Grafotronic: większa fabryka, większe możliwości
31 mar 2022 12:54

3 marca 2022 r. firma Grafotronic, jeden z czołowych dostawców cyfrowych urządzeń do wykańczania po druku, uroczyście świętowała oficjalne uruchomienie swej warszawskiej fabryki po dokonanej rozbudowie. Dodatkowe 1600 m2 powierzchni niemal podwaja wielkość zakładu i umożliwia szwedzko-polskiej spółce dalszą optymalizację procesów produkcyjnych. Uroczystego przecięcia wstęgi dokonali prezes Håkan Sundqvist, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu Mattias Malmqvist oraz wiceprezes i dyrektor działu technologicznego Tomasz Skrobik. 

Grafotronic to szwedzko-polskie przedsiębiorstwo założone w 2004 roku. Przez niespełna dwie dekady swego istnienia dostarczyło odbiorcom z 60 krajów całego świata ponad 1100 urządzeń. Firma zatrudnia ok. 130 osób, których większość pracuje w warszawskiej fabryce oraz w centrach prezentacyjnych Grafotronic w Chicago, Mediolanie i Bangkoku. 

Ambitne plany szwedzko-polskiego przedsiębiorstwa

Wydarzenie połączono ze Spotkaniem Dystrybutorów Grafotronic, które miało być okazją do przedstawienia najnowszych rozwiązań i oficjalnego ogłoszenia nowych, „imponujących” innowacji przed kwietniowymi targami Labelexpo. Niestety ich organizatorzy postanowili odwołać tegoroczną edycję z powodów biznesowych (takich jak trwający niedobór surowców oraz strajki branżowe), a także geopolitycznych (wojna w Ukrainie). Lecz chociaż prelegenci, chcąc nie chcąc, musieli w przeddzień spotkania usunąć ze swych slajdów nawiązania do Label-expo, nie przeszkodziło to w świętowaniu ekspansji przedsiębiorstwa, które – jak podkreślał Håkan Sundqvist, prezes i założyciel Grafotronic – z powodzeniem realizuje plan organicznego rozwoju i rok po roku notuje coraz lepsze wyniki sprzedaży. Firma ma ambitny plan potrojenia obrotów w ciągu pięciu lat: z niespełna 21 mln euro w 2021 do 67 mln w 2026 r. Chce to osiągnąć dzięki programowi inwestycji w obszarze produkcji (m.in. poprzez rozbudowanie oferty i dotarcie z nią do nowych sektorów), obsługi klienta oraz zrównoważonego rozwoju. 

Obecna sytuacja – z jednej strony problemy w łańcuchach dostaw, z drugiej konflikt w Ukrainie – nie dotyka nas w równie dużym stopniu, jak część konkurencji. Bardzo wcześnie podjęliśmy działania podnoszące naszą elastyczność, zamówiliśmy na zapas dużą ilość stali, utrzymujemy atrakcyjne ceny i nie brakuje nam maszyn w magazynach. Dużą rolę odgrywają tutaj również doskonałe kontakty z firmą Mitsubishi, która jest naszym dostawcą serwomotorów i innych podzespołów. Jedyną oznaką problemów rynku jest nieznaczne wydłużenie czasu dostaw maszyn – z przeciętnie 10-12 tygodni przed kryzysem do 12-14 tygodni obecnie – powiedział prezes Håkan Sundqvist (na zdjęciu). Zapytany o wpływ konfliktu w Ukrainie na firmowy biznes przyznał, że tamtejszy rynek nigdy nie był szczególnie ważny dla Grafotronic. Nie kupujemy na nim surowców ani komponentów, sprzedajemy zaś nie więcej niż 1-2% naszej produkcji.

