Główne trendy w produkcji druków cyfrowych w latach 2005-2006
6 gru 2016 14:44

Amerykańska firma konsultingowa InfoTrends/CAP Venture analizuje główne trendy w produkcji druków cyfrowych. Mogš one być zwišzane z produkcjš nowych maszyn drukujšcych lub oprogramowania, nowymi atrakcyjnymi zastosowaniami druku cyfrowego oraz rozwojem innych rynków, które mogš mieć wpływ na ofertę usług poligraficznych. Przemysł poligraficzny na etapie fundamentalnych przekształceń Według opinii InfoTrends/CAP Venture, w połowie roku 2005 (a więc obecnie Đ przyp. red.) przemysł poligraficzny będzie na półmetku fundamentalnych przekształceń. Transformacja ta, trwajšca dziesięć lat, ma ogromny wpływ na wszystkie podmioty na rynku usług poligraficznych. Chociaż nie bardzo wiadomo, jaki będzie końcowy wynik przekształceń, to ten typ zmian prowadzi najczęœciej do ograniczenia liczby zakładów o 50% i zasadniczej zmiany œrodowiska, w którym prowadzi się biznes. Technologia cyfrowa, superwydajnoœć i zmiana modelu biznesu sš czynnikami radykalnej transformacji rynku. Nie znaczy to jednak, że tylko zakłady oferujšce usługi poligraficzne narażone sš na to ryzyko. Dotyczy to wszystkich podmiotów, niezależnie od ich usytuowania w różnych segmentach rynku poligraficznego. Kolorowy druk cyfrowy czynnikiem napędzajšcym wzrost Kolorowy druk cyfrowy będzie czynnikiem stymulujšcym wzrost druku na żšdanie. Najbardziej zażarta batalia będzie dotyczyła liczby sprzedanych najtańszych maszyn drukujšcych (lower end) i udziału rynkowego druku na szybkich maszynach cyfrowych. Większoœć poligrafów docenia zalety i nowe możliwoœci druku cyfrowego. Istotne jest, kiedy zdecydujš się oni na zakup urzšdzeń do kolorowego druku cyfrowego. Badania marketingowe przeprowadzone ostatnio wykazały, że zakłady poligraficzne będš inwestowały w zakup cyfrowych systemów do druku kolorowego często kosztem tradycyjnych maszyn offsetowych. Standaryzacja i Internet głównymi siłami napędowymi wzrostu zastosowania druków cyfrowych Wpływ Internetu, jak również ogólnie dostępne standardy formatowe plików zapewniły lepszš pozycję przetargowš zleceniodawcom druków. Przyczynił się do tego również postęp w zarzšdzaniu cyfrowym workflow produkcji druków. Wszystkie te czynniki zwiększyły zastosowanie druku cyfrowego. Lokalizacja geograficzna przestała być barierš w zlecaniu druku: zleceniodawcy wielonakładowych druków mogš łatwo zmieniać zakłady poligraficzne bioršc pod uwagę takie kryteria jak szybkoœć realizacji zlecenia, elastycznoœć i oferta cenowa. Internet w połšczeniu z formatami PDF i JDF pozwala na lepszy wglšd w cykl produkcyjny zarówno poligrafom, jak i zleceniodawcom druków. Dla wielu poligrafów stanowi to bardzo poważne zagrożenie, któremu będš się starali przeciwstawić. Dla innych będzie to stanowiło okazję do obniżki kosztów pozwalajšc na polepszenie oferty usługowej. Poligrafowie sprzedawcami serwisów komunikacji biznesowej Poligrafowie, którzy będš w dalszym cišgu opierać się na modelu biznesu z lat poprzednich, nie będš prawdopodobnie w stanie zapewnić swojemu zakładowi długotrwałej działalnoœci. Skupienie całej działalnoœci na druku offsetowym będzie prowadziło do niskiej stopy zysku i mniejszej iloœci zamówień. Drukarnie, które zignorujš technologię cyfrowš i zwišzane z niš serwisy dajšce wartoœć dodatkowš, przestanš istnieć. Dochody z usług zapewniajšcych wartoœć dodatkowš będš rosły, podczas gdy dochody z usług drukarskich rozumianych jako nałożenie farby drukarskiej na papier będš szybko malały. Poligrafowie oferujšcy usługi drukarskie powinni na nowo zdefiniować swojš działalnoœć jako biznes usług komunikacyjnych. JDF przestanie być czynnikiem wyróżniajšcym JDF przestanie być czynnikiem wyróżniajšcym w promowaniu usług poligraficznych, a nacisk zostanie położony na kompatybilnoœć wewnętrznš (czyli urzšdzeń w zakładzie poligraficznym) i zewnętrznš. Klientów nie obchodzi, co jest ăpod maskšÓ, ale istotne dla nich sš łatwoœć