nas pozycjonuje. „FIRST OF ALL” podkreśla, że jesteśmy firmą najbardziej zorientowaną na klienta i wyraża naszą pasję w dążeniu do pozycji lidera we wszystkich naszych kanałach sprzedaży. Jesteśmy na to gotowi!
n Gratuluję zmiany i „wejścia na wyższy poziom”. Zostawmy teraz identyfikację wizualną i porozmawiajmy o rynku i sprzedaży. Czy w porównaniu z latami poprzednimi (zwłaszcza rokiem 2015) sytuacja na rynku producentów i dostawców papierów do druku zmieniła się? Jaki miało to wpływ na rozwój Europapieru?
Oczywiście, sytuacja się dynamicznie zmienia. Podobnie jak w innych branżach, zarówno po stronie klientów, jak i dostawców rośnie priorytet dla poprawy rentowności, optymalizacji kapitału pracującego i zwiększenia szybkości działania, bo czas odgrywa coraz większą rolę. Rynek, czyli klienci i dostawcy potrzebują zatem dużo więcej niż tylko sprawnego dostawcy produktów. Dlatego znaczenia nabierają inne wartości i kompetencje związane z proaktywnym doradztwem oraz kreowaniem nowych trendów i pomysłów.
Rozumiemy to doskonale i konsekwentnie rozwijamy się w tym kierunku inwestując w najlepszy, profesjonalny zespół oraz nowoczesne narzędzia. Już dziś mamy przykłady wielu klientów i dostawców, którym skracamy drogę do sukcesu, tworząc indywidualne rozwiązania.
n Jakie nowości produktowe pojawiły się w Państwa ofercie w ostatnim czasie?
Nasza najnowsza oferta to artykuły do higieny i czyszczenia renomowanej marki TORK. Europejski kontrakt z firmą SCA jest filarem naszej strategii zdobycia rynku higieny. Zachęcamy do rozszerzenia współpracy na atrakcyjnych warunkach wszystkich naszych klientów.
n Jaki asortyment firma uważa obecnie za najbardziej znaczący w swej ofercie i który chce najintensywniej promować?
Zasadą jest, że jeśli jakiś asortyment znajduje się w naszej ofercie, to znaczy, że na niego stawiamy. Od 5 lat w jedynej w branży platformie lojalnościowej, jaką jest Program Marzeń, promowane są wszystkie produkty Europapier. Oczywiście skupiamy się bardziej na tych produktach, w które aktywnie angażują się nasi dostawcy oraz na markach, których Europapier jest wyłącznym dystrybutorem.
n Spadek popytu i rentowności sprzedaży papierów gazetowych i biurowych sprawia, że dla firm znacznie bardziej opłacalna staje się sprzedaż papierów specjalistycznych i tektur opakowaniowych. Czy zgadzają się Panowie z tym stwierdzeniem? Czy w ostatnich miesiącach zintensyfikowaliście Państwo swoją aktywność na wspomnianym rynku podłoży opakowaniowych?
Jesteśmy dumni, że Europapier Polska od kilku lat stale zwiększa sprzedaż we wszystkich kanałach sprzedaży, w których operuje. Wyprzedzamy rynek zdobywając udziały rynkowe we wszystkich segmentach produktowych bez względu na dynamikę popytu. Ta strategia zdobycia pozycji lidera rozwoju na zdywersyfikowanych rynkach przyniosła skalę, która w połączeniu z siłą zakupową Grupy Europapier i synergią w ramach Grupy Heinzel zapewnia rentowność Spółce. Oczywiście tam, gdzie jest niższa, redukujemy zaangażowanie i koszty oraz ograniczamy kapitał alokując go do bardziej atrakcyjnych segmentów; potwierdzam, że w tym również do packagingu.
n Jaką ofertę w zakresie podłoży na opakowania posiadacie Państwo w swym portfolio? Które z nich cieszą się największym powodzeniem?
