Grupa Kęty, największy w kraju holding zajmujšcy się przetwórstwem aluminium, będzie obchodziła w przyszłym roku 50-lecie. Prawie 1800 pracowników firmy ceni sobie jej ustabilizowanš pozycję. Wród nich jest niemała grupa pracowników Segmentu Opakowań Giętkich, który nas szczególnie interesuje.
W ostatnim rankingu ăRzeczpospolitejÓ Kęty znalazły się w rodku na licie 500 największych polskich przedsiębiorstw. Bez względu na trudnoci gospodarcze w kraju, firma działa sprawnie i niezmiennie inwestuje.
Bylimy w Kętach przed trzema laty, kiedy więc przyjechalimy obecnie, bylimy ciekawi zmian w holdingu, szczególnie w częci produkujšcej opakowania, która niezmiennie stosuje technikę wklęsłodrukowš. Warto dodać, że zakład jako jedyny w Polsce dysponuje własnš przygotowalniš form drukowych.
W siedzibie firmy w Kętach oczekiwali nas: Rafał Lechowicz Đ dyrektor Segmentu Opakowań Giętkich, Zbigniew Paruch Đ specjalista ds. PR oraz Piotr Papiurek Đ szef komórki badawczej w tym segmencie.
Grupa Kapitałowa Kęty skupiajšca 6 spółek zależnych opiera swš działalnoć produkcyjnš na trzech podstawowych segmentach: opakowaniach giętkich, wyrobach wyciskanych i systemach aluminiowych. Nas najbardziej interesowała drukarnia wchodzšca w skład Segmentu Opakowań Giętkich i stosowanie techniki wklęsłodrukowej w produkcji opakowań giętkich. Technika ta od poczštku stosowana była w produkcji prasowo-katalogowej i z biegiem lat została zepchnięta nieco na ubocze przez technikę offsetowš, która zdominowała na jaki czas branżę poligraficznš. Rozwój druku wypukłego w postaci pojawienia się fleksografii również powodował ograniczanie stosowania wklęsłodruku. Jednak w ostatnich latach burzliwy rozwój opakowań, szczególnie wielobarwnych, wpłynšł na odrodzenie się tej techniki. Znalazło to potwierdzenie również w Kętach Đ tu stosuje się wyłšcznie wklęsłodruk. Dlaczego? Odpowied znajdzie się w dalszej częci reportażu.
Nie możemy jednak ograniczyć się do drukarni, bowiem jej działalnoć wišże się cile z innymi zakładami wchodzšcymi w skład Segmentu Opakowań Giętkich. Większoć materiałów bazowych wykorzystywanych do produkcji laminatów Đ to włanie ich produkty. Stanowi to istotny czynnik obniżki kosztów w produkcji opakowań w Kętach, podobnie zresztš jak posiadanie przygotowalni form drukowych (własne wanny galwaniczne, urzšdzenia do obróbki cylindrów drukowych). Tego nie majš konkurenci.
Sprzedaż ronie pomimo recesji
Rok ubiegły był dla SOG bardzo udany; wartoć sprzedaży osišgnęła rekordowy poziom 154 mln zł (laminaty wielowarstwowe i folia aluminiowa). Było tak pomimo ogólnej recesji na rynku Đ wzrosła liczba zamówień zarówno od klientów krajowych, jak i zagranicznych. Do grona stałych odbiorców (Nestle, Unilever, Philip Morris, Cadbury Đ Wedel, Mokate, Kraft-Foods) dołšczyli nowi (Nutraco, Prima, Sido czy Celmar).
SOG obsługuje branże koncentratów spożywczych, tytoniowš, cukierniczš, tłuszczowš i mleczarskš. Wród jego produktów przeważajš laminaty wielowarstwowe, a nowym produktem sš opakowania do rodków agresywnych (chemia). Swš pozycję na rynku SOG umocnił dzięki dużym inwestycjom, np. zakład w Tychach produkuje folię polietylenowš (nowe urzšdzenia). SOG wytwarza we własnym zakresie trzy rodzaje folii: aluminiowš (w Kętach), polietylenowš (w Tychach) i polipropylenowš (w Płocku Đ spółka Flexpol).
Eksport
Poczštkowo przedmiotem eksportu SOG była sprzedaż folii aluminiowej i najprostszych laminatów. Eksport miał wtedy znaczenie marginalne. Jednak wraz ze wzrostem mocy produkcyjnych (nowe inwestycje) i jednoczesnym wzrostem konkurencji nastšpiło poszukiwanie nowych rynków zbytu. Znaleziono je u sšsiadów, m.in. na Ukrainie, Białorusi, Litwie, Łotwie, Słowacji, w Estonii. W cišgu ostatnich trzech lat nastšpił prawie 5-krotny wzrost eksportu do kwoty około 28 mln zł. Było to możliwe dzięki bliskiej współpracy z zagranicznymi koncernami działajšcymi na Wschodzie, które wybrały Kęty jako sprawdzonego producenta opakowań. Umożliwiło to wejcie na rynki południowo-wschodnie. Równoczenie SOG nawišzał bezporedniš współpracę z wieloma zagranicznymi firmami działajšcymi w branżach spożywczej, cukierniczej i tłuszczowej. Oferta Kęt została przyjęta z zainteresowaniem, zwłaszcza wielowarstwowe laminaty, które majš szerokie zastosowanie w pakowaniu produktów nabiałowych i tłuszczowych, szczególnie na rynkach rosyjskim, białoruskim i litewskim.
