Dzięki możliwości bezpośredniego zadrukowywania folii magnetycznej na standardowych drukarkach wielkoformatowych punkty druku mają obecnie możliwości oferowania konkurencyjnych cenowo nowych usług swoim klientom.
Materiał magnetyczny oferuje dostawcom usług druku (PSP) i klientom alternatywę w stosunku do stałych rozwiązań. Dla zastosowań wymagających łatwego zdejmowania i prostych wymian magnesy są dobrym rozwiązaniem zapewnianym przez wielkoformatowy druk cyfrowy. Jest tu dostępnych wiele aplikacji poczynając od biznesowych kart magnetycznych po grafikę na pojazdy wymagającą wiele umiejętności i grafikę ścienną.
Łatwo usuwalne aplikacje
Firma FastSigns z Arvada w stanie Kolorado działa na rynku od 2002 roku i oferuje klientom kompleksowe usługi w zakresie marketingu oraz rozwiązań graficznych, w tym druku na mediach magnetycznych. Małżonkowie Garret i Kim Gifford prowadzą placówkę franczyzy z pomocą pięciu pracowników na powierzchni 170 m2.
Według Garreta Gifforda, prezesa FastSigns, największą grupą klientów stosujących materiał magnetyczny są fachowcy świadczący usługi budowlane tacy jak malarze, hydraulicy i elektrycy z małych i dużych przedsiębiorstw. Przyciągająca uwagę grafika na pojazdach właścicieli tych firm jest głównym typem aplikacji.
Materiał magnetyczny stanowi najkorzystniejszą metodę produkcji kalkomanii graficznej na pojazdy ze względu na łatwość jej usuwania lub wymiany w razie potrzeby. Te magnetyczne grafiki mogą się pojawić na samochodach osobowych do użytku służbowego w miejscach, gdzie istnieje zakaz parkowania pojazdów handlowych, lub na wynajmowanych pojazdach, które nie pozwalają na malowanie lub nakładanie liter winylowych. Wszystkie te sytuacje czynią magnetyczne oznakowania najlepszym, a czasami tylko jedynym rozwiązaniem – mówi Gifford.
W zależności od lokalizacji i warunków atmosferycznych grafika na foliach magnetycznych może wytrzymać przez rok lub dłużej. Dodatkowa warstwa laminatu pomaga zwiększyć jej długotrwałość. PSP powinny rozmawiać z klientami o właściwej konserwacji grafiki na foliach magnetycznych. Należy przypominać im o prawidłowym czyszczeniu powierzchni, szczególnie na samochodach i zdejmowaniu folii od czasu do czasu, aby pozbyć się brudu.
Oprócz grafiki samochodowej podłoża magnetyczne chronione folią laminowaną nadają się doskonale do znaków na budowach, na notatki inspektorów budowlanych, regały magazynowe i oznakowania.
Bezpośredni druk na foliach magnetycznych
Wiele grafik drukowanych na dużych magnetycznych zwojach jest następnie ciętych na mniejsze kawałki, jak np. naklejki na zderzaki, kalendarze sportowe lub wizytówki. Wydajność i zdolność do drukowania dużej ilości grafiki za pomocą wielkoformatowych drukarek wzbudza zainteresowanie wielu punktów małej poligrafii.
Drukowanie bezpośrednio na materiale magnetycznym jest dużo bardziej opłacalnym procesem niż druk, a następnie laminowanie. Media o szerokości do 42 cali (106,68 cm) przyczyniają się do obniżenia kosztów produkcji. Opłacalne jest nawet drukowanie magnetycznych kart biznesowych, kalendarzy lub menu. Jakość druku jest doskonała nawet przy grafice wymagającej wysokiej rozdzielczości i druku czterokolorowego.
Folia PrintMagnetVinyl firmy Master Magnetics przeznaczona do aplikacji wewnątrz budynków i na zewnątrz może być zadrukowywana tuszami rozpuszczalnikowymi, ekorozpuszczalnikowymi, UV oraz lateksowymi i jest dostępna w szerokościach od 12 do 42 cali (30,48-106,68 cm). Wytrzymałość materiału zmienia się zależnie od
jego grubości, która waha się od 0,3 do 1,5 mm. Folie 0,7 mm lub grubsze są wymagane do znakowania pojazdów, natomiast folie 0,3 lub 0,4 mm nadają się do użytku w pomieszczeniach lub do reklam promocyjnych. Na potrzeby druku wodnymi tuszami inkjet folia winylowa PrintMagnet posiada wierzchnią warstwę papierową.
FastSigns do drukowania na foliach magnetycznych stosuje drukarkę z tuszami lateksowymi HP Designjet L25500. Tusze lateksowe są doskonałe do druku grafiki stosowanej tak wewnątrz, jak i na zewnątrz. Daje to wymierne korzyści dla środowiska naturalnego i jakości powietrza w pomieszczeniach wewnętrznych.
Wydajna kombinacja
Materiały magnetyczne mają długą historię, ale wiele punktów druku niechętnie je stosuje. Sądzą one, że tradycyjny dwuetapowy proces drukowania na podłożu, a następnie laminowanie folii magnetycznych lub drukowanie na nienamagnesowanym materiale, po czym magnesowanie go jest zbyt czasochłonne i nie jest wydajnym procesem. Drukowanie bezpośrednio na namagnesowanych foliach pozwala uniknąć tych dodatkowych czynności, oszczędzając tak czas, jak i pieniądze.
