Odbywające się w dniach 18-22 maja br. w Kolonii targi Fespa 2015 Global Expo przyciągnęły rekordową liczbę zwiedzających – 23 137 indywidualnych gości, z których większość spędziła w MesseKoeln przynajmniej 2 dni, co dało blisko 44 tysiące odwiedzin.
Jak informują organizatorzy, targi Fespa 2015 odwiedziło aż o 17 proc. więcej gości niż przed dwoma laty w Londynie.
Federacja Fespa organizuje w Europie dwie imprezy targowe: Fespa Global Expo, odbywające się (w zależności od innych wydarzeń typu drupa) w cyklu dwuletnim lub trzyletnim, oraz Fespa Digital, odbywające się w każdym roku, w którym nie jest organizowana Fespa Global Expo. Tzw. duża Fespa, taka, w jakiej miałam przyjemność uczestniczyć w tym roku, zgromadziła ponad 750 wystawców pod czterema subtargami: Fespa 2015 (sitodruk, druk cyfrowy i druk na tekstyliach), Fespa Fabric (druk odzieży i tkanin dekoracyjnych), European Sign Expo (oznakowania niedrukowane) oraz tegoroczna nowość – Printeriors (druk dekoracji wnętrz).
Targi LUB konferencje
Tradycyjnie już targom Fespa towarzyszył bogaty, nieodpłatny dla zwiedzających program edukacyjny, skupiony w tzw. hubach, czyli centrach tematycznych: cyfrowym, sitodrukowym i tekstylnym. Wystąpienia i panele dyskusyjne obejmowały bardzo szeroki zakres zagadnień: od podstaw technologicznych, przez zarządzanie relacjami z klientami, po możliwości wzrostu biznesu i trendy rynkowe. Pomimo naprawdę wysokiego poziomu merytorycznego prezentacji (poświęciłam parę kwadransów na ich wysłuchanie) udział w nich brało maksymalnie kilkadziesiąt osób, a bywało, że i kilka, co musiało być mocno deprymujące dla prelegentów. Utwierdza mnie to w przekonaniu, że niezależnie od rangi targów towarzyszące im konferencje to tzw. para w gwizdek. Profesjonaliści przyjeżdżają na targi w poszukiwaniu innowacji lub na spotkania z dostawcami, których mogą znaleźć pod jednym dachem i zamiast czasochłonnych odwiedzin kilku centrów demo, w jeden dzień „zaliczyć” kilka pokazów pracy maszyn. Na seminaria i panele dyskusyjne po prostu nie mają już czasu.
Druk na tekstyliach – obiecujący kierunek
Druk na tekstyliach jest zdecydowanie trendy – gdybym miała wskazać, w którym kierunku zmierza druk wielkoformatowy, to tekstylia umieściłabym bardzo wysoko. Było to wyraźnie widoczne we wszystkich halach MesseKoeln i znalazło odzwierciedlenie w opracowaniu Fespa Census, według którego ten segment branży charakteryzuje najwyższy potencjał wzrostu. Szczegółowe wyniki badania Fespa Census opublikujemy w lipcowej Poligrafice. Druk na tekstyliach w aplikacjach reklamowych, dekoracji wnętrz i odzieżowych to trend, którego trudno było nie zauważyć w Kolonii – komentuje Neil Felton, dyrektor zarządzający Fespa. – To były najbardziej kolorowe, najbardziej zróżnicowane pod względem tematycznym targi Fespa w historii. Rekordowa ilość odwiedzin to nieomylny sygnał odnawiającej się energii, optymizmu i zaangażowania naszej globalnej społeczności dostawców rozwiązań i usług druku. Fakt, iż tak wielu zwiedzających zdecydowało się spędzić na targach więcej niż jeden dzień to – moim zdaniem – potwierdzenie, iż pod jednym dachem udało nam się zgromadzić szerokie spektrum aplikacji i innowacyjnych produktów oraz ugruntowanie pozycji Fespy jako najważniejszej globalnej imprezy wystawienniczej dla druku wielkoformatowego i specjalistycznego. Każda wystawa Fespa jest odbiciem inwencji i witalności płynącej w żyłach naszej społeczności, a tegoroczna edycja targów dosłownie kipiała kreatywnością i nowymi możliwościami. Z tych pięciu ekscytujących dni w Kolonii płynie jasny przekaz – słowo „druk” naprawdę w niewielkim stopniu oddaje różnorodność i kreatywność technologii, produktów i koncepcji prezentowanych pod jednym gościnnym dachem MesseKoeln.
W cieniu strajku
Nawet strajk niemieckich kolejarzy, który rozpoczął się trzeciego dnia targów, nie był w stanie odwieść zwiedzających od podróży do Kolonii (do której najłatwiej, przynajmniej z naszego kraju, dotrzeć przez lotnisko w Düsseldorfie lub we Frankfurcie, a stamtąd do Kolonii za pomocą wygodnych połączeń... hmm... kolejowych). Jestem przekonana, że gdyby nie strajk, to liczby zaprezentowane przez organizatorów byłyby jeszcze bardziej imponujące. Tak czy inaczej Fespa doskonale odnalazła się w trudnej sytuacji, ad hoc organizując bezpłatne połączenia autobusowe z lotniskami w Kolonii, Düsseldorfie i we Frankfurcie.
O premierach targów Fespa pisaliśmy już wyczerpująco w majowej Poligrafice, piszemy i w niniejszym wydaniu, a technologie tam prezentowane gościć będą na naszych łamach również w kolejnych numerach. Planujemy wziąć pod lupę zwłaszcza obiecujący sektor druku na tekstyliach.
Rok 2016 to rok drupy, więc organizacja jakichkolwiek targów dla branży poligraficznej obarczona jest sporym ryzykiem. Aby je zminimalizować, federacja zaprasza za rok na Fespa Digital do Amsterdamu, oczywiście nie w maju, ale w dniach 8-11 marca. Od 2009 roku, czyli ostatniej edycji targów w tym holenderskim mieście, centrum wystawiennicze RAI zostało znacząco unowocześnione; jeszcze w tym roku zostanie w nim otwarte zupełnie nowe centrum kongresowe, a w jego bezpośredniej okolicy powstało wiele nowych hoteli. To oczywiście niejedyne powody, żeby odwiedzić Amsterdam – jestem przekonana, że organizatorzy i wystawcy po raz kolejny staną na wysokości zadania.