Ostatnio w ofercie firmy Europapier-Impap pojawiła się kompleksowa oferta podłoży do laserowego druku cyfrowego. O powodach, które skłoniły firmę do wprowadzenia takich produktów i o samych produktach mówi Andrzej Zawistowski, Project Manager segmentu Digital Printing (a.zawistowski@europapier-impap.pl).
Redakcja: Dotychczas Europapier-Impap nie oferował podłoży do druku cyfrowego?
Andrzej Zawistowski: Taka oferta istniała w pewnym zakresie, jednak wymagała uzupełnienia i usystematyzowania. Obecnie stworzyliśmy kompletną, kompleksową i – co należy podkreślić – profesjonalną ofertę do suchotonerowego, arkuszowego druku cyfrowego. Producenci maszyn, pragnąc przedstawić swoją ofertę jako uniwersalną i wszechstronną, zapewniają, że ich urządzenia mogą drukować praktycznie na wszystkim. Jedyne wytyczne, jakie można znaleźć w instrukcji maszyny, dotyczą formatu i gramatury. Nie jest to do końca prawdą, bo chociaż maszyny są coraz bardziej zaawansowane technologicznie i gwarantują coraz wyższą jakość, to nie należy zapominać, że na tę jakość składają się maszyna i podłoże drukowe. Nie da się na każdym podłożu zachować jakości i zapewnić wiernego odwzorowania.
R.: Jakie działania zostały podjęte w celu skompletowania oferty?
A. Z.: Przede wszystkim zrobiliśmy rozeznanie co do rodzaju produkcji wykonywanej na maszynach suchotonerowych. Zaczęliśmy od druku suchotonerowego, ponieważ na rynku jest przeważająca liczba maszyn pracujących w tej technologii. Następnie ukierunkowaliśmy się na podłoża do druku kolorowego i po rozpoznaniu, co oferują producenci, przetestowaliśmy i wybraliśmy konkretny asortyment. Koncentrowaliśmy się na dostawcach będących w stanie zaoferować produkt, który od momentu, kiedy schodzi z maszyny papierniczej, jest dedykowany do druku cyfrowego. Dotyczy to po pierwsze parametrów, które osiąga się na maszynie papierniczej, a następnie cięcia, czyli konfekcjonowania papieru. Jedną z bolączek druku cyfrowego jest pylenie. Wiadomo, że papier pyli z powierzchni (kiedy jest źle wykończona) i z krawędzi, jeśli nie jest cięty profesjonalnie. Gwarancją jakości jest więc otrzymanie papieru od razu w formacie dedykowanym do druku cyfrowego – czyli SRA3 i pochodnych – który jest krojony na profesjonalnych przekrawaczach, a nie za pomocą gilotyny, jak to robią niektórzy dostawcy i co powoduje problemy w druku.
R.: Jakie produkty wprowadziliście do Waszej oferty do druku cyfrowego?
A. Z.: Postawiliśmy na produkty markowe. Podstawą tej oferty są papiery satynowane. Pierwszym produktem w tej grupie jest produkowany we Francji HP Colour Laser, którego jesteśmy w Polsce jedynym dystrybutorem. To doskonały markowy papier, który firmuje najsilniejsza marka urządzeń drukujących. Gwarantuje on najlepszą relację jakość – cena. Trzeba przyznać, że zasługuje on na to, by firmowała go tak znana marka, ponieważ jego parametry są ustawione na bardzo wysokim poziomie. W ofercie mamy też Color Copy. Jest to od 20 lat europejski Rolls Royce w tym segmencie: Color Copy produkowany w Austrii w papierni grupy Mondi. To papier, który gwarantuje najwyższą jakość. Oferujemy go również w formie papierów powlekanych: Color Copy Coated (silk i glossy). Wprowadziliśmy też na rynek papier UPM – DIGI Finesse, który, jak wskazuje nazwa, od początku produkcji jest przeznaczony do druku cyfrowego.
Mamy też kompleksową ofertę papierów i folii samoprzylepnych Jackstadt. Firma ta niedawno wprowadziła kompletną ofertę do druku cyfrowego, ponieważ są to produkty dość złożone technologicznie. W maszynach cyfrowych zapiekanie tonera następuje w temperaturze ok. 200°C, co powoduje szybkie nagrzewanie podłoża do wysokiej temperatury, tak więc technologia wykonania papieru podkładowego, powłoki i kleju musi być specjalistyczna. JAC zadbał nawet o tzw. margines bezpieczeństwa: papier podłożowy jest minimalnie większy od podłoża drukowego na wypadek, gdyby w wyniku wyjątkowo wysokiej temperatury zapiekania zdarzyły się mikrowycieki kleju. Oferta podłoży tego producenta jest bardzo bogata. Obejmuje folie przezroczyste, srebrne, papiery błyszczące, matowe, nacięte krążki na płyty CD. Z moich kontaktów z klientami wynika, że użytkownicy maszyn, którzy drukują na materiałach samoprzylepnych, mają kłopoty z doborem tak profesjonalnych podłoży.