Dzięki odpowiedniemu połączeniu sprzę-tu i mediów magnetycznych, PSP takie jak FastSigns są w stanie realizować wiele rodzajów prac graficznych takich jak: grafika na pojazdy, wizytówki, kalendarze, kalendarz terminów imprez sportowych, naklejki na samochody i menu dla wielu klientów z wszystkich gałęzi przemysłu.
Dawniej i teraz
Firma Signs Now w Rochester w stanie Nowy Jork została otwarta w 1999 roku na powierzchni 672 m2. Zakład zatrudnia 7 osób i oferuje takie usługi jak: grafika samochodowa, grafika na targi, banery, znaki drogowe, a także trójwymiarowe litery i grafika. Chociaż od początku istnienia firma oferowała aplikacje magnetyczne, to ten segment działalności rośnie dopiero od niedawna.
Małe punkty druku takie jak Signs Now mogą zrealizować usługi druku szerokich arkuszy folii magnetycznych na wielkoformatowych urządzeniach w miarę jak klienci poszukują nowych i ciekawych materiałów do zaprezentowania swoich pomysłów i grafiki podczas kampanii promocyjnych i imprez. Nowym trendem nawet w małych drukarniach jest druk bezpośrednio na mediach magnetycznych. W przeszłości drukowano najpierw na folii winylowej, a następnie przyklejano grafikę do materiału magnetycznego. Proces ten był trudny, kosztowny i czasochłonny.
Firma Signs Now zadrukowuje materiał magnetyczny bezpośrednio na płaskim ploterze Arizona 250 GT, a następnie laminuje przezroczystą wylewaną folią winylową w celu ochrony powierzchni i zwiększenia walorów wizualnych.
Największym problemem jest wycinanie materiału magnetycznego na naszych drukarkach po wydrukowaniu – stwierdza Jackie Ciresi, współwłaściciel firmy Signs Now. To jeden z powodów, dla których opowiada się on za wykorzystaniem materiału FlexCoat-EZ firmy Flexmag Industries. – Prawdziwą zaletą jest to, że możemy z niego wyciąć dowolny kształt na naszych drukarkach i następnie namagnesować go. Pozwala to uniknąć problemów z przyleganiem materiału do części metalowych lub wokół drukarki.
Folia FlexCoat-EZ firmy FlexMag jest dostępna w postaci arkuszy o rozmiarach do 25 cm szerokości i grubości od 0,1 do 1,5 mm. Może być zadrukowywana na wielu rodzajach urządzeń wielkoformatowych wykorzystujących tusze rozpuszczalnikowe, ekorozpuszczalnikowe i UV. Folię FlexCoat-EZ można namagnesować, a jeżeli dana drukarka zawiera części metalowe, może ona zostać odmagnesowana, a następnie ponownie namagnesowana za pomocą magnetyzera.
Promocyjne partnerstwo
Producenci magnetycznych arkuszy i folii edukują PSP na temat wielu nowych możliwości biznesowych dzięki oferowaniu magnetycznej grafiki. Do sugerowanych zastosowań należą tu reklamy do wnętrz i na zewnątrz budynków, banery, znaki na samochody, kupony, wizytówki i kalendarze.
Firma Flexmag np. niedawno nawiązała współpracę z firmą Signs Now w celu produkcji bezpośredniej korespondencji pocztowej będącej jednocześnie reklamą samego materiału. Flexmag dostarczył temu punktowi druku dwa zwoje nienamagnesowanej folii FlexCoat-EZ o grubości 0,4 mm i długości 7 m oraz o grubości 0,8 mm i długości 15 m do wydrukowania promocyjnych magnesów dla ponad 1900 potencjalnych klientów firmy. Signs Now zadrukowała bezpośrednio folię na drukarce Arizona 250 GT i wycinała każdy magnes o wielkości 11,5x12 cm na wycinarce FC7000-160 firmy Graphtec.
Signs Now następnie dostarczyła firmie Flexmag wydrukowane i wycięte magnesy, które zostały aktywowane za pomocą urządzenia do namagnesowywania przed umieszczeniem ich w wysyłanej korespondencji. Celem ulotki było poinformowanie punktów druku o zaletach tego konkretnego produktu i o tym, że mogą drukować bezpośrednio na folii magnetycznej zamiast na folii winylowej lub papierze, a potem laminowaniu ich do magnetycznego arkusza – wyjaśnia John De Leon, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu we Flexmag Industries. Drukarze mają również możliwość drukowania na namagnesowanych mediach lub na nienamagnesowanych materiałach magnetycznych, które mogą być namagnesowane dopiero po zadrukowaniu i wycięciu.
Nowe możliwości dla grafiki na mediach magnetycznych
Choć nośniki magnetyczne są znane już od wielu lat, postęp technologiczny dokonany w ostatnim okresie uczynił je bardziej wszechstronnymi. Stwarzają one możliwość wielu nowych źródeł przychodów dla małych i dużych PSP i nie wymagają wielu dodatkowych inwestycji. W miarę jak klienci będą zdobywać wiedzę na temat tego typu nowych aplikacji, coraz więcej z nich zwróci się do dostawców usług druku po grafikę odróżniającą ich od konkurentów.
Na podstawie „Digital Output” opracował TG