Rynki wschodnie stanowiš ok. 70% całego eksportu. Rosnšcy popyt na laminaty spowodowany jest aktywnociš zachodnich koncernów, które uruchamiajš na tych włanie rynkach produkcję artykułów spożywczych.
Nie tylko kraje sšsiednie na wschodzie, ale i na południu Đ Czechy, Rumunia, Bułgaria, Węgry i Słowacja Đ sš przedmiotem ekspansji eksportowej Kęt. Sytuacja jest tam podobna: uruchamianie produkcji artykułów spożywczych przez zachodnie koncerny, które, majšc dowiadczenia we współpracy z Kętami, preferujš tego polskiego producenta opakowań giętkich.
Zarzšdzanie jakociš
Sukcesy eksportowe SOG wynikajš po częci z filozofii działania w zakresie zarzšdzania jakociš. Znane jest powszechnie okrelenie ăopakowanie to cichy sprzedawcaÓ. Dlatego do projektowania opakowań przykłada się w Kętach szczególnš wagę. Klient uczestniczy w kolejnych fazach produkcji mogšc ingerować m. in. w kolorystykę, zapoznać się z odbitkš próbnš czy też akceptować wzór w trakcie procesu drukowania. Monitorowane jest nawet zadowolenie klienta!
Ważnš sprawš jest także sprawdzanie przydatnoci opakowań do zastosowania w automatach pakujšcych. Pracownicy SOG uczestniczš w próbach pakowania produktów, dostosowujšc strukturę laminatu do działania automatów. Tak bliska współpraca z klientem gwarantuje uzyskanie pełnego zaufania do producenta opakowań.
Osišgnięcia w dziedzinie jakoci wynikajš w Kętach nie tylko z organizacji pracy, nowoczesnych maszyn, wyszkolonych kadr. Musi jeszcze istnieć zaplecze techniczne, kontrolne i badawcze. Takim włanie zapleczem dysponuje SOG. Bada się tutaj opakowania m.in. pod względem wytrzymałociowym zwracajšc szczególnš uwagę na takie parametry, jak współczynnik tarcia, sztywnoć, zgrzewalnoć. Dzięki prowadzeniu tego typu badań opakowania z Kęt majš wszelkie certyfikaty dopuszczajšce je zarówno na rynek krajowy, jak i na rynki zagraniczne. Sš to m.in. certyfikaty na leki oraz odżywki dla dzieci.
Zarzšdzanie personelem
Kierownictwo SOG stara się rozwijać kompetencje specjalistów uczestniczšcych w nadzorowaniu poszczególnych procesów. Pracownicy przechodzš specjalistyczne szkolenia podnoszšce ich kwalifikacje i umiejętnoci. Dotyczš one tak obsługi maszyn, jak i kontaktów z klientem czy zachowań marketingowych.
***
Jak już informowalimy na wstępie, Grupa Kęty opiera swojš działalnoć na trzech podstawowych segmentach. Sprzedaż w 2001 roku (w całej grupie kapitałowej) wyniosła 582 mln zł, zysk brutto 47,2 mln zł, a wydatki inwestycyjne przekroczyły kwotę 127 mln zł. Sprzedaż SOG wyniosła 154,2 mln zł. Struktura akcjonariuszy przedstawia się następujšco: inwestorzy finansowi stanowiš 51,58%, indywidualni Đ 48,42%.
Prezesem zarzšdu i dyrektorem generalnym Grupy Kęty jest Jan Bronisław Kryjak. We wstępie do ăRaportu rocznego 2001Ó scharakteryzował on działalnoć firmy stwierdzajšc m.in.: ăOstatnie lata w działalnoci Grupy Kęty to okres wzmożonych inwestycji. Od 1994 roku wydalimy na nie około 500 mln złotych. Powiększylimy nasz majštek o nowoczesnš fabrykę opakowań oraz tłocznię profili aluminiowych Đ największš w tej częci Europy. Ich uruchomienie sprawiło, że moglimy zaoferować na rynku nowe, poszukiwane wyroby, a także znaczšco zwiększyć zdolnoci produkcyjne i obniżyć koszty. Ponadto zmodernizowalimy w 2001 roku linię walcowniczš umożliwiajšcš produkcję bardzo cienkiej folii aluminiowejÓ.
W dalszej częci wypowiedzi prezes Kryjak poruszył temat inwestycji, które były bardzo kosztowne, ale i konieczne. Osišgnięty w roku 2001 zysk był bowiem o 70% wyższy niż w roku poprzednim, pomimo nieco niższej sprzedaży w porównaniu z rokiem 2000.
Dobre wyniki finansowe Segmentu Opakowań Giętkich potwierdziły, że technika wklęsłodrukowa jest cišgle bardzo atrakcyjna na rynku branży opakowaniowej i gwarantuje najwyższš jakoć nadruku. AB