W drugim dniu targów Taropak, 22 wrzenia br., w sali konferencyjnej World Trade Center odbyła się Konferencja Poligraficzna 2004 zorganizowana przez Polskš Izbę Druku przy udziale Międzynarodowych Targów Poznańskich. Jej temat brzmiał ăPoligrafia w przemyle opakowaniowym Đ kierunki rozwoju, szanse i drogi do sukcesuÓ.
Konferencję otworzył prezes Polskiej Izby Druku dr Jerzy Hoppe. Przemówienie powitalne wygłosił też Przemysław Trawa, wiceprezes MTP Đ współorganizatora konferencji.
Blisko 250 uczestników wysłuchało 10 referatów (konferencja była jednodniowa); takš frekwencję należy niewštpliwie uznać za znaczny sukces organizatorów! W roku bieżšcym uczestnicy konferencji mieli już bowiem za sobš mnóstwo konferencji branżowych, w tym kwietniowe targi drupa w Dsseldorfie, wiele sympozjów i tzw. Drzwi Otwartych organizowanych przez producentów maszyn, urzšdzeń i materiałów poligraficznych.
A jednak głód wiedzy i informacji w naszej branży jest cišgle ogromny i postęp techniczny tak szybki, że Polskiej Izbie Druku po rocznych przygotowaniach udało się jednak zgromadzić tak licznš grupę uczestników.
Impreza poligraficzna zorganizowana podczas targów opakowaniowych była ze wszech miar udana: zarówno dobór referatów od strony tematycznej, jak i autorów (w tym w większoci kobiet!), którzy potrafili umiejętnie przekazać posiadanš wiedzę Đ co nie jest rzeczš łatwš. wiadczy o tym reakcja sali: cisza i skupienie. Może zabrakło tylko dyskusji Đ zresztš nie było na niš czasu; wrócimy do tego tematu na koniec we wnioskach.
Pierwszy referat, wygłoszony przez Krzysztofa Pindrala, szefa firmy Hei-delberg Polska, charakteryzował aktualny stan i kierunki rozwoju przemysłu opakowaniowego w Polsce i Europie. Materiał opracowany na podstawie analizy rynkowej Heidelberger Druckmaschinen AG przybliżył uczestnikom sytuację na rynku opakowań oraz zachodzšce na nim szersze zjawiska.
Kolejny referat Sylwii Mażulis omawiał technologię poligraficznš w projektowaniu opakowań, oczekiwania i rzeczywistoć Đ z punktu widzenia zleceniodawcy druków. Mowa była o właciwym dostosowaniu projektu do ograniczeń danej techniki drukowania, jak również do możliwoci produkcyjnych konkretnego wykonawcy.
Trzeci z kolei referat autorstwa Barbary Kozielskiej powięcony był roli poligrafii w technologii wykonywania opakowań, prezentujšc punkt widzenia drukarni. Autorka stwierdza w nim, że okrelenie wymagań klienta jest niezbędnym warunkiem doboru właciwego procesu technologicznego.
Następny referat autorstwa Jerzego Kokorzyckiego przedstawiał zagadnienia technologii wykonywania etykiet w drukarni fleksograficznej, charakteryzujšc współpracę klienta (projektanta) z drukarniš.
Grzegorz Niewczas omówił rolę projektowania w relacjach między zleceniodawcš a wykonawcš opakowań z nadrukiem. Autor w zakończeniu referatu przedstawił pięć problemów, które rodowisko powinno dostrzec i rozważyć.
Szósty referat, autorstwa Janusza Cymanka i Małgorzaty Pawela, wygłosił Mariusz Matuszewski. Autorzy przedstawili współczesne technologie i materiały w druku opakowaniowym Đ kierunki rozwoju, nowe zadania i możliwoci ze szczególnym podkreleniem roli farb drukarskich w procesie drukowania etykiet i opakowań.
W kolejnym referacie Małgorzata Szymczukiewicz przedstawiła temat opakowań produktów spożywczych i wymagania dotyczšce warunków ich wykonywania w zakładach poligraficznych.
Hanna Żakowska omawiała problematykę opakowań i odpadów opakowaniowych w produkcji poligraficznej w wietle obowišzujšcych przepisów prawnych. Autorka przypomniała o regulacjach prawnych obowišzujšcych w tej dziedzinie od stycznia 2001 roku .
W referacie autorstwa Wiesława Sobczyka i Hanny Jankowskiej przedstawiono temat obiektywizacji ocen jakoci druku opakowań w relacji producent-klient.
