W dniach 22-23 sierpnia firma Xerox Corporation zorganizowała spotkanie dla przedstawi-cieli wschodnioeuropejskiego przemysłu poligraficznego w Xerox Color Center of Awareness w Rochester. W tym ekskluzywnym spotkaniu wzięła udział siedmioosobowa grupa z Polski, której przewodził Swapan Chaudhuri, dyrektor generalny Xerox Polska. W częci pozamerytorycznej największš atrakcję stanowiła wycieczka do wodospadu Niagara Đ większoć z nas widziała ten cud natury po raz pierwszy w życiu.
Zanim jednak przyszedł czas na częć rekreacyjnš, gospodarze przygotowali bardzo rozbudowany program prezentacji i szkoleń, w którym głównš rolę odgrywały plany firmy Xerox zwišzane z dalszš ekspansjš na rynku cyfrowego druku kolorowego. Najważniejszym punktem programu była demonstracja najnowszego systemu poligraficznego firmy Xerox Đ FutureColor, który obecnie nosi już nazwę DocuColor iGen3 (szersza informacja na ten temat w reportażu z targów PRINT 01 Đ SS).
Pierwszy dzień prezentacji upłynšł włanie pod znakiem nowej maszyny, która Đ zdaniem firmy Đ stanowi olbrzymi krok w kierunku dalszego rozwoju cyfrowej poligrafii. Spotkanie rozpoczęła Cathy Lewis, wiceprezes ds. marketingu Xerox Color Solutions Business Unit, która nakreliła strategię firmy Xerox, kierunki jej rozwoju i przedstawiła główne aplikacje oferowane przez firmę.
Następnie zaprezentowano nam Đ także podczas pracy na żywo Đ system FutureColor. Nowa maszyna, której prototyp można było obejrzeć już podczas ostatnich targów DRUPA 2000, jest Đ w ujęciu Xeroksa Đ systemem III generacji, tzn. wyprzedza technologicznie wprowadzone na rynek w ubiegłym roku urzšdzenia z serii DC 2000, których Đ także w Polsce Đ pracuje coraz więcej. Podstawowe zalety FutureColor to, zdaniem Xeroksa, większa prędkoć (100 stron na minutę bez względu na rodzaj zadrukowywanego podłoża), większy zakres gramatur podłoża, większy format arkuszy (maksymalnie B3+), co czyni tę maszynę konkurencyjnš wobec małoformatowych maszyn offsetowych. W urzšdzeniu zastosowano tonery nowej generacji wyprodukowane przez Xeroksa. Urzšdzenie drukuje w trybie czterokolorowym, choć pozostawiono miejsce na dodatkowy pišty zespół drukujšcy. Podobnie jak w przypadku poprzednich rozwišzań firmy Xerox, obsługa maszyny jest bardzo łatwa i wymaga w większym stopniu znajomoci programów konmputerowych niż technologii drukowania. Na razie firma nie przewiduje możliwoci łšczenia maszyny FutureColor z urzšdzeniami do dalszej obróbki, choć Đ jak nas zapewniono Đ bierze się pod uwagę takš ewentualnoć.
W drugiej częci dnia uczestnicy spotkania zostali przewiezieni do zakładu produkcyjnego maszyn FutureColor, który znajduje się w Webster k. Rochester. Tu moglimy zapoznać się z całym cyklem produkcyjnym najnowszego urzšdzenia firmy Xerox. Tu także powstajš inne kolorowe maszyny tej firmy, w tym wspomniane już DocuColor 2000. W czasie, gdy zwiedzalimy zakład, trwały testy jednego z kilku wyprodukowanych już egzemplarzy Future-
Color. Jak się dowiedzielimy, etap, na którym prezentowano nam maszynę, jest w zasadzie przymiarkš do rozpoczęcia testów beta u pierwszych klientów. Oznacza to, że system FutureColor prezentowany m.in. na wrzeniowych targach PRINT 01 w Chicago nie był tak naprawdę końcowš wersjš produktu. W rozmowie z Poligrafikš Cathy Lewis przyznała, że w wersji rynkowej maszyna pojawi się nie wczeniej, niż w pierwszym kwartale 2002 roku. Po wizycie w fabryce mielimy możliwoć wysłuchania wystšpień przygotowanych przez pracowników działu badań i technologii Xeroksa. Prelekcje dotyczyły rozwišzań, nad którymi firma w tej chwili pracuje.
