Kryzys już za nami?
6 gru 2016 14:50

W lipcu br. stowarzyszenie Fespa i firma badawcza InfoTrends przeprowadziły badanie „Economy Survey”. Jego wyniki są raczej pomyślne. Pokazują m.in., że drukarnie wielkoformatowe i ich międzynarodowi dostawcy w większości z optymizmem patrzą w przyszłość i przewidują, że powrót do poziomu ekonomicznego sprzed recesji nastąpi w ciągu 12 najbliższych miesięcy. Czy jesteśmy zatem świadkami schyłku światowego kryzysu, przynajmniej w branży wielkoformatowej? W elektronicznym sondażu uczestniczyło 400 osób, wśród nich drukarze, producenci maszyn i dilerzy. Około 14 proc. respondentów już teraz odczuwa pewną poprawę gospodarczą, natomiast kolejne 23 proc. sądzi, że nastąpi ona w drugiej połowie 2009 roku. 25,6 proc. badanych spodziewa się zmiany na lepsze z początkiem 2010 roku i taki sam odsetek – pod koniec 2010 roku. Mniej niż 12 proc. respondentów przewiduje, że obecne warunki handlowe utrzymają się do 2011 roku. Jednocześnie 83 proc. badanych wierzy, że z chwilą wyjścia rynku z kryzysu będą mieli przewagę nad konkurencją. Wyniki badania wskazują też, że sektor tzw. print service providerów stale poszukuje nowych sposobów na zwiększanie swoich dochodów. 76 proc. drukarzy rozwija różne strategie, np. oparte na redukcji wydatków bieżących poprzez obniżanie kosztów mediów (35,2 proc.), tonerów (28,7 proc.) czy cięcie programów konserwacji urządzeń przez zewnętrzne firmy (18,5 proc.). 46,3 proc. respondentów wprowadziło także działania prowadzące do zrównoważonego rozwoju i „zacisnęło pasa”, jeśli chodzi o praktyki zarządzania odpadami. Technologia flatbed też doświadczyła wzrostu dzięki 22,2 proc. respondentów, którzy dostrzegli w niej możliwość redukcji kosztów pracy. Kształtowanie cen również jest popularną praktyką sprzedażową i aż 41,3 proc. respondentów ucieka się do stosowania rabatów oraz wprowadzania promocji cenowych. W ten sposób starają się oni radzić sobie z problemami pogarszającej się koniunktury. Niewiele ponad 30 proc. respondentów wymieniło natomiast elastyczne płatności jako sposób na uatrakcyjnienie biznesu, a ponad ¼ badanych wskazała, że ich strategia cenowa zależy od strategii cenowej konkurencji. Drukarze na różne sposoby radzą sobie z wyzwaniami rynku i trudnościami ekonomicznymi. Wielu pozytywnie odpowiedziało na nie optymalizując swoje portfolia produktów lub zwiększając zainteresowanie różnymi aplikacjami (np. drukiem na tekstyliach – 15,7 proc.). 23,9 proc. respondentów wdrożyło także nowe strategie sprzedażowe i marketingowe (m.in. skupienie na kluczowym segmencie rynku – 43,1 proc.; marketing agresywny i promocje cenowe – 41,3 proc.; silna sprzedaż i inicjatywy marketingowe – 23,9 proc.); 12,2 proc. badanych zatrudniało więcej pracowników odpowiedzialnych za sprzedaż, a 39 proc. respondentów zmniejszyło wielkość produkcji. Z przeprowadzonego badania wynika jednoznacznie, że globalny kryzys silnie oddziałuje (oddziaływał?) na międzynarodowy rynek wielkoformatowy. Przedsiębiorcy wytworzyli jednak pewne mechanizmy, które pozwoliły im skutecznie walczyć ze spadkiem koniunktury. Jak wynika z przeprowadzonego sondażu, większość badanych przewiduje, że rynek podźwignie się w 2010 roku. A oni – gotowi na silną konkurencję – razem z nim. Na podstawie raportu „Economy Survey” opracowała DA