integracji z istniejšcym biznesem i systemem produkcyjnym oraz efektywnoœć procesów w zakładach oferujšcych usługi poligraficzne. Działy marketingu szybko zorientujš się, że zleceniodawcy bardziej zainteresowani sš interoperatywnoœciš jako strategiš niż JDF jako technologiš. Generalnie adaptacja JDF będzie następowała powoli, ponieważ nowy kapitał inwestycyjny jest ograniczony. Jednak rozwišzania, które oferujš integrację, a jednoczeœnie gwarantujš zwrot poniesionych nakładów, będš w dalszym cišgu wprowadzane w życie. Wzroœnie konkurencja w dziedzinie programów workflow, kiedy JDF wpłynie na zrównanie pozycji dużych i małych firm zajmujšcych się oprogramowaniem komputerowym. Stwarza to nowe możliwoœci małym firmom i niezależnym (third-party) rozwišzaniom oferowanym przez sprzedawców nieprodukujšcych maszyn drukujšcych. Superwydajnoœć i usługi o podwyższonej stopie zysku zapewniš wzrost produkcji Prosperujšce zakłady usług poligraficznych będš się koncentrowały na superwydajnoœci swoich procesów produkcyjnych w celu obniżenia kosztów i zahamowania malejšcej stopy zysku. W tym samym czasie jednak poszerzš one zakres wysoce zyskownych usług oferowanych klientom. Na znaczeniu zyskajš zakłady poligraficzne oferujšce pełne serwisy i systemy integrujšce. Pojawi się też zapotrzebowanie na usługi konsultingowe zwišzane z zagadnieniami biznesowymi takimi jak zatrudnianie personelu, wewnętrzne i zewnętrzne szkolenia oraz marketing. Należy się więc spodziewać rozwoju technologii prognozowania i oszacowania produkcji oraz ich całkowitych rozwišzań. Będzie można zaobserwować szybki wzrost takich hybrydowych produktów jak offset/cyfrowy workflow, narzędzi aktywowanych za poœrednictwem Internetu oraz programów pomagajšcych oferować usługi o wyższej stopie zysku, takie jak druk zmiennych danych. PDF przesuwa decyzje produkcyjne do autorów dokumentów Akceptacja plików PDF jako formatu powszechnie stosowanego w druku będzie rosła w dalszym cišgu. Zwiększenie iloœci oferowanych narzędzi, jak również ich ulepszenie pozwalajš na tworzenie naprawdę gotowych do druku plików PDF. Rosnšca kompatybilnoœć PDF w połšczeniu z narzędziami oferowanymi przez ten format pozwala przesunšć decyzje produkcyjne podejmowane dotychczas przez drukarzy do twórców dokumentu. Ich autorzy muszš mieć odpowiednie przygotowanie i stosowny graficzny program komputerowy, aby podejmować poprawne decyzje. Wynikiem tego będzie coraz większa akceptacja i znaczenie narzędzi aktywowanych za poœrednictwem Internetu oraz soft proofing. Inkjet na horyzoncie Może nie zdarzy się to przed rokiem 2008, ale nastšpi na pewno. W œwiecie druku na żšdanie, który dotychczas był zdominowany przez urzšdzenia oparte na technologii tonerów, będzie coraz więcej systemów do druku kolorowego opartych na technologii inkjet. Jakoœć tego druku i właœciwe podłoża stanowiš w dalszym cišgu wyzwanie, ale zagadnienie to zostanie z czasem rozwišzane. Faktem jest, że technologia elektrofotograficzna posiada ograniczenia, szczególnie jeœli chodzi o szybkoœć. Znaczy to, że jeżeli chcemy uzyskać szybszy druk, to musi się on opierać na technologii inkjet. Wnioski W szerokim tego słowa znaczeniu technologia cyfrowa jest sprawcš przekształceń w przemyœle poligraficznym. Pojawienie się zautomatyzowanego workflow oraz e-commerce przyczyniło się do zdefiniowania na nowo oferty usług poligraficznych. Technologia kolorowego druku cyfrowego jest znaczšcym czynnikiem zmian. Druk kolorowy pozwala na oferowanie usług o większej stopie zysku. Kolor jest bardzo ważny w drukach niskonakładowych i spersonalizowanych. Druk kolorowy zwiększa kompleksowoœć przygotowania druku, a najlepsze rozwišzanie w tej dziedzinie to wydajne workflows. Druk kolorowy powinien więc być czynnikiem, który należy uwzględnić w długookresowym planie biznesowym każdego zakładu poligraficznego. Na podstawie ulotki przygotowanej na targi Printing on Demand (Filadelfia, 17-20 maja 2005) opracował TG