Na zakończenie miała miejsce dyskusja z moderatorem. Obrady prowadzili: Tomasz Dšbrowa i Jacek Hamerliński Đ przed przerwš, Tomasz Pawlicki i Marek Kryczka Đ po przerwie.
Referujšc przebieg konferencji warto podkrelić dwie grupy zagadnień. W odróżnieniu od konferencji czy sympozjów, organizowanych przy udziale referentów z firm będšcych producentami okrelonych produktów Đ referentami na Konferencji Poligraficznej 2004 byli pracownicy drukarń, a więc wspierali swš wiedzę teoretycznš praktycznymi dowiadczeniami. Omawiali problemy zwišzane z technikš, technologiš, produktem, nie przedstawiajšc konkretnego producenta czy firmy. Z przyjemnociš informujemy, iż referenci reprezentowali drukarnie: Cezar, Grafpol, CAC Wzornictwo, Drukpol oraz PWPW, co stanowi 50% wszystkich referatów. Nie zabrakło wród referentów przedstawicieli zleceniodawców drukarń opakowaniowych, co niewštpliwie zachęcało do dyskusji. Z pewnociš referat przedstawiciela producentów maszyn o kierunkach rozwoju przemysłu opakowaniowego w Polsce i Europie oraz o perspektywach udziału branży poligraficznej był pożyteczny przy póniejszym odbiorze kolejnych referatów technologicznych, specjalistycznych. Nie zapomniano włšczyć do tematyki wystšpień problemów ekologii oraz informacji o sytuacji polskich drukarń po wstšpieniu Polski do Unii.
Do tego ostatniego tematu należy wrócić w zwišzku z nasilajšcymi się wizytami dziennikarzy zagranicznych nie tylko z Europy Zachodniej, ale i ze Stanów Zjednoczonych. Publikujš oni artykuły o wizytach w zmodernizowanych polskich drukarniach Đ ostatnio w amerykańskim ăPublishers WeeklyÓ. Wymaga to jednak organizowania kolejnych, specjalistycznych spotkań, sympozjów i konferencji, majšcych na celu przede wszystkim dyskusję wynikajšcš z wysłuchania referatów na konferencji podczas Taropaku.
Okazjš ku temu byłaby (podobna do omawianej) konferencja technologiczna podczas zbliżajšcych się (kwiecień 2005) targów Poligrafia w Poznaniu. Jednak aby osišgnšć konkretne rezultaty, fachowa dyskusja powinna się odbywać w gronie zainteresowanych grup specjalistów bardziej wšskobranżowych. Międzynarodowe Targi Poznańskie dysponujš potrzebnymi pomieszczeniami w odrębnych pawilonach. Końcowe wnioski ze spotkań specjalistycznych mogłyby zostać przedstawione na spotkaniu plenarnym podobnym do jednodniowej konferencji PID podczas Taropaku 2004. Konferencja musiałaby być dwudniowa.
Konferencja Poligraficzna podczas Taropaku 2004 zakończyła się dyskusjš z moderatorem. Prowadził jš dziennikarz telewizyjny Artur Michniewicz. Ekspertami byli: Cezary Nazar (Cezar Đ Białystok), Zenon Ziemak (Drukpol Đ Nowy Dwór Mazowiecki) oraz doc. dr Stefan Jakowski (COBRO).
Tematem dyskusji z ekspertami (zresztš jedynej podczas konferencji) było: ăWejcie Polski do Unii Europejskiej a realia funkcjonowania polskich firm poligraficznych na rynku opakowaniowymÓ; stanowiła ona ważny element konferencji.
Zdaniem Cezarego Nazara mała, a nawet rednia polska drukarnia nie ma większych szans na międzynarodowym rynku europejskim czy wiatowym. Naszš szansš mogš być niszowe zlecenia na produkty wysoko przetworzone. Głosy w dyskusji odnosiły się jednak również do wielkonakładowych zleceń, np. na opakowanie produktów sypkich (mška, cukier czy ryż), gdzie nadruk kolorystyczny odbywa się na liniach produkcyjnych. Podobnie brzmiał głos reprezentantki przemysłu farmaceutycznego, aby zadrukowywać opakowania produktów jednostkowych i zbiorczych, tak by były one dostosowane do linii produkcyjnych w farmacji.
W dyskusji zabierali również głos przedstawiciele prasy branżowej.
Zapowiedzianš przez organizatorów konferencji niespodziankę pod koniec spotkania stanowiły nagrody dla uczestników, sporód których dziesięć wylosowanych osób otrzymało gratisowš rocznš prenumeratę wybranego z omiu oferowanych tytułów czasopisma branżowego. Połowa z nich wybrała PoligrafikĘ.