Warszawa już drugi rok z rzędu była gospodarzem międzynarodowej konferencji organizowanej przez brytyjskš firmę Pyrabelisk.
W ubiegłym roku w hotelu Marriott spotkali się przedstawiciele branży druków wartociowych. Tym razem tematyka konferencji dotyczyła produkcji opakowań z papieru i tektury. W imprezie, którš medialnie wspierała m.in. Poligrafika, wzięło udział ok. 100 osób. Sponsorami konferencji były firmy International Paper i Mondi Packaging.
Była to już druga konferencja z cyklu ăPaper and Board in Central and Eastern EuropeÓ zorganizowana przez Pyrabelisk. Pierwsza impreza powięcona tej tematyce odbyła się w Budapeszcie w 2004 roku. W tym roku niemal setka osób reprezentujšcych dostawców, producentów papieru i tektury, a także ich przetwórców oraz drukarzy cišgnęła do stolicy Polski.
Dwudniowe spotkanie podzielono na cztery sesje tematyczne. Pierwsza z nich dotyczyła prognoz rozwoju przemysłu opakowaniowego w regionie Europy rodkowo-Wschodniej. Tu znalazły się wystšpienia powięcone ogólnej ocenie sytuacji rynkowej w naszej częci Europy. Anne Bosquect, dyrektor w firmie konsultingowej RISI/Paperloop, mówiła na temat perspektyw rozwoju rynków opakowań papierowych we wcišż zmieniajšcym się wiecie. Hannu Hiekkaranta, konsultant w firmie Jaakko Pyry Consulting, przedstawił kilka scenariuszy długoterminowego rozwoju rynków produkcji opakowań. Gintaras Shlizhyus z Raiffeisen Bank mówił o sytuacji w Europie rodkowo-Wschodniej w kontekcie aktualnej i przewidywanej sytuacji gospodarczej. Z kolei możliwoci sektora opakowaniowego w naszej częci Europy omówił Will Oldham, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w firmie International Paper Europe.
Druga sesja była powięcona wyzwaniom i strategiom producentów papieru i tektury. Tu jako pierwsza głos zabrała Margaret Leach, dyrektor firmy Pyrabelisk, która podała szereg danych statystycznych na temat tej branży w naszej częci Europy (obszerne opracowanie tego wystšpienia opublikujemy w sierpniowym wydaniu Poligrafiki). Następnie wystšpił David Dostal, dyrektor generalny czeskiej firmy Papcel, który przedstawił strategie modernizacji fabryk papieru i tektury w krajach Europy rodkowo-Wschodniej. Praktyczny przykład tego rodzaju zmian pokazano w kolejnym wystšpieniu. Florian Stockert, dyrektor ds. sprzedaży Mondi Packaging, zaprezentował przemiany, jakie miały miejsce w ostatnich latach w należšcej do grupy Mondi fabryce w wieciu. Ognjen Og-njenovic z serbskiej fabryki tektury Umka Board opowiedział o proeksportowych działaniach firmy, w której pełni funkcję szefa sprzedaży. Na zakończenie pierwszego dnia obrad Avinash Taneja, dyrektor generalny bułgarskiej firmy PFS, przedstawił na przykładzie własnej firmy strategię rozwoju fabryki worków papierowych.
Drugi dzień konferencji rozpoczšł się od sesji na temat strategii działania producentów opakowań. Wiele miejsca powięcono tu naszemu krajowi. Jako pierwszy głos zabrał Albert Smirnov z firmy Bobst Central Europe, który mówił o trendach w technologiach pakowania występujšcych w krajach Europy rodkowo-Wschodniej. Z kolei o nowych rozwišzaniach w drukarniach opakowaniowych opowiedziała przedstawicielka polskiej firmy M.M. Druk Serwis z Krakowa (dzi już noszšcej nazwę Instytut Transferu Technologii Poligraficznych), Barbara Magoch. Informacje na temat rynku opakowań z tektury falistej w Polsce przedstawił Ryszard Kołodziejski, dyrektor firmy Eurobox Polska (opracowanie tego wystšpienia również znajdzie się w Poligrafice nr 8, powięconej w dużej mierze rynkowi opakowań). Następnie wystšpił Sten Sarap, prezes estońskiej firmy LabelPrint, który pokazał, jak w cišgu kilku lat zbudowano największš w Estonii prywatnš drukarnię etykietowš. Sesja zakończyła się prezentacjš klienta firm opakowaniowych. Głos zabrał bowiem Mieczysław Macišżek, prezes polskiej firmy produkujšcej lampy ogrodnicze, który opowiedział o zmianach, jakie opakowania stosowane przez jego firmę przeszły w ostatnich 18 miesišcach.
Czwarta sesja kończšca obrady była specjalistycznym seminarium, powięconym technologiom ochrony i zabezpieczenia towarowego znaku firmowego (marki wyrobu). Referenci z szeciu krajów europejskich: Polski, Rumunii, Holandii, Szwajcarii, Niemiec i Austrii przedstawili w swoich wystšpieniach rozwišzania stosowane w opakowaniach produktów, które sš podrabiane w coraz szerszym zakresie.
W ocenie Roba Meija, szefa marketingu firmy Drent-Goebel, wartoć podróbek sięga 10-15% globalnych obrotów w skali wiatowej, a straty znanych koncernów wynoszš miliony euro. Krystyna Szczepanowska (Polska) omówiła temat wišżšcy się z ochronš marki firmowej w naszym kraju, za Gabriel Turku z Rumunii mówił o przestrzeganiu prawa ochrony znaku towarowego w tym kraju. Fred Jordan (Szwajcaria) zreferował, jak wykorzystuje się zabezpieczenia marki firmowej za pomocš technik cyfrowych. Z kolei Wilfried Schipper (Niemcy) przedstawił problematykę innowacji stosowanych w zabezpieczeniach znaku towarowego w drukowaniu zamówień wartociowych i technologii druku cyfrowego, natomiast kończšcy cykl wystšpień Thomas Scholler (Austria) powięcił swój wywód zabezpieczeniom stosowanym w produkcji paszportów oraz zwalczaniu fałszerstw w tym zakresie.
Warto dodać, że wielce prawdopodobne jest, iż także kolejna, trzecia już, konferencja ăPaper and Board in Central and Eastern EuropeÓ odbędzie się w Warszawie. SS, AB