Drugi dzień spotkania w Rochester rozpoczšł się od prezentacji strategii firmy Xerox w zakresie technologii druku czarno-białego. Okazuje się, że mimo wyranego ukierunkowania na rozwišzania kolorowe Xerox w żadnym wypadku nie zamierza rezygnować z pozycji, jakš posiada na rynku urzšdzeń monochromatycznych. Najlepszym tego dowodem jest wprowadzenie do oferty nowych modeli drukarek z serii DocuTech i DocuPrint, oferujšcych prędkoć 75 stron A4 na minutę (informację na ten temat zamieszczamy osobno).
Kolejny punkt stanowiły grupowe prezentacje ostatnich rozwišzań firmy Xerox. Największym zainteresowaniem polskiej grupy cieszyły się prezentacje skanera do dokumentów DigiPath (wkrótce wyposażonego także w funkcję skanowania materiałów kolorowych) oraz maszyny DocuColor 2060 (częć rodzimych uczestników wyjazdu to użytkownicy włanie tego modelu). Poza tym demonstrowano możliwoci nowego oprogramowania firmy Xerox: DocuSP Color Controller, DC 2060 CreoScitex/VIPP i DC 2060 NPS/IPS Controller.
Spotkanie, a w zasadzie jego częć merytoryczno-szkoleniowa zakończyła się sesjš dyskusyjnš, podczas której można było przedstawić swoje, czasem krytyczne, uwagi wobec zaprezentowanych rozwišzań. I tym razem nasza grupa okazała się najbardziej dociekliwa. Bioršc pod uwagę iloć zadanych pytań, testy beta systemu FutureColor powinny być przeprowadzane nie w USA, ale wÉ Polsce.
W uzupełnieniu reportażu z USA publikujemy obszerne fragmenty wywiadu, jakiego udzieliła magazynowi ăElectronic PublishingÓ Anne M. Mulcahy, prezes i dyrektor generalny Xerox Corporation. Rozmowę przeprowadzono w lipcu, na kilka dni przed mianowaniem jej na stanowisko dyrektora generalnego firmy.
Dlaczego uważa Pani branżę poligraficznš za kluczowego klienta firmy Xerox?
Anne M. Mulcahy: Zawsze widzielimy w sektorze poligraficznym niezwykle ważnego odbiorcę naszych rozwišzań drukarskich. Wieloletnie dowiadczenia firmy Xerox w technologii przygotowywania dokumentów uczyniły nas naturalnym partnerem dla branży poligraficznej. Branża ta jest odbiorcš systemów skanowania i zarzšdzania dokumentami DocuTech oraz cyfrowych drukarek produkcyjnych z serii DocuColor i dzięki temu przynosi naszej firmie duże przychody. W ubiegłym roku wyniosły one 3 miliardy USD, co stanowi około 15% całkowitych przychodów Xeroksa na wiecie.
Wierzymy, że Xerox będzie się przekształcał wraz z rynkiem poligraficznym, który to rynek wykazuje dynamiczny rozwój. Potwierdzajš to liczby zawarte w badaniach firmy konsultingowej CAP Ventures: obroty rynku tylko z tytułu cyfrowego drukowania wzrosnš do 35 mld USD w 2003 roku (z 13 mld USD w 1999 roku).
Reasumujšc, jest to bardzo perspektywiczny sektor, w który w coraz większym stopniu będziemy się angażować.
Czy najnowsze urzšdzenie do cyfrowego druku kolorowego, FutureColor, jest rozwišzaniem rewolucyjnym, czy ewolucyjnym?
A.M.: FutureColor to zupełnie nowa jakoć na rynku poligraficznym, oferujšca rozmaite możliwoci wykorzystania przy niewielkich kosztach eksploatacji. Porównujemy go do tego, co uczynił DocuTech dla rynku publikacji ăna żšdanieÓ. DocuTech zwiększył obroty tego sektora do 2 mld USD. Urzšdzenie FutureColor powinno odnieć podobny sukces, rozwijajšc zapotrzebowanie na systemy cyfrowego druku kolorowego.
Opracowanie i testowanie urzšdzenia kosztowało firmę Xerox 1 mld USD. FutureColor zawiera aplikacje, które nie mogš być stosowane w maszynach offsetowych, takie jak personalizacja, szybkie drukowanie i dostosowywanie do potrzeb klienta. Korzystanie z niego jest również o wiele tańsze. Spodziewamy się, że FutureColor stworzy nowš gałš przemysłu drukarskiego oraz stanie się ródłem dużych dochodów firmy Xerox i jej klientów.
