Branża poligraficzna w Niemczech liczy łącznie 8700 stażystów. Jednak sytuacja w zakresie szkoleń i wykwalifikowanej siły roboczej wywiera coraz większą presję na ten sektor, zatrudniający łącznie 110 tys. pracowników. Około 75 proc. z 7 tys. firm w branży twierdzi, że stoi przed poważnymi wyzwaniami związanymi z niedoborem wykwalifikowanej siły roboczej. Nie można również obsadzić wszystkich stanowisk przeznaczonych dla praktykantów.
drupa – miejsce spotkań młodych talentów i wykwalifikowanej siły roboczej
Branża poligraficzna od lat boryka się z niedoborem wykwalifikowanej siły roboczej – twierdzi Heidelberger Druckmaschinen. Według wyników badania, opublikowanych niedawno przez tego dostawcę arkuszowych offsetowych maszyn drukarskich, w prawie jednej na dwie firmy brakuje odpowiednio wykwalifikowanych pracowników. Obecnie jest to największe wyzwanie, wyprzedzające nawet wzrost cen energii i obciążenia biurokratyczne. Na potrzeby badania firma przeprowadziła reprezentatywną ankietę wśród 700 firm. Firma z siedzibą w Heidelbergu postrzega automatyzację i cyfryzację jako rozwiązanie problemu niedoboru pracowników w drukarniach. W ten sposób miejsca pracy mogą stać się bardziej techniczne i atrakcyjne dla pracowników. Na targach drupa firma zaprezentowała swoje innowacyjne rozwiązania.
Pomimo rosnącej automatyzacji i nowych koncepcji pracy, wykwalifikowani pracownicy pozostają najważniejsi. Rekrutacja była zatem głównym tematem targów drupa, międzynarodowych targów technologii druku, które odbyły się w Düsseldorfie w dniach od 28 maja do 7 czerwca 2024 r. Targi to ważne miejsce spotkań dla przedsiębiorstw, które chcą przyciągnąć przyszłych pracowników i stażystów. Na przykład specjalne forum „drupa nextage” (dna) zostało poświęcone kodowi genetycznemu branży. Forum to jest portem zarówno dla start-upów i innowacyjnych młodych firm, jak i firm o stabilnej pozycji na rynku. Stuttgart Media University wraz z International Circle of Educational Institutes for Graphic Media Technology and Management zapewniają punkt kontaktowy dla absolwentów, studentów i stażystów. Potencjalni młodsi pracownicy i studenci mają w ten sposób możliwość porozmawiania z przyszłymi pracodawcami i zapoznania się z projektami koncepcji i najlepszymi praktykami.
Inicjatywy stowarzyszenia w dziedzinie edukacji
Liczne inicjatywy promują kariery w branży poligraficznej i wspierają firmy w zwiększaniu świadomości na temat zawodów i profili zawodowych w tym sektorze. Na przykład niemieckie stowarzyszenia federalne zrzeszone w BVDM (Niemieckie Stowarzyszenie Druku i Mediów) zainicjowały filmy szkoleniowe, które pozwalają wypowiedzieć się stażystom w dziedzinie technologii medialnej, druku, sitodruku i przetwarzania druku, a także projektantom mediów cyfrowych i drukowanych. Młodzi ludzie podkreślają w nich, że ich szkolenie wiąże się nie tylko z ponadprzeciętnym wynagrodzeniem, lecz także jest świetną zabawą i synonimem bezpiecznej przyszłości zawodowej.
Podobnie Stowarzyszenie Producentów Maszyn i Urządzeń (VDMA) rozpoczęło w kwietniu kampanię „Talentmaschine / Talent Machine”, mającą na celu zainteresowanie młodych ludzi technologiami i karierą w branży budowy maszyn i urządzeń.
Podczas targów drupa Fachverband Medienproduktion (FMP) świętował premierę swojej inicjatywy branżowej WE. ARE. PRINT. Jest to platforma dla branż poligraficznej i medialnej oparta na współpracy, nawiązywaniu kontaktów i promocji talentów.
Ponadto kreatywne, innowacyjne prace studentów i stażystów zostały zaprezentowane na targach drupa w ramach licznych specjalnych forów oraz projektów. Komentując to, Sabine Geldermann, dyrektor projektu Print Technologies Messe Düsseldorf, powiedziała: drupa oferuje dostawcom usług druku i ich dostawcom wyjątkową okazję do zaprezentowania przyszłości branży, a tym samym selektywnego dotarcia do wykwalifikowanej siły roboczej i młodych talentów. Jestem przekonana, że w przyszłości coraz więcej młodych ludzi będzie zainteresowanych tą innowacyjną branżą i będzie chciało rozpocząć pracę w sektorze poligraficznym.
Opracowano na podstawie materiałów organizatora targów drupa