Jeśli chodzi o papiery ozdobne, które wprowadziliśmy do naszej oferty, to również dają one 100% gwarancję zadruku na maszynach cyfrowych, bowiem są to papiery gładkie. Większość produkowanych papierów ozdobnych ma dość głęboki profil – są tłoczone, żeberkowane, płótnowane. Nadają się do druku cyfrowego, ale przy wyższych gramaturach mogą się pojawić niedodruki. Zaprezentowaliśmy kilka bardzo oryginalnych papierów, także metalizowanych, które nie sprawiają takich problemów. Są to papiery z serii TOP STYLE: Digital Pure, Digital Metallic i Digital Marmor.
R.: Czy oferta będzie rozbudowywana?
A. Z.: Początkowo będzie rozszerzana w nieco inny sposób. Mianowicie papiery ozdobne w formacie SRA3 są pakowane przez producenta w ryzy po 100 arkuszy, podczas gdy taka ilość nie zawsze jest potrzebna drukarzowi. Chcemy więc zrobić tzw. miksy: po 10 ark. każdego rodzaju tych papierów zapakowane w jedno opakowanie. Nie jest to proste do wykonania pod względem technologicznym, ale namówiliśmy producenta, aby nam takie miksy przygotował przekonując go, że musimy być elastyczni na rynku i dostosować się do realnych potrzeb.
R.: Jakie jeszcze czynniki prócz zawartości oferty i cen decydują o jej konkurencyjności?
A. Z.: W rozmowach z naszymi klientami pytania o cenę nie stoją na pierwszym miejscu. Najczęściej pojawiają się pytania: jak profesjonalna jest oferta, jak kompletna, jak wygląda serwis? Okazuje się, że najważniejszy jest serwis, czyli dostępność towaru i szybkość dostaw.
U nas najdłuższy termin to dostawa z dnia na dzień, a w niektórych przypadkach – na terenie większych miast – będziemy realizowali dostawy w dniu złożenia zamówienia. Jesteśmy też przygotowani na to, żeby papiery w sposób profesjonalny docierały do klienta. Mamy przygotowane specjalne opakowania z tektury falistej zabezpieczające przed uszkodzeniem papier, który często jest sprzedawany po ryzie, a nie w kartonach czy paletach.
Poza tym gwarantujemy profesjonalne doradztwo ogólnopolskiego zespołu doradców. Prowadzimy profesjonalne szkolenia zarówno dla naszych pracowników, jak i dla naszych klientów. Klientom dostarczamy katalogi, wzorniki oraz próbki podłoży do przeprowadzenia testów. Katalog można znaleźć na naszej stronie www.europapier-impap.pl.
R.: Zdarza się, że użytkownicy ze względu na koszt próbują zastąpić specjalny papier do druku cyfrowego zwykłym papierem offsetowym...
A. Z.: Słyszałem takie opinie na temat specjalistycznych podłoży: a ile to kosztuje! Bo zwykły papier jest tańszy, a przecież maszyny cyfrowe często stanowią uzupełnienie druku tradycyjnego w drukarniach offsetowych. Rozumiem więc pokusę – jeżeli obok stoi w paletach papier offsetowy czy powlekany i gilotyna, to po co kupować specjalny papier, kiedy wystarczy przyciąć. Potem są problemy, ponieważ parametry papieru offsetowego (np. gładkość czy wilgotność) nie są dostosowane do tego typu technologii i drukowanie na nich odbywa się kosztem jakości. Albo też po przycinaniu na gilotynie występuje pylenie – wtedy maszynę trzeba wyłączyć z ruchu, żeby ją wyczyścić, co jest kosztowne. Właścicieli drukarni po prostu na to nie stać. Warto więc zainwestować w papier dedykowany drukowi cyfrowemu, gdyż przy niewielkich nakładach w przeliczeniu na koszt 1 arkusza są to ułamki grosza. Istotne jest też, że zleceniodawca przy tak małych nakładach jest gotów zapłacić za jakość. Czasy bylejakości już się skończyły. Jakości nie da się osiągnąć stosując półśrodki, zamienniki itp. Jakość wymaga dobrej maszyny, dobrego podłoża i dobrego fachowca.
R.: Jak można by podsumować Waszą ofertę do druku cyfrowego?
A. Z.: Dostępność sprawdzonych, renomowanych marek; ekspresowe dostawy ogólnopolskie, nawet tego samego dnia; najlepsza propozycja w kategorii jakość-cena; profesjonalne doradztwo.
R. Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiała Iwona Zdrojewska
Artykuł sponsorowany