Holistyczne spojrzenie na opakowania
14 gru 2022 11:03

29 listopada br. firma Agfa zorganizowała wydarzenie branżowe, poświęcone kreowaniu wartości z technologią offsetową w drukarniach opakowaniowych. Podczas Offset Packaging Value Conference klienci, eksperci i prasa branżowa mogli dowiedzieć się, jak możliwości rozwoju w dziedzinie opakowań można przekształcić w przewagę konkurencyjną dzięki nowym, zrównoważonym rozwiązaniom. 

Skupiając się na reagowaniu na zmiany poprzez ewoluowanie wraz z rynkiem, ekskluzywne wydarzenie firmy Agfa z powodzeniem nakreśliło przyszłość branży opakowań produkowanych w technologii offsetowej. Agfa Value Conference, która odbyła się 29 listopada br. w Quartier Papier pod Brukselą, stanowiła interesujące połączenie prezentacji na temat wyzwań i szybko zmieniających się trendów, z jakimi boryka się cały łańcuch wartości opakowań oraz technologii dających przewagę konkurencyjną dzięki m.in. zrównoważonym rozwiązaniom.


Rozwój oparty na innowacjach

Dział Offset Solutions to największa jednostka biznesowa w strukturach koncernu Agfa, odpowiadająca za 43 proc. jego przychodów. Działa w ponad 75 krajach i zatrudnia blisko 2 tys. osób w swoich zakładach produkcyjnych i handlowych na całym świecie; w sam dział badań i rozwoju zaangażowanych jest około 130 pracowników. Jej oferta produktowa obejmuje między innymi: płyty do druku offsetowego, systemy CtP, oprogramowanie, chemię do druku, folie i nośniki proofingowe. Na początku ubiegłego roku Agfa rozpoczęła proces restrukturyzacji działu offsetowego, starając się przekształcić go w odrębny podmiot, co zdaniem przedstawicieli firmy miało ułatwić sprzedaż lub ewentualne połączenie z inną jednostką biznesową. Jak informowaliśmy na początku września br., Offset Solutions przeszedł w ręce funduszu Aurelius Group z siedzibą w Luksemburgu, który posiada szeroki portfel inwestycji obejmujący media i technologie, chemikalia, usługi biznesowe, dobra konsumpcyjne, żywność i napoje, telekomunikację, jak również podmioty związane z branżą druku. Jak poinformował Frederik Dehing, wiceprezes ds. sprzedaży i serwisu w dziale Agfa Offset Solutions, na początku przyszłego roku zostanie zmieniona nazwa firmy i przeprowadzona będzie kampania rebrandingowa, która zapoczątkuje długoterminową strategię rozwoju opartą na innowacjach w obszarach druku charakteryzujących się potencjałem wzrostu.


Opakowania twarzą marki

Zwracając się do 70 uczestników tegorocznej edycji Value Conference, Kevin Jackson, założyciel organizacji The Experience is the Marketing, wygłosił inspirujący wykład na temat marki. Marka jest zbiorem obietnic, które składasz swoim klientom, właścicielom, inwestorom. Warto mieć świadomość, że 90 proc. konsumentów ocenia markę po swoich doświadczeniach z nią, a tylko 10 proc. na podstawie przekazu marketingowego – powiedział.

Wgląd w rynek zapewnili eksperci branżowi Eddy Hagen z Insights4Print, który omówił tajniki kolorów marki i pułapki w zarządzaniu kolorem, oraz dr Sean Smyth ze Smithers, który przedstawił szczegółową analizę branży opakowań i roli, jaką odgrywa w niej druk offsetowy. W Europie wartość tego rynku sięgnęła już blisko 93 miliardów EUR i wszystko wskazuje na to, że będzie nadal rosnąć, szczególnie jeśli chodzi o te produkowane w technologii offsetowej – wzrosty prognozowane są w zasadzie w każdej ich kategorii z wyłączeniem etykiet, gdzie coraz większy udział zdobywa technologia cyfrowa. Guy Desmet, szef marketingu Offset Solutions potwierdził te przewidywania, prezentując udział sprzedaży płyt CtP do poszczególnych kategorii. Rocznie Agfa produkuje 500 mln m2 płyt cyfrowych, z czego 25-30 proc. trafia na rynek europejski. Drukarnie komercyjne są odbiorcą 65-70 proc. tego wolumenu i wartość ta utrzymuje się na stałym poziomie. 15-20 proc. kupują drukarnie prasowe, ale ten udział sukcesywnie spada. 10-15 proc. trafia do drukarń opakowaniowych i ten segment rynku charakteryzuje się najwyższą dynamiką wzrostu. Rynkowy udział Agfy w obszarze płyt offsetowych szacowany jest na 30-35 proc.

Sascha Fischer z firmy Koenig & Bauer rzucił światło na aktualny rozwój maszyn offsetowych do druku opakowań.

Zrównoważone rozwiązania

Tematyka zrównoważonego rozwoju przewijała się we wszystkich prezentacjach, a prelegenci podkreślali, jak wdrożenie rozwiązań ECO3 firmy Agfa może obniżyć koszty i pomóc w ograniczeniu śladu węglowego w produkcji opakowań. Potwierdzili to klienci, przedstawiając świadectwa wyjaśniające korzyści ekonomiczne i ekologiczne, jakie można osiągnąć dzięki automatyzacji obsługi płyt za pomocą nowej technologii robotycznej oraz niższemu zużyciu farby dzięki zaawansowanym oprogramowaniom SolidTune i SPIR@L. 

Sue Tait, globalna szefowa działu zarządzania i zrównoważonego rozwoju w agencji Tag, wyjaśniła, w jaki sposób oparte na chmurze rozwiązanie PressTune firmy Agfa umożliwia markom zdalne zatwierdzanie zadań drukowania, natomiast Laetitia Reynaud, doradca ds. polityki w stowarzyszeniu Intergraf, zagłębiła się w kwestie prawne związane z Europejskim Zielonym Ładem i implikacjami, jakie dla drukarń opakowaniowych ma dążenie Komisji Europejskiej do uczynienia Europy neutralną klimatycznie do 2050 roku. 

Sarah Parent, dyrektor generalna Go Forest, wygłosiła prezentację na temat partnerstwa Retopia, które pracuje nad posadzeniem miliona drzew w celu ponownego połączenia Lasu Atlantyckiego. 

Demonstrując swoje zaangażowanie w zrównoważony rozwój, dział rozwiązań offsetowych Agfy zobowiązał się do posadzenia 3333 m2 drzew w Brazylii, które stworzą las ECO3.

Spojrzenie w przyszłość

Sukces Value Conference i bardzo pozytywne opinie uczestników dowiodły, że istnieje potrzeba organizowania wydarzeń branżowych, które dostarczają prawdziwą wartość poprzez przyjęcie bardziej holistycznego podejścia. 

Jako pierwsze z serii wydarzeń Agfy dedykowanych prężnemu i rozwijającemu się rynkowi opakowań, stworzyliśmy obecnie forum do dyskusji i wymiany wiedzy, które możemy rozwijać z myślą o przyszłych korzyściach dla wszystkich naszych klientów – podsumował Joan Vermeersch, wiceprezes ds. marketingu i technologii. – Inauguracyjna konferencja została stworzona przez dział Offset Solutions, który wkrótce będzie samodzielnym biznesem z nową nazwą, jako że stanie się częścią Aurelius Group w pierwszym kwartale 2023 roku. W nadchodzących edycjach będziemy jednak poszerzać zakres tematyczny poza offset. AN