Klastry poligraficzne
6 gru 2016 14:46
Klaster oznacza geograficzne skupisko firm działających w określonej branży, konkurujących ze sobą i współpracujących (jak widać, konkurencja nie wyklucza współpracy!), wchodzące w silne interakcje z otoczeniem.
Pierwsze Stowarzyszenie Klaster Poligraficzno-Reklamowy powstało w sierpniu br. w Lesznie. Skupia firmy działające w branży poligraficznej lub reklamowej, a jego celem jest podniesienie konkurencyjności zrzeszonych firm dzięki współpracy w ramach stowarzyszenia, wspólnemu pozyskiwaniu nowych rynków oraz pomocy we wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań technologicznych i organizacyjnych. Klaster ściśle współpracuje z Centrum Innowacji i Transferu Technologii w Lesznie (tam powstała inicjatywa jego utworzenia) oraz Wydziałem Promocji i Rozwoju UM Leszna. W skład zarządu stowarzyszenia wchodzą: Cezary Główka (prezes), Marek Swojak (wiceprezes), Alicja Jankowska i Dariusz Świerzewski.
Przedstawiciele leszczyńskiego klastra spotkali się w Warszawie z dr Ewą Mudrak – dyrektor Instytutu Poligrafii PW i dr. Jerzym Hoppe – dyrektorem Centralnego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Przemysłu Poligraficznego, uzyskując deklarację pomocy obu tych instytucji m.in. w dziedzinie podnoszenia kwalifikacji środowiska oraz opracowania strategii rozwoju technologicznego firm reprezentowanych w stowarzyszeniu.
W spotkaniu uczestniczyła również Izabela Kaczorowska z Ośrodka Przetwarzania Informacji – animatorka idei powstania klastra Poligrafia Mazowiecka. Środowisko mazowieckich poligrafów jest zainteresowane powstaniem tego typu organizacji; prace nad jej powołaniem są już w toku.
Tego typu lokalnym inicjatywom można tylko przyklasnąć życząc, by było ich jak najwięcej.