8 września br. firma Kodak zorganizowała spotkanie prasowe poświęcone przyszłości branż gazetowej i magazynowej oraz integracji – w ramach tego samego cyklu produkcyjnego –technologii cyfrowej i konwencjonalnej. Zorganizowano je w jednej z największych francuskich drukarń – Groupe Sego, która jako pierwsza w tym kraju zdecydowała się na wdrożenie głowic drukujących Kodak Prosper S 10 w maszynie heatsetowej Rotoman.
Kodak Prosper S – 1300 systemów na świecie
Bill Schweinfurth – dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w dziale Enterprise Inkjet Systems firmy Kodak przedstawił najważniejsze informacje na temat wprowadzonej na rynek w 2009 r. serii Kodak Prosper S, obejmującej obecnie cztery modele (S5, S10, S20 i S30). Podkreślał przy tym ich najważniejsze zalety: możliwość wykorzystania potencjału technologii cyfrowej bez wymiany parku maszynowego – poprzez jego rozbudowę (głowice Prosper S są instalowane bezpośrednio w maszynie drukującej bądź introligatorskiej), jakość porównywalną z offsetem oraz wydajność, która umożliwia wdrukowywanie personalizowanych danych z prędkością dostosowaną do parametrów wysokowydajnych linii produkcyjnych. Wspomniał również o technologii Kodak Stream Inkjet, na której bazują wszystkie rozwiązania z serii Prosper S: Mówimy o technologii drukowania, która jest 10 razy szybsza niż w przypadku rozwiązań konkurencyjnych – maszyny ją wykorzystujące pracują z prędkością do 900 m/min. Zastosowanie pigmentowych nanoatramentów pozwala na zadrukowywanie bogatego portfolio podłoży, także błyszczących, oraz uzyskanie o 30 proc. szerszego gamutu kolorystycznego niż w offsecie. Maszyny bazujące na technologii Stream Inkjet cechuje najniższy koszt operacyjny, zaś budowa zastosowanych tu głowic zapewnia dokładne nanoszenie kropli atramentu, a co za tym idzie – wyższą jakość reprodukcji (maksymalna liniatura rastra wynosi 175 lpi) i lepsze pasowanie. Ich prędkość, w połączeniu z szerokością wykorzystywanej wstęgi i jakością obrazu, skutkuje najwyższą wydajnością i najszerszym portfolio możliwych do zrealizowania aplikacji. W rezultacie użytkownik może liczyć na szybki i wysoki zwrot z poniesionej inwestycji.
Bill Schweinfurth poinformował, że obecnie na całym świecie pracuje ponad 1300 głowic drukujących z rodziny Prosper S. Są one wykorzystywane do różnego rodzaju zastosowań, zarówno czarno-białych, jak i kolorowych, w różnych segmentach branży oraz różnych konfiguracjach systemów wdrukowywania danych (mogą one zawierać od 1 do nawet 24 głowic Prosper S). Wskazał również trzy kluczowe rynki, na których koncentruje się firma Kodak w kontekście promowania i dalszego wdrażania systemów Prosper S. Pierwszy to materiały typu direct mail/direct marketing – przy ich produkcji znajduje zastosowanie ok. 70 proc. wszystkich wdrożonych w skali świata głowic Prosper S. Kolejny to produkcja prasowa (gazety i magazyny) – w drukarniach z tego segmentu pracuje pozostałe 30 proc. systemów Prosper S. Są one wykorzystywane m.in. do personalizacji insertów i reklam, informacji regionalnych, aktywnych odnośników do strony WWW, jak też do
wdrukowywania na wybranych stronach publikacji indywidualnych, unikalnych danych: numerów gier loteryjnych, kodów QR czy kodów kreskowych. Trzecim, zupełnie nowym obszarem zastosowania głowic Prosper S są opakowania i etykiety. Podczas zbliżających się targów Labelexpo Europe w Brukseli firma Kodak zaprezentuje różne aplikacje, jakie mogą być wykonywane z wykorzystaniem jej systemów: przywieszki, etykiety, opakowania kartonowe, opakowania giętkie, worki itd. Jak podkreślał Bill Schweinfurth, proekologiczność atramentów firmy Kodak powoduje, że mogą one być stosowane także do opakowań żywności.
Rynek prasowy w pigułce
Kolejne wystąpienie, autorstwa Manfreda Werfela – wiceprezesa organizacji WAN-IFRA, było poświęcone przyszłości druku gazetowego. Przedstawił on trendy obserwowane na rynku gazetowym: dążenie do redukcji kosztów (m.in. za sprawą pojawiających się nowych technologii), zwiększanie długowieczności istniejącego parku maszynowego (przez częściową wymianę sprzętu oraz jego rozbudowę i modyfikacje), zwiększanie wydajności (dzięki automatyzacji, kontroli produkcji w trybie inline czy redukowaniu pracy manualnej) oraz tworzenie nowych obszarów biznesowych (m.in. za sprawą ulepszeń w wytwarzanych podłożach czy wykorzystywaniu istniejącej infrastruktury do realizacji kampanii marketingowych i sprzedażowych).
Ten ostatni aspekt wiąże się m.in. z coraz częstszym zastosowaniem technologii inkjetowej w druku gazetowym. Dzięki systemom takim jak bazujące na technologii Stream Inkjet rozwiązania możliwe stały się personalizacja treści redakcyjnej i reklamowej, zyskowne realizowanie niskich nakładów, zdalne drukowanie czy regionalizacja – mówił Manfred Werfel.
Próbując odpowiedzieć na pytanie „Czy inkjet zastąpi coldset?”, Manfred Werfel wskazał, że obecnie obie technologie są w stosunku do siebie komplementarne, zaś inkjet sprawdza się przede wszystkim w aplikacjach niszowych. Jednak jego znaczenie będzie rosło wraz ze zmianami zachodzącymi w całej branży gazetowej. A te mają już miejsce, stąd coraz częstsze aplikacje uwzględniające personalizację możliwą dzięki zintegrowaniu głowic inkjetowych w ramach istniejącej maszyny zwojowej, jak to ma miejsce choćby we wszystkich niemieckich drukarniach grupy Axel Springer. Kolejny obszar to szczegółowo określone grupy docelowe, z myślą o których powstawać będą liczne edycje tego samego tytułu, realizowane w nakładach dostosowanych do potrzeb. Coraz częściej możliwość zróżnicowania publikacji i zwiększenia jej atrakcyjności będzie bardziej decydowała o sukcesie gazety, niż tylko jej niski nakład – podkreślał Manfred Werfel.
Kolejnym punktem spotkania był panel dyskusyjny pod hasłem „Rozwój stymulowany przez technologie druku cyfrowego: czy rozwiązania hybrydowe to przyszłość branży gazetowej i magazynowej?”. Wzięli w nim udział przedstawiciele trzech europejskich firm, które zdecydowały się na wdrożenie głowic Kodak Prosper S w zwojowych maszynach offsetowych: Frédéric Jahn (Groupe Sego), Tobias Kuhn (Axel Springer) i Guy Forrester (D.C. Thomson), jak również Sylvaine Cortada z wydawnictwa Groupe Prisma Media (będącego klientem Groupe Sego) oraz Bill Schweinfurth (Kodak). Na zakończenie spotkania przedstawiciele mediów zwiedzili zakłady produkcyjne Groupe Sego.
Opracowano na podstawie materiałów firmy Kodak