Jak przekuć czyny w maszyny

Spotkanie w Warszawie było okazją, by pokazać, jak słowa przekuwa się w czyny (czy raczej w maszyny). Tego dnia to właśnie one były głównymi bohaterkami. I tak Luca Goldoni, globalny menedżer ds. produktów i klientów kluczowych, odpowiedzialny za międzynarodową ekspansję rozwiązań Grafotronic do uszlachetniania, zaprezentował serię HAPTIC, która zapewnia wyjątkowe możliwości produkcji efektownych etykiet dzięki wykorzystaniu zaawansowanej technologii tłoczenia na gorąco i sitodruku. Goście mieli okazję zobaczyć trzy, zaprezentowane po raz pierwszy w styczniu tego roku, wysokiej klasy moduły do zdobienia z serii HAPTIC – jeden szybki moduł do sitodruku płaskiego oraz dwa szybkie, bardzo dokładne moduły do hot stampingu i tłoczenia. Dzięki koncepcji Grafotronic Future Safe każdy z modułów zaprojektowano tak, by można go było w łatwy sposób zmodernizować w każdym zakładzie produkcyjnym. Seria HAPTIC pozwala na produkcję wyjątkowych etykiet o szerokiej gamie uszlachetnień, w tym aplikacji folii metalicznych, tłoczeń, hologramów, lakierów punktowych, efektów dotykowych i tekstur. Z tego powodu doskonale sprawdzi się m.in. w branżach win i alkoholi, żywności i napojów, kosmetyków, chemii i farmaceutyków.

Jeszcze więcej nowości

Grafotronic zainwestował również duże pieniądze w badania i rozwój oprogramowania obsługującego moduł LasX, który jest w pełni zintegrowany z serią laserów SCI-FI. Dave Birch, firmowy specjalista ds. technologii laserowej, zaprezentował wszystkie wyjątkowe cechy tej serii oraz przedstawił obecne na rynku od lutego 2022 r. unikalne rozwiązanie EDGELESS, które eliminuje niezadrukowane krawędzie i pozwala na druk etykiet bez spadów. W EDGELESS materiał jest oddzielany od podkładu i transportowany z pomocą przenośnika do lasera, który wycina etykiety od strony rewersu. Proces kończy się ponownym przyklejeniem etykiet do podkładu, który w żadnym momencie procesu nie jest poddawany laserowej obróbce. 

Kolejny prelegent, Mattias Malmqvist zaprezentował trzy całkowicie nowe innowacje Grafotronic: Grafotronic IQ, The ONE oraz Fully Automatic Turret (w pełni automatyczną stację nawijającą). 

Grafotronic IQ to innowacyjny i unikalny, w pełni zautomatyzowany system przygotowania produkcji, w którym zestaw kamer i czujników przejmuje wszystkie ręczne nastawy. Rozwiązanie skraca czas przezbrajania, gwarantuje powtarzalną, doskonałą jakość etykiet i pomaga zmniejszyć ilość odpadów przy narządzie do nowego zlecenia. System jest zintegrowany z aplikacją Grafotronic CONNECTED+ App, która zbiera dane ze wszystkich maszyn Grafotronic pracujących w zakładzie (w celu pomiaru ilości odpadów, czasu pracy, poziomów dziennej produkcji, ogólnej wydajności urządzeń i innych statystyk realizacji zleceń).

THE ONE, superszybki moduł wycinający, został opracowany z myślą o maszynach cyfrowych nowej generacji. Jak przekonuje producent, dzięki prędkości 150 m/min jest najszybszym systemem wycinania w skali globu, który dorównuje prędkościom systemów z podwójnym kowadłem.

Ostatnią, choć z pewnością nie najmniej ważną z zaprezentowanych nowości, była w pełni automatyczna bezklejowa stacja nawijająca dostępna w wersji o szerokości 350 mm i dopasowana do linii Grafotronic DCL Fully Modular Digital Finishing.

W trakcie prelekcji zgromadzeni usłyszeli także o programie Choose Green, który potwierdza rosnące zainteresowanie firmy Grafotronic kwestiami ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Pierwszą praktyczną emanacją hasła „Wybierz Zieleń” jest przewijarka inspekcyjna HI3, która została wyposażona w system odzysku energii z hamowania (podobny do tzw. hamowania rekuperacyjnego znanego z samochodów zasilanych silnikami elektrycznymi). Innym przykładem udanego wdrażania „zielonych” technologii w urządzeniach Grafotronic jest, również oszczędzające energię, stosowanie suszarek z lampami LED UV w miejsce konwencjonalnych lamp utwardzających.

Nadal planujemy wspierać naszych klientów optymalnymi rozwiązaniami i spełniać ich potrzeby w zakresie krótkich terminów dostaw. Nieustannie koncentrujemy się na wyprzedzaniu trendów rynkowych, poszukiwaniu nowych rozwiązań spełniających wszelkie wymagania, zwiększaniu zasobów i optymalizacji na wszystkich poziomach – podsumował dalsze plany firmy Håkan Sundqvist. 

Tomasz Krawczak