Kieleckie wydawnictwo Jednoć swoimi korzeniami sięga roku odzyskania przez Polskę niepodległoci po zakończeniu I wojny wiatowej. W tym samym roku została powołana do życia Drukarnia Diecezjalna działajšca na potrzeby wydawnictwa.
Tuż po wojnie dyrektorem drukarni był Adam Półtawski, twórca słynnej antykwy. Te chlubne tradycje kontynuuje dzi ks. Leszek Skorupa, który był naszym gospodarzem podczas wizyty Poligrafiki w siedzibie wydawnictwa i drukarni.
O drukarni wydawnictwa Jednoć w ostatnich miesišcach było głono ze względu na duże inwestycje w nowoczesny sprzęt poligraficzny. Najpierw we wrzeniu 2004 roku rozpoczęła tu pracę 4-kolorowa półformatowa maszyna offsetowa Shinohara 75 dostarczona przez Mercator Poligrafia. Niedługo potem w maszynie zainstalowano suszarkę IR polskiej firmy Mikon. Za prosto z tegorocznych targów Poligrafia do drukarni przyjechała pełnoformatowa nawietlarka CtP firmy Creo Đ Trendsetter 800 II. To jeden z pierwszych dużych kontraktów podpisanych przez powstałš w tym roku firmę Creo Polska.
Dzięki nowym zakupom drukarnia stała się jednym z najlepiej wyposażonych technicznie zakładów poligraficznych Kielecczyzny. Tym samym po raz kolejny nawišzano do chlubnych tradycji przedwojennych, kiedy to drukarnia posiadała znakomity park maszynowy.
Drukarnia im. Adama Półtawskiego
Jak już wspomniano, poczštki wydawnictwa i drukarni Jednoć to rok 1917. Wraz z nimi powstała też księgarnia działajšca pod tš samš nazwš, kolportujšca ksišżki wydawnictwa. Była to przede wszystkim literatura dotyczšca życia duchowego, jak również czasopisma przeznaczone dla księży i dla osób wieckich. Pracy drukarni nie przerwała nawet okupacja hitlerowska. Jak można wyczytać na stronach internetowych wydawnictwa, mimo koncesjonowania działalnoci przez Niemców wydawano tu i drukowano wiele pozycji konspiracyjnych.
Zaraz po wojnie dyrektorem drukarni został Adam Półtawski, który zasłynšł ze stworzonego w latach 20. nowego kroju czcionki drukarskiej Đ słynnej dzi antykwy. W okresie 1945-49 w zasadzie wszystkie ukazujšce się nakładem wydawnictwa Jednoć ksišżki były od strony typograficznej i technicznej nadzorowane przez A. Półtawskiego. Wiele ksišżek pochodzšcych z tamtego okresu jest dzi uznawanych za przykład najwyższego kunsztu drukarskiego.
Jednak lata 40. przyniosły nacjonalizację drukarni, w rezultacie zakład na kilkadziesišt lat przestał istnieć. Majštek drukarni rozgrabiono, wydawnictwo zamknięto.
Lata 90. Đ reaktywacja
W 1990 roku biskup kielecki Stanisław Szymecki ponownie powołał do życia Wydawnictwo Jednoć, które znów zajęło się wydawaniem ksišżek, w dużej mierze dotyczšcych tematyki kocielnej i religijnej. W 1998 roku oficjalnie rozpoczęła działalnoć drukarnia Wydawnictwa, która na poczštku była wyposażona w stare, 1-kolorowe maszyny czeskie. Mówi dyrektor wydawnictwa ks. Leszek Skorupa: Zaczynalimy jak większoć polskich drukarń, od używanych Romayorów i Dominantów. Drukowalimy wyłšcznie na własne potrzeby, choć często Đ głównie ze względu na wydawane ksišżki Đ korzystalimy z kooperacji z innymi drukarniami w zakresie oprawy.
Z czasem w drukarni zaczęto drukować także inne prace, podobnie jak to miało miejsce przed wojnš. Dzi zakład drukuje przede wszystkim ksišżki, które stanowiš 70% całej produkcji. Pozostałe 30% to czasopisma i akcydensy. Ks. Skorupa podkrela, że od pewnego czasu drukarnia przyjmuje też zlecenia z zewnštrz: Ich udział w zleceniach ronie i wynosi obecnie 20%. Rocznie nakładem wydawnictwa ukazuje się 65-70 tytułów, częć z nich jest podzlecana do oprawy, ale znacznš większoć drukujemy i wykańczamy we własnym zakresie. Z reguły sš to ksišżki niskonakładowe i włanie rosnšca liczba zleceń oraz ich duża częstotliwoć na jednej zmianie skłoniły nas do podjęcia nowych inwestycji.