Czy FutureColor jest konkurencjš dla maszyn konwencjonalnych, czy też zmierza w innym kierunku?
A.M.: Z pewnociš produkty takich firm jak Heidelberg czy Indigo majš obecnie znaczny udział w rynku poligraficznym. FutureColor będzie natomiast czym więcej niż tylko konkurencjš dla kolorowych maszyn offsetowych. FutureColor kompleksowo wprowadza technologię cyfrowš do wiata, który był do tej pory we władaniu maszyn offsetowych. To poczštek prawdziwej transformacji tego rynku. Mylę, że jestemy doskonale przygotowani do konkurowania z innymi firmami w nowej rzeczywistoci cyfrowej.
Co kryje się pod pojęciem druku niskonakładowego?
A.M.: FutureColor została zaprojektowana jako bardzo efektywna maszyna do drukowania niskich nakładów, czyli od 1 do 5000 egzemplarzy. Dodatkowš zaletš zastosowanej w niej technologii cyfrowej jest to, że urzšdzenie nie wymaga wczeniejszego nastawiania i tak kosztownych przygotowań jak w przypadku offsetu. Im mniejszy nakład, tym lepiej widoczne sš korzyci technologii cyfrowej. To najlepszy wybór dla druku personalizowanego.
Czy nadejdzie taka chwila, że druk kolorowy przestanie być postrzegany jako droższy od czarno-białego?
A.M.: Mylę, że kolor niedługo zastšpi wiele dzisiejszych czarno-białych aplikacji. Potwierdzajš to obserwacje rodowiska biurowego: klienci coraz częciej wybierajš rozwišzania kolorowe jako atrakcyjniejsze. Odbiorcy wskazujš na łatwoć użycia, wierne odtwarzanie kolorystyki, elastycznoć technologii. Stosowanie cyfrowego urzšdzenia FutureColor będzie również bardzo opłacalne. Szacujemy, że koszt wykonania jednej kopii dokumentu wyniesie w tym przypadku około 5 centów, co stanowi przełom w technologii cyfrowej. Nie oznacza to jednak, że Xerox wkrótce wycofa się z rynku urzšdzeń czarno-białych. Chociaż ten sektor rozwija się o wiele wolniej niż segment druku kolorowego, nadal jest znaczšcym odbiorcš naszych rozwišzań. Według badań, udostępnionych przez departament ăStrategie na ŻšdanieÓ, wartoć dochodów ze sprzedaży cyfrowych urzšdzeń monochromatycznych wyniosła w ubiegłym roku 7 miliardów USD. Większoć tej sumy została wypracowana przez szybkie urzšdzenia drukujšce ăna żšdanieÓ, których pierwsze modele z serii DocuTech wdrożylimy 11 lat temu.
Jakš rolę w obecnej działalnoci firmy Xerox odgrywajš jej strategiczni partnerzy?
A.M.: Bardzo cenimy sobie współpracę z naszymi partnerami, zwłaszcza teraz, kiedy przygotowujemy się do wprowadzenia FutureColor na rynek. Xerox ma doskonałš sieć przedstawicieli handlowych i wielu klientów pracujšcych w przemyle poligraficznym. Jednak wchodzšc z urzšdzeniem cyfrowym na rynek zdominowany przez technologię offsetowš, musimy poszukiwać coraz nowszych możliwoci dotarcia do odbiorców. Z tego powodu zdecydowalimy się zawrzeć umowy strategiczne z firmami z rynku offsetowego. Nawišzalimy współpracę m.in. z firmš Presstek w celu przygotowania rozwišzań łšczšcych zalety technologii cyfrowej z możliwociami tradycyjnych urzšdzeń offsetowych.
Działajšc wspólnie z firmami z rynku offsetowego, Xerox buduje relacje z tradycyjnymi odbiorcami ich rozwišzań. Dowiadujemy się, jakie sš ich oczekiwania i prezentujemy technologię cyfrowš. Dzięki temu możemy przygotować kompleksowš strategię wdrażania urzšdzeń cyfrowych na rynek. Współpracujemy też z takimi firmami, jak Imation oraz EFI, które majš silnš pozycję w sektorze prepress i których opinie majš wpływ na opracowywane rozwišzania technologiczne.