Historia o niedźwiedziu, papierze i co z tego wynikło
6 gru 2016 14:45

Jaki związek może mieć niedźwiedź (i to brunatny) z papierem, zapytacie ze zdziwieniem? A może, może i teraz o tym opowiem: Działo się to w dalekim włoskim kraju, w prowincji Trento u podnóża gór Dolomitami zwanych, nad brzegiem jeziora o urokliwej nazwie Lago di Garda, gdzie rozłożyło się miasteczko, biorąc sobie za miano imię tegoż jeziora - Riva del Garda. Pewnego dnia pojawili się w nim ludzie znający się na rzeczy i wybudowali papiernię. Jak ją nazwali? Oczywiście Cartiere del Garda. Mieli także pomysł na produkcję unikalnego papieru. I jasne, że nazwali go Garda. Wiem, co sobie już myślicie. Co za straszna sprawa, kolejny piękny region zanieczyszczony, oszpecony odpadami i wyziewami, nieodłącznymi towarzyszami produkcji papieru. Otóż nic podobnego! Biorą wodę z jeziora? Biorą. A mają takiego fioła, że po oczyszczeniu zwracają ją czystszą niż pobrali z jeziora. Ale i tego mało. Sprawdzają temperaturę jeziora, aby zwracana do niego woda miała taką samą ciepło-tę jak woda w jeziorze. Papiernia położona jest w centrum miasteczka, pomiędzy willami i hotelami (wszak to region turystyczny), nie więcej niż 300 metrów od plaży. A możecie chodzić cały dzień wokół zakładu i nie odczujecie charakterystycznego zapachu produkcji papieru. Nawet odpady z oczyszczalni są w całości zagospodarowywane tak, aby nie niszczyć środowiska i kierowane są do produkcji ceramiki budowlanej. A gdzie tu miejsce dla niedźwiedzia? Przecież miało być o nim i papierze. Spieszę z wyjaśnieniem. Nie bez przyczyny wspomniałem o dużym zaangażowaniu papierni w sprawy ochrony środowiska naturalnego. Od 1999 roku zakład partycypuje w projekcie regionalnego Parku Narodowego Adamello Brenta o nazwie ăLife UrsusÓ. Projekt ten promuje reintrodukcję niedźwiedzia brunatnego (niespotykanego we Włoszech od średniowiecza) do regionu Trento. Projekt zakłada ponowne wprowadzenie do Parku Adamello Brenta niedźwiedzi sprowadzonych z Parku Kopcjeve na Słowenii. Papiernia Cartiere del Garda wspomaga ogólnokrajową kampanię prasową „Welcome Bear" przez publikację książek i broszur reklamowych. W lutym 2005 roku zakład „adoptował" małego niedźwiadka, którego matka osierociła, najprawdopodobniej w trakcie samodzielnej wędrówki ze Słowenii do regionu Trento. Niedźwiadka ochrzczono imieniem Kiara. Traf chciał, że w tym samym czasie papiernia uruchomiła produkcję nowej odmiany papieru. Dla uczczenia faktu adopcji niedźwiadka papier ten nazwano Garda Pat Kiara. Także w ramach tej adopcji papiernia ufundowała na rzecz Parku Adamello Brenta stypendium dla studentów badających życie niedźwiedzi w górach Brenta. I w ten nieco okrężny sposób dotarliśmy do papieru. Cóż to za papier? Od wielu lat papiernia produkuje bezdrzewny, powlekany papier o nazwie Garda Pat 13. Zaawansowana technologia produkcji daje w efekcie unikalny produkt łączący w sobie aksamitną gładkość powierzchni, wysoki stopień spulchnienia, znakomitą sztywność i niezwykłe własności drukowe. O jakości papierów Garda może świadczyć opinia polskich drukarzy - użytkowników tych papierów - którzy po pierwszych doświadczeniach z drukiem na papierach matowych Garda wolą drukować na nich niż na innych „kredach z połyskiem”. Papier produkowany jest wyłącznie z celulozy wytwarzanej w technologii TCF, czyli całkowicie bez użycia chloru lub jego związków. 80% celulozy pochodzi z drzew z lasów certyfikowanych lub specjalnych plantacji. Pracownicy papierni opowiadali kiedyś, że zakład zrezygnował z dostaw celulozy z regionów Dalekiego Wschodu na rzecz dostaw celulozy z innych obszarów tylko dlatego, iż dalekowschodnia celuloza pochodziła z niekontrolowanych wyrębów naturalnych lasów, a do pracy tej wykorzystywano dzieci. Garda Pat 13 charakteryzuje się ciepłym, bardzo lekko kremowym naturalnym odcieniem, nadającym charakterystyczny „smaczek” drukowanym na nim pracom. Odcień ten to przyjemna dla oka odmiana w powodzi zimnych i sztucznych bieli tradycyjnych papierów powlekanych. Z tego względu papier ten nadaje się szczególnie do drukowania reprodukcji, najwyższej klasy reprintów, artystycznych kalendarzy, cennych publikacji, katalogów, druków korporacyjnych i reklamowych. Jest to doskonały papier dla projektantów i wydawców poszukujących wyjątkowego, szlachetnego i urzekającego podłoża drukowego. Produkcja przebiega bez użycia wybielaczy optycznych, a papier odznacza się bezkwasowością i długowiecznością. Unikalną i wyjątkową cechą tego papieru, niespotykaną wśród matowych papierów powlekanych, jest spulchnienie o wartości 1,3 - o 40% większe w porównaniu z innymi kredami matowymi, przy tych samych gramaturach. Co ciekawe, specjalna technologia wykończenia powierzchni zapewnia, pomimo tak wysokiego stopnia spulchnienia, utrzymanie najwyższych parametrów gładkości, sztywności i drukowności. Warto wspomnieć o dodatkowych korzyściach, wynikających z wysokiej wartości spulchnienia, czyli o możliwościach „zejścia” niżej z gramaturą lub przy porównywalnych gramaturach i ilościach stron - większej grubości publikacji. Garda Pat 13 ma młodszą siostrę - Gardę Pat Kiara. Jest to papier o naturalnym, białym odcieniu i własnościach Garda Pat 13. Z chwilą wprowadzenia do produkcji odmiany Kiara nazwa Garda Pat 13 uległa zmianie na Garda Pat Klassica. Obydwa papiery znajdują się w stałej ofercie firmy Papyrus Sp. z o.o. Firma udostępnia zainteresowanym nie tylko szczegółowe dane techniczne, ale także przykłady druków wykonanych przy wykorzystaniu obu rodzajów papieru. Zachęcam także do odwiedzenia strony internetowej firmy: www.papyrus.com/pl.