Liczą się szybkość i precyzja
6 gru 2016 14:55

Firma Focus, prowadzona przez Sławomira Karpowicza, ma ponad 10-letnie doświadczenie w produkcji matryc fotopolimerowych. Do jej najważniejszych klientów należą m.in. StoraEnso, Rossoplast oraz Drukarnia A-Z Color. Sławomir Karpowicz jako pierwszy bliżej zainteresował się cyfrowym systemem naświetlania PlateRite FX 1200 Screena, poszukując rozwiązania, dzięki któremu będzie mógł sprostać coraz wyższym wymaganiom klientów, żądającym coraz wyższej jakości i stabilności druku, szybszego uzyskiwania koloru, efektywniejszego wykorzystania czasu maszyn drukujących. Zainstalowana w Focusie naświetlarka PlateRite FX1200 to pierwszy w Polsce, jeden z termicznych systemów CtP Screena, przeznaczonych do naświetlania stosowanych we fleksografii cyfrowych płyt flexo/letterpress z czarną maską. Systemy te zaprojektowano z myślą o szerokim kręgu zastosowań, od produkcji etykiet, opakowań giętkich, po opakowania z kartonu i tektury falistej. Możliwe jest również naświetlanie termicznych form offsetowych oraz termicznych filmów ablacyjnych. W systemie PlateRite FX 1200, podobnie jak w modelach FX1524 i FX870II, zastosowano sprawdzoną laserową technologię Screena do naświetlania zaawansowanych cyfrowych płyt pochodzących z rozmaitych źródeł: DuPont, Flint Group (BASF), Toray, McDermid oraz Asahikasei. Wykorzystywane są rozdzielczości 2400, 2540 i 4800 dpi, liniatura 200 lpi. Głowica naświetlająca jest tego samego typu co w naświetlarkach CtP, stosowanych w wysokiej jakości przygotowalniach offsetowych. Moc laserów jest wystarczająca (z zapasem) do naświetlania płyt z czarną maską. Naświetlane formy dają się łatwo zamocować na powierzchni bębna. Stabilność obrotów zapewnia automatyczny system balansowania. W nazwie urządzenia jest zawarty maks. format płyty: 1200x1067 mm. Format minimalny: 100x100 mm, grubości od 0,7 do 5,5 mm. Czarna maska jest precyzyjnie naświetlana, zapewniając wysoką, stabilną jakość i szybkie uzyskanie koloru. Powtarzalność płyt jest bardzo wysoka, punkty są ostre, uzyskiwane są ciągłe przejścia tonalne w zakresie 1-99 proc., może być stosowana liniatura od 65 do 200 lpi. Dzięki rastrowaniu Flexodot 4800 Screena solidnie uformowane stożkowe reliefy zapewniają gradacje porównywalne z offsetowymi, przy jednoczesnej doskonałej gęstości, typowej dla druku flekso. Płyty naświetlone za pomocą PlateRite FX 1200 dają znacząco mały przyrost punktu, dzięki czemu kolor uzyskiwany jest szybciej, mniej czasu pochłania ustawianie parametrów druku i czyszczenie. Drukowany obraz jest klarowny dzięki doskonałej reprodukcji bardzo drobnych szczegółów, bardzo dobremu odwzorowaniu przejść tonalnych bez widocznych progów, doskonałemu kontrastowi, dobrej czytelności detali w głębokich cieniach i jasnych światłach. Płyty cyfrowe mogą być produkowane z sąsiadującymi ze sobą silnie kontrastującymi polami. Punkty rastrowe – zarówno te najmniejsze, jak i największe – są precyzyjnie formowane, relief jest głęboki, co istotnie wpływa na szeroki zakres tonalny, ciągłość przejść tonalnych i czytelność najdrobniejszych detali. Efekty są dodatkowo wzmacniane dzięki wysokiej rozdzielczości 4800 dpi; rezultatem jest gładkość łuków i linii ukośnych, powtarzalność i eliminacja nierównomierności w obszarach jasnych świateł. Sławomir Karpowicz podsumowuje: Dla producenta matryc naświetlanie cyfrowe oznacza wyższy poziom jakości produktu. Nie bez znaczenia jest też lepsza organizacja pracy – chodzi nie tylko o pozbycie się filmu oraz kilku procesów, związanych z metodami tradycyjnymi, lecz także wdrożony razem z PlateRite FX 1200 nowoczesny workflow Trueflow z rastrowaniem FlexoDot 4800, umożliwiający szybką produkcję bardzo precyzyjnych form drukowych. Naszych odbiorców z obszaru druku flekso interesuje przede wszystkim doskonała jakość nakładowa i wyższy komfort obsługi maszyn. Z pewnością opinia o wzorowej produkcji sprzyjać będzie napływowi nowych klientów, a zatem zwiększeniu naszych obrotów. Opracowano na podstawie informacji firmy Reprograf