Niemal żaden nowy projekt w dziedzinie druku gazetowego nie był tak intensywnie obserwowany i dyskutowany jak nowy, wykonywany technologią heatset-coldsetową dziennik "Osterreich". Od dziewięciu miesięcy działa on z sukcesem na rynku. W połowie maja do Passau i Tulln przybyło 300 osób z branży gazetowej z 33 krajów, aby bliżej zapoznać się z prezentowaną koncepcją publicystyczną i stojącą za nią technologią druku.
W foyer grupy wydawniczej Passau prezes zarządu MAN Roland Gerd Finkbeiner zadał przybyłym prowokacyjne pytanie: "Czy istnieją w ogóle perspektywy dla gazet?" Z jednej strony niektóre duże wydawnictwa gazetowe stawiają, przynajmniej werbalnie, model biznesowy "gazeta" pod znakiem zapytania. Z drugiej strony firmy sprzedające i ogłoszeniowe online stają się coraz agresywniejsze i zdobywają część tradycyjnego pola działalności gazet codziennych. Ale co najmniej równie spektakularne i przyszłościowe są tendencje przeciwne. Duże wydawnictwa gazetowe rosną w siłę przez wchłanianie mniejszych. Inwestorzy finansowi interesują się coraz bardziej atrakcyjnymi lokatami na światowym rynku gazetowym. Wiele, także regionalnych, drukarń stawia na nowe produkty, równoległe urynkowienie różnych mediów i atrakcyjne usługi dodatkowe dla swoich klientów. Credo Finkbeinera brzmi: Przemysł gazetowy ma duże szanse, jeżeli będzie innowacyjny w głównym nurcie swojej działalności i skoncentruje się na zawartości swoich produktów.
"Dołożyć jeden bieg"
Kurt Ubelher, szef ds. technicznych grupy wydawniczej Passau i dyrektor Passauer Neue Presse Druck GmbH przedstawił, w jaki sposób jego drukarnia z pomocą innowacyjnych technologii "dołożyła jeden bieg". Od września 2006 maszyna Colorman firmy MAN Roland drukuje w Passau częściowy nakład "Osterreich" w kombinacji heatset-coldsetowej, a w piątki i soboty nawet z okładką wykonywaną w technice heatsetowej. Ubelher zwrócił uwagę, że maszyna ta jest pierwszą w swojej klasie, która osiąga szczytową prędkość wynoszącą 50 000 obrotów cylindra na godzinę i to "każdej nocy". Podkreślił przy tym, że technika heatsetowa w druku gazetowym jest o wiele bardziej kompleksowa niż ma to miejsce w przypadku akcydensów. W heatsetowej wieży z ośmioma zespołami drukującymi w Passau musi nastąpić zgranie 64 płyt. Oferując produkty hybrydowe grupa wydawnicza zamierza stworzyć nowe pola działalności biznesowej i nadal zwiększać efektywność produkcji.
Ważną rolę odgrywa przy tym połączenie poszczególnych lokalizacji poprzez sieć printnet commercial, które ma być do końca roku zakończone instalacją ostatnich modułów.
Roboty do zakładania i zdejmowania płyt
Anton Hamm i Georg Riescher, szefowie działu systemów druku gazetowego w MAN Roland, w swoim referacie "Gazeta 2.0: własna, nowa droga w produkcji gazet" zwracają uwagę na to, że MAN Roland jest światowym liderem rynku heatsetowego druku gazetowego. Od roku 1988 zainstalowano na całym świecie 144 maszyny gazetowe MAN Roland z suszarkami heatsetowymi. Produkujące w technice heatset-coldset maszyny Colorman w Passau i Geoman w Media-Druck w Tulln stoją w jednym rzędzie z innymi instalacjami heatset-coldsetowymi we wszystkich klasach maszyn, które są coraz bardziej
indywidualizowane na potrzeby klientów i wymagają ze strony MAN Roland odpowiednich kompetencji zarówno na całym etapie realizacji projektów, jak i w dopasowaniu wszystkich komponentów biorących udział w procesie drukowania.
Jako przykład wymieniono tu UV-Colormana o podwójnej szerokości zainstalowanego w drukarni Herold w Wiedniu, na którym ustanowiono niedawno światowy rekord prędkości w gazetowym druku UV, osiągając 45 000 obrotów cylindra na godzinę. Również tam, podobnie jak w Passau i Tulln, odbywa się równoległa produkcja hybrydowa z drukiem UV i coldsetowym, ze wspólnym wykładaniem.