Nowa maszyna, nowe CtP
Ks. Leszek Skorupa poważnie zaczšł rozważać nowe inwestycje już w 2002 roku. Jednak wtedy było na nie jeszcze trochę za wczenie i pierwszy z zaplanowanych zakupów zrealizowano dopiero dwa lata póniej. Była nim 4-kolorowa maszyna arkuszowa Shinohara IV w formacie B2.
Rozważalimy także zakup używanej maszyny pełnoformatowej Đ mówi ks. Skorupa Đ jednak ze względu na specyfikę produkcji oraz możliwoci finansowe wydawnictwa stanęło na nowej maszynie B2. I muszę przyznać, że z dzisiejszej perspektywy był to bardzo dobry wybór. Dlaczego wybrano włanie maszynę Shinohara? Po pierwsze szukalimy maszyny oferujšcej szybki narzšd, to ze względu na krótkie serie ksišżek. Po drugie chcielimy, aby była ona maksymalnie wyposażona w elektronikę, w tym w moduł CIP3 pozwalajšcy na ăspięcieÓ maszyny z działem prepress. Nie potrzebowalimy też maszyny drukujšcej na dużych gramaturach, np. kartonażach. W ten sposób doć znacznie ograniczylimy wybór sprzętu i ostatecznie, także po konsultacjach z dotychczasowymi użytkownikami maszyn Shinohara (np. drukarniš wydawnictwa Bernardinum), zdecydowalimy się na ofertę firmy Mercator Poligrafia.
Jaki czas póniej w maszynie został zainstalowany moduł suszšcy dostarczony przez warszawskš firmę Mikon. Ten typ suszarki został specjalnie dostosowany do instalacji w maszynie Shinohara, która jest maszynš ze rednim wykładaniem arkuszy. Drukarnia stosuje suszarkę do utwardzania farb i lakierów w podczerwieni.
Rok 2005 przyniósł kolejnš ważnš inwestycję w sprzęt poligraficzny Đ tym razem w drukarni zainstalowano system CtP firmy Creo. Egzemplarz dostarczony do Kielc można było zobaczyć na stoisku firmy Creo Polska podczas tegorocznych targów Poligrafia. Ks. Skorupa zdecydował się na sprawdzony model z oferty Creo: Trendsetter 800 II, będšcy Đ jak wynika z informacji dostawcy Đ najpopularniejszym pełnoformatowym systemem CtP produkowanym przez Creo.
Ks. Skorupa pytany o taki, a nie inny wybór technologii i dostawcy odpowiada: Rozważalimy zakup systemu fioletowego, ale nie majšc żadnych dotychczasowych dowiadczeń z CtP zdecydowalimy się na technologię o dłuższym stażu rynkowym, opierajšc się na opiniach naszych kolegów z innych drukarń. Podkrela też prędkoć nawietlarki, która produkuje do 18 płyt w formacie B1/h. Do nawietlania stosowane sš pozytywowe płyty termiczne PTP produkowane przez Creo.
Kolejne zakupy Đ wkrótce
Ks. Skorupa zdaje sobie sprawę, że bioršc pod uwagę specyfikę produkcji i rosnšce oczekiwania klientów, na tym inwestycje drukarni się nie kończš: Po zakupie CtP i nowej maszyny priorytetem jest dla nas maszyna do szycia nićmi. Ta technologia przeżywa prawdziwy renesans przy produkcji dziełowej, także tam, gdzie stosowana jest oprawa twarda. A ponieważ liczba zwišzanych z tym zleceń ronie, wkrótce będziemy zmuszeni zainwestować w tego rodzaju sprzęt.
Drukarnia wydawnictwa Jednoć, podobnie jak wiele innych firm poligraficznych z Polski, przymierza się do zwiększenia udziału eksportu w swojej produkcji. Na razie zlecenia z innych krajów zdarzajš się rzadko Đ przyznaje ksišdz dyrektor. Đ Jednak liczymy na to, że dzięki inwestycjom w nowoczesny park maszynowy, jak również dzięki wdrożonemu z sukcesem systemowi ISO 9001 uda nam się pozyskać nowych kontrahentów z zagranicy.
Warto dodać, że podczas ostatnich Targów Ksišżki Katolickiej w Warszawie wydawnictwu Jednoć wręczono nagrodę Stowarzyszenia Wydawców Katolickich w kategorii ksišżek dla dzieci. Nagrodę przyznano za ăwydawanie ksišżek dla dzieci pomagajšcych w wychowaniu rodzinnymÓ, za ks. Skorupa podkrela, że w dzisiejszym wiecie tego rodzaju literatura ma szczególne znaczenie: W tym zakresie nic się nie zmieniło w porównaniu z przedwojennymi latami wydawnictwa i drukarni. Wszak istniejemy nie tylko po to, by produkować, ale i by wychowywać. SS