Fespa 2013 w Londynie ma szansę na rekordową ilość wystawców – już w styczniu br., czyli na pięć miesięcy przed rozpoczęciem wydarzenia, sprzedana powierzchnia wystawiennicza była porównywalna z edycją sprzed 3 lat, która miała miejsce w Monachium.
Południowa hala londyńskiego centrum wystawienniczego ExCel, w 100 proc. dedykowana technologiom cyfrowym, jest w całości wyprzedana, a łączna zarezerwowana już w styczniu powierzchnia przekroczyła 30 tys. m². Hala północna, o mieszanej tematyce, również szybko się zapełnia, także na skutek tendencji do budowy większych stoisk przez dostawców cyfrowych. Największymi wystawcami targów Fespa 2013, które odbędą się w dniach 25-29 czerwca w Londynie, są firmy: HP, Canon (który zaprezentuje się na wspólnym stoisku z Océ), Agfa, Durst, EFI, Fujifilm, Orafol, Mimaki, Kornit oraz M&R. 10 największych tegorocznych wystawców zajmie o ponad 15 proc. większą powierzchnię niż czołowa dziesiątka w Monachium, co jest zjawiskiem niezwykle ciekawym na tle zachodzących w branży imprez targowych zjawisk (vide Ipex) i bez wątpienia świadczy o jakości wystawy organizowanej przez federację Fespa. Wielu wystawców wybrało Londyn jako miejsce premiery najnowszych wielkoformatowych innowacji; o pierwszej z nich – Ince Onset S40i od Fujifilm – pisaliśmy już w lutowej Poligrafice.
Przede wszystkim cyfra
Choć tegoroczna edycja imprezy to tzw. duża, cyfrowo-sitodrukowa Fespa, organizatorzy spodziewają się dominacji technologii cyfrowych przy wciąż znaczącym udziale sitodruku, którą to technologię reprezentować będą m.in.: M&R, Saati, Kiian, Demak, Sun Chemical, Sefar, MacDermid Autotype czy Encres Dubuit. Ważnym tematem będzie również druk na tekstyliach – jest mu dedykowana osobna przestrzeń o powierzchni 6500 m² o nazwie Fespa Fabric, na której zaprezentuje się ponad setka wystawców. Już po zakończeniu ubiegłorocznej Fespy Digital w Barcelonie było jasne, że z tymi samymi wystawcami spotkamy się w Londynie – informuje Neil Felton, dyrektor zarządzający federacji Fespa. – Pod koniec lutego 2012 potwierdzona powierzchnia wystawiennicza na rok 2013 stanowiła 108 proc. przestrzeni zajętej w Barcelonie i od tej pory sukcesywnie rosła. Potencjalni zwiedzający bardzo entuzjastycznie wyrażają się o prowadzonych przez nas kampaniach promocyjnych i już na początku 2013 roku odnotowaliśmy znacznie więcej rejestracji online niż w ubiegłych latach. Neil Felton nie przesadza – rzeczywiście dla wielu wystawców i drukarń wielkoformatowych Fespa 2013, reklamowana jako kierunek dla druku (Destination for Print), to poligraficzne wydarzenie numer 1.
Nie tylko stoiska
Tradycyjnie targi Fespa to nie tylko prezentacje maszyn i materiałów na stoiskach wystawców, ale również niezwykle bogaty program wydarzeń towarzyszących o charakterze edukacyjnym i interaktywnym. Pierwszym przystankiem w cyfrowo-sitodrukowej podróży może być konferencja Jet Set, składająca się z dziewięciu kilkugodzinnych bloków prezentacji skupionych wokół kluczowych branżowych zagadnień takich jak: prepress, workflow, obróbka po druku, druk tekstyliów, dekoracje wewnętrzne, mały format, produkty promocyjne, druk 3D, zarządzanie barwą, oznakowania cyfrowe czy drukowana elektronika. Kolejny postój warto zaplanować na Akademii Biznesu Produktów Promocyjnych (Promotional Products Business Academy) – wydarzeniu będącym nowością w kalendarzu Fespy, a skoncentrowanym na rynku innowacyjnych produktów reklamowych i personalizacji. Przemierzając targowe alejki warto zatrzymać się na Print Inspiration Runway (w wolnym tłumaczeniu: przestrzeni inspiracji), gdzie będzie można znaleźć kolekcję inspirujących produkcji drukowanych przygotowanych przez wystawców i drukarzy, a prezentujących praktyczne i kreatywne wykorzystanie poszczególnych aplikacji. Wielkoformatową podróż warto kontynuować do Print Shop Live! – unikalnej platformy mało- i wielkoformatowych technologii prepressu, druku i obróbki po druku, pozwalającej szefom produkcji na przetestowanie innowacyjnych rozwiązań. Zainteresowani grafiką samochodową i wewnętrzną nie mogą ominąć zapowiadanego jako największy w historii konkursu mistrzów aplikacji Wrap Cup Masters „World Cup Final”. Specjaliści oklejania pojazdów powalczą w Londynie o prestiżowy tytuł „Global Wrap Cup Master”. Kącik kreatywny, czyli Creative Corner to oferta dla projektantów, dyrektorów marek i dyrektorów kreatywnych, prezentująca siłę i możliwości druku, w założeniu mająca stanowić pomost pomiędzy dostawcami usług druku i ich odbiorcami. Jako kolejny przystanek organizatorzy rekomendują Pilots Briefing Zone, czyli sesje dedykowane dekoracjom tekstylnym prowadzone przez branżowych liderów. Do Londynu powraca również zapoczątkowana w Barcelonie Hala Sławy, czyli Hall of Fame – swoisty przewodnik po „kto jest kim” w branży wielkoformatowej. Każdy może nominować przedstawiciela drukarni do tytułu „Drukarz Roku”, a zwiedzający wybiorą Globalnego Drukarza Roku, jak również pięciu liderów dla poszczególnych krajów. Faworytów można zgłaszać za pośrednictwem strony internetowej www.fespa.com/london. AN