We współczesnych, niezwykle trudnych dla wielu branż czasach ważne jest przyciągnięcie uwagi konsumentów, nie tylko dzięki wysokiej jakości produktom, lecz także efektownym opakowaniom, które będą wyróżniać się na tle konkurencyjnych marek i ich produktów. Jak się okazuje, coraz większe znaczenie we współczesnych nawykach zakupowych mają nie tylko wrażenia wizualne, lecz także zmysł dotyku – dla mnóstwa klientów ważne jest nie tylko, by widzieć, lecz także „poczuć” dany produkt. Dlaczego tak istotne są doznania sensoryczne?
Dotyk przenosi strukturę, emocje, ciepło i trochę tajemniczości. Dotyk to także wyobraźnia, która natychmiast zostaje uruchomiona. Stąd decyzje, jakie podejmujemy dotykając różnie uszlachetnionych mediów, mają swoje podłoże w naszych emocjach – mówi Anastasiya Yavorska, koordynator Centrum Pokazowego Konica Minolta w Warszawie.
Czując kupujemy więcej
Z pewnością wielokrotnie podczas wizyty w księgarni naszą uwagę przykuła intrygująca „wypukła” okładka książki, która wręcz zachęcała nas do przesunięcia po niej palcami. Tradycyjne „analogowe” wydania, ozdobione szatą graficzną wykonaną w taki sposób, są gwarancją nie tylko wyjątkowej przyjemności podczas obcowania z nimi, lecz także żelaznym kontrargumentem na popularność e-booków, audiobooków oraz wydań cyfrowych.
Można to odnieść także do wielu innych produktów i ich opakowań. Ciekawy projekt działający na zmysł naszego wzroku stanowi zaledwie połowę sukcesu – warto zadbać także o wrażenia sensoryczne. Według raportu opublikowanego przez renomowane amerykańskie stowarzyszenie FSEA (Foil and Specialty Effects Association), zrzeszające międzynarodowych specjalistów w zakresie uszlachetniania
druku, czas przeznaczony na rozpoznanie wzbogaconych o wrażenia dotykowe produktów jest o 45 proc. krótszy niż w przypadku opakowań, które nie posiadają żadnych tego typu „ulepszeń”.
Ponadto uwaga, którą poświęca im statystyczny klient, jest o 18 proc. dłuższa niż w przypadku standardowych towarów, co także ma silny wpływ na decyzję o jego nabyciu. Im dłużej skupiamy się na danym produkcie, tym prawdopodobniejszy staje się jego zakup.
Ma to także wielki wpływ na zakupy impulsywne, dokonywane spontanicznie, bez większego zastanowienia i pod wpływem nagłej, silnej potrzeby. Uszlachetniony druk ceniony jest nie tylko przez klientów, lecz także przez nabywców usług poligraficznych, którzy chętnie decydują się zapłacić więcej za tego typu rozwiązania.
W ostatnich latach projektowanie efektownych opakowań ozdobionych elementami sensorycznymi stało się kluczowym narzędziem marketingowym wielu marek.
W jaki sposób możemy sprawić, aby to właśnie nasz produkt budził emocje i trafił do koszyka klienta?
Spektakularny efekt niewielkim kosztem
Niezwykle ciekawym rozwiązaniem dedykowanym tego typu zastosowaniom jest urządzenie do uszlachetnień MGI Jetvarnish 3D One, będące kolejnym, niezwykle udanym efektem trwającej od 2014 roku współpracy Konica Minolta z MGI, francuskim potentatem w zakresie druku uszlachetnień.
Na czym polega fenomen tego modelu?
MGI Jetvarnish 3D One umożliwia wykorzystanie funkcji druku sensorycznego przez wszystkich, niezależnie od możliwości sprzętowych, logistycznych i finansowych – model promowany jest zresztą sloganem „Embellishment for everybody”, czyli dosłownie „Uszlachetnianie dla każdego”, co podkreśla jego znaczącą przewagę nad innymi urządzeniami z tego segmentu, nie tylko pod względem ekonomicznym.
Sprzęt ten skierowany jest przede wszystkim do rynku związanego z reklamą i marketingiem oraz do branż projektowej i kreatywnej – niewielkich drukarń i firm graficznych, a także do dotychczasowych użytkowników sprzętu japońskiej marki, pragnących rozwijać swoje możliwości biznesowe i zwiększać dochody. Możliwości jego zastosowań są wręcz nieograniczone, zarówno jeśli chodzi o druk offsetowy, jak i cyfrowy. Doskonale sprawdzi się przy wytwarzaniu niewielkich opakowań premium, okładek książek, katalogów produktów, wizytówek, kart menu, personalizowanej korespondencji, wszelkiego rodzaju broszur, albumów fotograficznych, kartek z życzeniami i przy realizacji każdego projektu, który wymaga kreatywności i efektu wow.
Wydajność i nowoczesność.
Jakie są największe atuty MGI Jetvarnish 3D One?
Jednym z największych są bez wątpienia piezoelektryczne głowice drukujące Konica Minolta typu DoD, które w połączeniu z technologią lakierowania cyfrowego MGI stanowią gwarancję wydruków 3D o jakości dorównującej urządzeniom z najwyższej półki cenowej – mówi Jacek Gmyz, specjalista wsparcia technicznego do rozwiązań inkjetowych w Konica Minolta Business Solutions Polska.
Urządzenie do stosowania na szerokiej gamie podłoży wykorzystuje jeden lakier w celu uzyskania wszystkich efektów sensorycznych 3D, umożliwiając lakierowanie bez laminowania, a także lakierowanie na drukach offsetowych. Jest to osiągalne przy jednoprzebiegowym lakierowaniu precyzyjnym, w którym urządzenie osiąga zaskakującą wydajność. Możliwe jest drukowanie aż 2077 arkuszy A3 na godzinę. W przypadku druku jednoprzebiegowego można stosować zmienną grubość lakieru od 21 do 116 mikronów.
Suszenie i utwardzanie nie wymaga dodatkowego czasu – odbywa się ono w przebiegu za pomocą zintegrowanych diod LED umożliwiających pracę przy niskim poborze energii, bez wysokich temperatur i szkodliwego dla środowiska ozonu. To niejedyne ekologiczne aspekty, o jakie zadbał producent – znacznie zredukowano zużycie papieru i lakieru, który jest rozprowadzany w szczelnie zamkniętym obiegu. Urządzenie nie wymaga czasochłonnych zabiegów pomiędzy kolejnymi zadaniami i nie powoduje strat materiałów. Sprzęt dostarczany jest z pakietem oprogramowania dysponującym wieloma funkcjami – zapewnia on śledzenie zadań i zarządzanie ich kolejką, tworzenie zleceń, funkcję ponownego druku, katalog wzorów, kalkulację kosztów i eksport danych oraz liczne rozwiązania służące do odpowiedniej kalibracji urządzenia.
Drukuj kreatywnie
Mateusz Woźniak, dyrektor Działu Rozwiązań Produkcyjnych w Konica Minolta Business Solutions Polska, podsumowuje: Technologia MGI pozwala na stworzenie wyjątkowych i niezwykle widowiskowych wydruków zapewniających jedyne w swoim rodzaju wrażenia wizualne (...). Rozwiązanie to z pewnością w znaczący sposób wpłynie na zwiększenie dochodów praktycznie w każdej drukarni.
Opracowano na podstawie materiałów firmy Konica Minolta Business Solutions Polska