Na zakończenie odczytu Anton Hamm skomentował kilka aktualnych przykładów prowadzonych przez MAN Roland prac rozwojowych. Wymienił m.in. druk ze zmienną szerokością wstęgi realizowany za pomocą przesuwnego leja i urządzenia rozprężającego oraz nawilżanie typu Turbo z bezstopniową zmianą szerokości wstęgi, będące innowacjami oferowanymi na całym świecie jedynie przez firmę MAN Roland. Jako rewelacyjną nowość zapowiedziano robota do zakładania i zdejmowania płyt w systemie APL dla wszystkich typów maszyn gazetowych MAN Roland. Został on opracowany we współpracy z mieszczącą się w Augsburgu firmą Kuka, wyspecjalizowaną w budowie robotów. Wkrótce zostanie zastosowany w testowym Colormanie w zakładach w Augsburgu, a po odbyciu testu beta pojawi się w ofercie jesienią 2008 roku. Czas automatycznej wymiany płyt przy użyciu robota skróci się do 2,5 minut dla całej maszyny.
"Osterreich": nowe grupy adresowe
Wolfgang Zekert, dyrektor naczelny dziennika "Osterreich" i Media Druck GmbH, wyjaśnił koncepcję "Osterreich". Na zapełnionym austriackim rynku gazetowym wydawnictwo stawia na przemówienie w sposób szczególny do młodych czytelników i kobiet. Codzienna kombinacja wykonywanej w technice coldsetowej gazety z wysokojakościowym dodatkiem typu czasopisma lub okładką może być realizowana tylko w druku offsetowym. Czasy przygotowania we wklęsłodruku są na to zbyt długie. 183 przeważnie młodych dziennikarzy pisze w wiedeńskim newsroomie materiały dla drukarskich i oferowanych online produktów wydawnictwa, które inwestuje wysokie kwoty w reklamę i połączenie stron czytelniczych z atrakcyjnymi dodatkami, jak na przykład książki kucharskie w polietylenowych torebkach. Od początku pojawienia się na rynku "Osterreich" zajmowało drugą pozycję na rynku i utrzymało ją też do tej pory.
Szczególnym wyzwaniem było przełożenie wprowadzenia gazety na rynek o trzy tygodnie wcześniej, aby zdążyć z publicystyką na czas wyborów. Zarówno strona redakcyjna, jak i drukarsko-techniczna w Passau i Tulln spisały się w tej sytuacji bardzo dobrze.
Nowe możliwości technologiczne
Peter Kuisle, kierownik działu sprzedaży maszyn zwojowych w MAN Roland, przedstawił nowe techniczne możliwości w zmieniającym się krajobrazie produkcji gazet. Ważnymi trendami w branży są odłączenie produkcji drukarskiej od wydawnictwa, pozyskiwanie nowych grup czytelników dzięki nowym formatom - często formatom kompaktowym, integracja przyciągających uwagę podłoży drukowych i farb oraz wzrost produktywności, być może poprzez świadomy i profesjonalny LifeCycleManagement. Kuisle zwracał uwagę na nową technologię Inkjet MAN Roland, przy której możliwe jest dokonywanie wydruków dla logistyki, gry losowe, indywidualizacja lub lokalizacja przy prędkości wstęgi 15 m/s bądź interaktywność z systemem UpCode, który wraz z nadrukowanymi kodami i telefonami komórkowymi zaopatrzonymi w aparat fotograficzny udostępnia dodatkowo usługi informacyjne lub zamówienia online.
13 mln obrotów heatsetu w pierwszych 3 tygodniach
Drugiego dnia Forum mgr inż. Ernst Muhlmann, dyrektor naczelny Media Druck w swoim wystąpieniu podkreślił, że od momentu zamówienia heatset-coldsetowego Geomana do uruchomienia produkcji było do dyspozycji tylko osiem miesięcy. Pomimo tego w pierwszych trzech tygodniach na wieży heatsetowej wykonano bez większych trudności 13 mln obrotów cylindra. W Tulln drukowany jest inny nakład częściowy "Osterreich" o nakładach od 180 000 do 200 000 egz. od poniedziałku do soboty i 450 000 egz. w niedzielę.
Praktycznym uwieńczeniem części referatowej Forum Technologicznego było oprowadzanie uczestników po wszystkich działach produkcyjnych drukarni w Passau i Tulln. W zakładzie Media Druck podczas zwiedzania została pokazana produkcja hybrydowa na jednej wieży heatsetowej i jednej coldsetowej Geomana. Zainteresowani mogli oprócz tego obejrzeć newsroom "Osterreich" znajdujący się w centrum Wiednia i UV-Colormana w drukarni Herold.
Na zakończenie warto wspomnieć o polskim wkładzie w produkcję gazety "Osterreich", którą w części steruje PuzzleFlow - program firmy ACCHSH dostarczony przez jej niemieckiego dystrybutora Lewald & Partner.