Farba drukarska podstawą każdego druku – część VIII
31 sty 2022 08:23

Ponieważ farba jest podstawą każdego druku, to właściwości farb muszą być dostosowane do wymagań stawianych przez technikę drukowania offsetowego, tak aby zapewnić ich właściwe przenoszenie poprzez formę drukową na podłoże. 

Przenoszenie farby w maszynie drukującej cd.

Przyjmuje się, że kałamarz farbowy powinien być napełniony przynajmniej do połowy, ponieważ zbyt niski poziom farby może prowadzić do zamykania się szczeliny i przekazywania zbyt małej ilości na duktor. Właściwe ustawienie zespołu gwarantuje niezmienność kolorystyki podczas drukowania.

Ilość farby przekazywanej na podłoże powinna być możliwie jak najmniejsza ze względu na problemy, jakie jej nadmiar może powodować w procesie drukowania.

W offsecie arkuszowym zespół farbowy jest długi i rozbudowany, ale wydłużony układ wałków jest korzystny ze względu na możliwość uzyskania cienkiej i równomiernej warstwy farby. 

W zespole farbowym znajdują się wałki o różnym stopniu twardości: od twardych, wykonanych ze stali do miękkich i elastycznych pokrytych gumą syntetyczną lub innymi tworzywami sztucznymi. Zróżnicowana twardość wałków pozwala na lepszą regulację sił docisku. 

Wałki posiadają również różne średnice, co gwarantuje lepszy efekt rozcierania farby. Niewłaściwe ustawienie i wadliwa regulacja wałków mogą powodować szereg problemów w druku, dlatego należy je systematycznie regulować. 

Maszyny drukujące poszczególnych producentów mogą różnić się liczbą wałków w zespołach farbowych. W ostatnich czasach obserwuje się tendencję do zmniejszania ich ilości i skracania zespołów, co z kolei jest impulsem dla producentów farb, aby modyfikowali swoje produkty pod kątem możliwości szybszego ustalania się ich prawidłowych właściwości.

Zespół farbowy powinien być utrzymywany w czystości, a stosowane do tego celu zmywacze nie powinny działać agresywnie na powierzchnię wałków. Z czasem wałki mogą tracić swoje właściwości hydrofobowe i chętniej przyjmować wodę niż farbę. Zjawisko to określa się jako ich łysienie. Wałki ulegają również zużyciu mechanicznemu, dlatego ich stan trzeba regularnie kontrolować.

Ilość farby przenoszonej na podłoże. Podczas drukowania farba przenoszona jest z formy drukowej na podłoże tylko w pewnej części, ponieważ jej warstwa rozdziela się pomiędzy powierzchniami cylindrów. 

Przenoszenie farby z formy drukowej na podłoże zależy od:

– rodzaju i ilości zastosowanej do druku farby,

– szybkości drukowania,

– charakterystyki podłoża,

– specyfiki powierzchni formy drukowej.

Współczynnik przenoszenia farb offsetowych arkuszowych waha się zazwyczaj w granicach 35-65 proc.

Można określić go za pomocą specjalnego badania. Przeprowadza się je na urządzeniu do badania drukowności. Wykonując szereg pomiarów można określić zależność pomiędzy ilością przenoszonej i nadawanej farby, a także prędkością drukowania.

Test polega na porównywaniu wagi formy czystej, nafarbionej i po druku przy zmieniających się warunkach dotyczących np. początkowej ilości farby nadawanej na formę, prędkości drukowania, rodzaju formy. Współczynnik takiego przenoszenia można określić wg następującego wzoru:

      m1

f = —–

      m2

f – współczynnik przenoszenia farby,

m1 – ilość farby przeniesiona na podłoże w g/m2, 

m2 – ilość farby na formie drukowej przed drukowaniem w g/m2.

Mnożąc wynik przez 100 otrzymuje się procentowe określenie współczynnika charakteryzującego specyfikę przenoszenia farby.

W praktyce przyjmuje się, że przeciętna ilość farby nanoszonej na arkusz uzależniona jest w największym stopniu od charakterystyki właściwości powierzchni podłoża drukowego i wynosi: 

– na podłożach powlekanych

farby triadowe1,0–1,2 g/m²

farby specjalne

• mocne odcienie barwne maks. do 1,9 g/m²

• normalne barwy z zawartością bieli do 35%1,2–1,7 g/m²

• jasne barwy z dużą zawartością bieli 

  (np. Pantone 427–75 proc. bieli) 0,7 g/m² 

– farby srebrne  ok. 1,5 g/m²

– farby złote  ok. 2,5 g/m²

na papierach niepowlekanych ilość naniesionej farby powinna być odpowiednio większa w zależności od zawartości bieli 1,0 – ok. 2,3 g/m2

biel kryjąca na papierach napylanych aluminium lub foliach

– przy jednokrotnym nadruku 2,0-2,5 g/m²

– przy dwukrotnym nadruku 1,7 g/m² każdorazowo. cdn

Ewa Rajnsz

Artykuł sponsorowany