Europapier Polska od wielu lat ma najsilniejszą pozycję na rynku dystrybucji opakowań w Polsce. Zabrakłoby miejsca, aby wymienić całą ofertę aplikacji dla drukarń i producentów opakowań. Po szczegóły i atrakcyjne oferty zapraszam do kontaktu z Markiem Tokarskim, guru podłoży do opakowań w Grupie Europapier oraz na Europapier-online.pl, zwłaszcza w branży opakowań. Mamy w tym zakresie najlepsze kompetencje na rynku i globalną siatkę powiązań w ramach Grupy Heinzel. Grupa również strategicznie inwestuje w produkcję papierów kraft i tektury falistej.
n Ciekawostką jest marka Papierowy Dizajn, którą wprowadziliście Państwo na rynek niespełna 3 lata temu i która dość szybko zawojowała rynek papierów ozdobnych. Jak na tak młodą markę jej rozpoznawalność jest bardzo wysoka. Skąd pomysł na nową markę? Czy takie działania wizerunkowe przekładają się na sprzedaż?
Marka Papierowy Dizajn faktycznie, chociaż ma krótką historię, to już mocno zaistniała na rynku. Stworzyliśmy ją do promocji papierów ozdobnych znajdujących się w ofercie Europapier Polska. Uznaliśmy, że klienci poszukujący tej oferty to bardzo zróżnicowana grupa, mająca inne, specyficzne wymagania. Ponadto sama oferta papierów ozdobnych jest niezwykle złożona. Dobór najlepszego papieru do projektu wcale nie jest łatwy. Potrzebne są ekspercka wiedza i czas na śledzenie globalnych trendów rynkowych zarówno w zakresie produktów, jak i dizajnu. Dlatego kluczowe są komunikacja z rynkiem i dostęp do wiedzy. Właśnie tak narodził się pomysł na nową markę do komunikacji z rynkiem. Markę adresowaną do ludzi kreatywnych, miłośników papieru – takich jak my! Jak się okazuje, był to strzał w dziesiątkę. Nasz blog www.papierowydizajn.pl codziennie zyskuje nowych odbiorców, a funpage na FB ma kilka tysięcy fanów. Papierowy Dizajn można spotkać na wielu wydarzeniach branżowych. Kojarzony jest z solidną marką, za którą stoją profesjonalizm, wiedza i doświadczenie. Czy idzie za tym sprzedaż? W ciągu 3 lat zdobyliśmy już duży udział w rynku i dlatego będziemy konsekwentnie kontynuować inwestycje w rozwój Papierowego Dizajnu.
n Jakie są cele strategiczne firmy na najbliższe lata?
Europapier Polska ma jasny cel na najbliższe lata. To klient jest dla nas najważniejszy. Chcemy być preferowanym partnerem firm odnoszących sukces i wzmacniać naszą pozycję jako lidera rozwoju sprzedaży i rentowności na rynku.
Nadal będziemy ofensywnie inwestować zarówno w nasze tradycyjne kanały sprzedaży, jak i w nowe biznesy. Mamy możliwości, aby zrealizować te plany zarówno poprzez rozwój organiczny, jak i strategiczny.
Chcemy być liderem rynku dystrybutorów w segmencie papierów poligraficznych oraz umacniać naszą pozycję lidera w segmentach opakowań i papierów biurowych.
Papierowy Dizajn będzie kontynuował dynamiczny rozwój i wyznaczał na rynku nowe standardy.
Będziemy wykorzystywać coraz większy potencjał w biznesie mediów do reklamy pod marką Visual Media, rozwijając zarówno sprzedaż z naszego magazynu centralnego, jak i punktów sprzedaży w głównych miastach Polski, tak aby również na tym rynku wkrótce osiągnąć pozycję lidera.
Od roku 2016 inwestujemy także w segmencie higieny. Strategią naszego właściciela jest wiodąca pozycja w dystrybucji higieny w całej CEE, będziemy zatem bardzo mocno rozwijać również ten biznes.
Podsumowując, Europapier Polska ma niewątpliwie przed sobą bardzo ciekawe lata. Dzięki jasnej i konsekwentnej strategii, przedsiębiorczości i doświadczeniu naszych pracowników oraz wsparciu ze strony silnego właściciela wierzymy w sukces i ogromnie cieszymy się na to, co przed nami. Chcemy nadal z pasją budować wspólny biznes łącząc sukcesy naszych klientów, dostawców i pracowników Europapier Polska.
n Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiała Iwona Zdrojewska