Ksišżka Đ produkt szczególny w poligrafii
6 gru 2016 14:44
Wród produktów wykonywanych przez drukarnie ksišżki majš znaczenie szczególne, chociaż z punktu widzenia wielkoci nakładów ksišżkę przewyższajš publikacje prasowe (gazety, czasopisma) oraz opakowania. Bywajš jednak i zlecenia ksišżkowe drukowane w milionowych nakładach. Pod względem znaczenia kulturowo-cywilizacyjnego ksišżki górujš jednak Đ historycznie rzecz bioršc Đ nad pozostałymi produktami realizowanymi w drukarniach.
Przemiany polityczno-ustrojowe po 1989 roku spowodowały koniecznoć powstawania między innymi organizacji samorzšdowo-gospodarczych. Wydawcy zajmujšcy się wydawaniem ksišżek powołali do życia swojš odrębnš od izby wydawców prasowych Polskš Izbę Ksišżki. Jak ważnym produktem jest ksišżka, wiadczš organizowane corocznie imprezy targowe, w tym Międzynarodowe Targi Ksišżki (w Warszawie) oraz Targi Ksišżki w Krakowie.
Ksišżki sš drukowane w wielu drukarniach krajowych obok innych produktów, opakowań i różnorodnych akcydensów. Jest jednak również liczna grupa drukarń specjalizujšcych się tylko w drukowaniu ksišżek, nie zwracajšcych uwagi na malejšce od wielu lat nakłady drukowanych ksišżek. Niewštpliwie faktem jest systematycznie obniżajšcy się poziom czytelnictwa w naszym kraju. Czy uratujš nas przed wtórnym analfabetyzmem bezpłatne gazety oraz szybko rozwijajšce się komiksy?
Kwestia niskich nakładów drukowanych ksišżek odnosi się przede wszystkim do beletrystyki. Niektóre specjalistyczne wydania ksišżkowe o charakterze przemysłowo-biznesowym, informacyjnym drukowane sš w ogromnych nakładach setek tysięcy a nawet milionów egzemplarzy. Należš do nich encyklopedie, ksišżki telefoniczne, panoramy firm, ksišżki o tematyce religijnej (Biblia) oraz podręczniki szkolne.
Wejcie Polski do Unii Europejskiej zmieniło sytuację drukarń ksišżkowych, otworzył się dla nich szczególnie korzystnie rynek zachodnioeuropejski. Znikły bowiem granice państw Unii, hamujšce do niedawna wejcie wydawcom tych państw na rynki wydawniczo-drukarskie. Nasze drukarnie stały się konkurencyjne cenowo, ich wyposażenie jest niejednokrotnie lepsze od tych w zachodniej Europie. Jeszcze przed wejciem Polski do Unii Europejskiej miały miejsce próby podejmowania przez nasze drukarnie eksportowej produkcji ksišżek dla zachodnioeuropejskich wydawców. Kontakty tego rodzaju miały jednak charakter sporadyczny, nieliczne nasze drukarnie miały swych stałych przedstawicieli za granicš. Dzi sytuacja zmieniła się zasadniczo na lepsze, układy partnerskie sš coraz częstsze. Targi w Warszawie i Krakowie majš tę tendencję wspomagać. Sš targami produktowymi, monotematycznymi Đ tematem sš tylko ksišżki. Sš też przede wszystkim targami biznesowymi. Pokaz produktu końcowego na stoiskach informacyjnych polskich wydawców i drukarń ma charakter raczej uzupełniajšcy w stosunku do prowadzonych rozmów. Daleko ważniejszš sprawš jest wizyta w drukarni ewentualnego partnera Đ zleceniodawcy. Możliwoć zapoznania się z drukarniš, jej wyposażeniem technicznym to element niezwykłej wagi dla podjęcia końcowej decyzji: zlecenia wykonania usługi, a Đ jak już wspomniano uprzednio Đ zmodernizowane polskie drukarnie często nie ustępujš zachodnioeuropejskim konkurentom.
Polska Izba Ksišżki, która jest bardzo ważnym współorganizatorem imprez targowych zarówno w Warszawie, jak i w Krakowie, zajmuje się, tak jak i inne branżowe organizacje samorzšdowe, całokształtem problemów i spraw dotyczšcych wydawców ksišżek, członków Izby. Istniejš też fachowe, branżowe wydawnictwa specjalizujšce się w problematyce działalnoci wydawców ksišżek; nie brakuje w nich problematyki drukarskiej, tak ważnej dla wydawców, dla których drukarnie sš istotnym partnerem. Istnieje jednak niewštpliwie niedosyt informacji dotyczšcej współpracy, współdziałania izb samorzšdowo-gospodarczych, zwišzanych technologicznie z produkcjš ksišżek, na łamach prasy branżowej. O ile jednak wydawcy prasowi, zgrupowani w Izbie Wydawców Prasy, w większoci dysponujš własnymi drukarniami, o tyle wydawcy ksišżek korzystajš przede wszystkim z usług drukarń samodzielnych, dlatego kontakty pomiędzy nimi i drukarniami sš bardzo cisłe i dlatego współpraca izb samorzšdowo-gospodarczych, Polskiej Izby Ksišżki oraz Polskiej Izby Druku jest szczególnie ważna dla członków (i niezrzeszonych) obydwu izb. A Đ jak do tej pory Đ współpraca izb samorzšdowych (nie tylko Polskiej Izby Ksišżki i Polskiej Izby Druku, ale również Izby Wydawców Prasy, Krajowej Izby Opakowań) zaistniała jedynie wtedy, gdy powstało zagrożenie likwidacji Instytutu Poligrafii Politechniki Warszawskiej. Izby samorzšdowo-gospodarcze, stowarzyszenia techniczne oraz cała prasa branżowa solidarnie podjęły działania, by nie dopucić do likwidacji IPPW. Żyjemy w czasach globalizacji, której dšżeniem jest tworzenie wielkich, silnych organizmów gospodarczych. Ich głos jest słyszany przede wszystkim. Starajmy się o tym nie zapominać. Twórzmy w naszych branżowych organizacjach, wszystkich segmentach składajšcych się na produkt poligraficzny, możliwie silny organizm. Podstawę tego stanowiš współpraca i wspólne działania.