21 czerwca w warszawskim hotelu Holiday Inn firma NEC-Mitsubishi Electronics Display zorganizowała konferencję prasowš, podczas której przedstawiono m.in. wyniki firmy w roku 2003, plany na najbliższe lata oraz nowe produkty i technologie przeznaczone dla rynku graficznego, reklamowego i medycznego. Prezentację poprowadził Mariusz Orzechowski, Sales&Marketing Manager odpowiedzialny za rozwój firmy w Polsce.
Firma NEC-Mitsubishi Electronics Display-Europe GmbH z siedzibš w Monachium podlega NEC-Mitsubishi Electric Visual Systems Corp. w Tokio. Spółka odpowiedzialnych za rynek monitorów działów firm NEC i Mitsubishi Electric powstała w Tokio i działa od 1 kwietnia 2000. Działalnoć w Europie i USA rozpoczęła 1 lipca tego samego roku. W Europie firma posiada filie w Niemczech (odpowiedzialna za Europę Centralnš), Francji i W. Brytanii oraz biura we Włoszech, w Holandii, Hiszpanii, Szwecji, Rosji i Polsce; zatrudnia 140 osób. Polskie biuro mieci się w Krakowie i prowadzi działalnoć już od 10 lat Đ przez 6 lat działało jako biuro firmy NEC.
NEC-Mitsubishi Electronics Display jest jednym z czołowych wiatowych producentów monitorów (CRT i LCD), wielkoformatowych ekranów LCD dla sektora Public Display oraz specjalistycznych wywietlaczy dla branży medycznej. Całoć produkcji wykonywana jest w Chinach pod nadzorem japońskich inżynierów. Choć centrala firmy mieci się w Tokio, to 80% jej wpływów pochodzi spoza Japonii, w tym 33% udział ma Europa (sš to dane z II połowy ub.r.). W Polsce Đ wg danych za IV kwartał 2003 Đ NEC-Mitsubishi ma 8% udział w rynku monitorów, co na tle innych krajów jest uznawane za wynik dobry. Większoć produkcji firmy stanowiš obecnie monitory LCD zgodnie z trendem wiatowym: ich zastosowanie ronie znaczšco, np. w Niemczech jest to już 86% ogółu monitorów, w Rosji 50%. W Polsce wcišż jednak więcej sprzedaje się monitorów CRT Đ 64%. Wišże się to z faktem, że główni polscy odbiorcy to rynek konsumencki, czyli małe firmy komputerowe, sklepy komputerowe.
NEC-Mitsubishi wprowadza obecnie nowš strategię, której integralnym elementem identyfikacyjnym jest nowe logo: stylizowany rysunek monitora i hasło see more, czyli ăzobacz więcejÓ. Ma to oznaczać, że firma jest czym więcej niż tylko dostawcš monitorów, oferujšc własne innowacyjne projekty, poprawę działalnoci serwisu i nowš wartoć dodanš.
Innowacje wprowadzane w roku bieżšcym i następnych latach dotyczš zastosowań medycznych oraz Đ co najbardziej interesuje naszš branżę Đ dziedziny zarzšdzania kolorem. Firma oferuje wywietlacze o rozszerzonej przestrzeni barw (tzw. Wide Colour Gammut) dla zastosowań, gdzie kolor ma zasadnicze znaczenie. Postarano się także dostosować możliwoci wywietlania kolorów na monitorze do standardu Adobe RGB; obecnie wprowadzany jest do sprzedaży 22-calowy monitor Diamond 255 WG o przestrzeni barw odpowiadajšcej prawie w 100% Adobe RGB, jego cena wynosi ok. 7 tys. euro. W II kwartale przyszłego roku ma wejć na rynek monitor LCD 21,3 cala, którego color gamut (przestrzeń barw) będzie odpowiadać 109% Adobe RGB. Osišgnięcie takiego efektu jest możliwe m.in. dzięki zmianie systemu podwietlania matrycy Đ zastosowaniu diod LED zamiast żarówek. Monitory nowej generacji majš także regulowany punkt bieli, co ma duże znaczenie dla profesjonalistów, umożliwia bowiem zarówno kalibrację wewnętrznš, jak i zewnętrznš monitora. Użytkownikami takiego sprzętu sš: fotograficy, studia projektanckie, filmowe, tv, firmy prepress, drukarnie, agencje reklamowe, firmy z sektora druku cyfrowego oraz korporacje produkujšce dobra na rynek konsumencki. Ze względu na wysokš cenę trudno mówić o masowym odbiorcy, jednak jest to Đ jak podkrelał przedstawiciel firmy Đ przełom technologiczny.
NEC-Mitsubishi, jak przypomniano, była pionierem w dziedzinie synchronizacji monitorów i wprowadziła na rynek różne standardy kolorystyczne, np. system regulacji kolorów OmniColor opierajšcy się nie tylko na 3 standardowych barwach (zielona, czerwona, niebieska), ale także na podstawowych kolorach drukarskich: cyjanie, magencie i żółci; każdy z nich może być kalibrowany niezależnie, bez wpływu na kolor biały. Dzięki takiej definicji barw monitory LCD mogš wywietlać takie same kolory jak urzšdzenia CRT. Do najbardziej zaawansowanych monitorów nowej generacji wprowadzono funkcję GammaComp: możliwoć selekcji i 10-bitowej korekcji ustawienia współczynnika gamma w monitorze (sprzęt taki demonstrowano w ramach warsztatów w sšsiedniej sali; wszyscy chętni mogli go wypróbować).
Warto jeszcze wspomnieć o produkowanych przez NEC-Mitsubishi wielkoformatowych (30- i 40-calowych) monitorach z sektora Public Display. Jest to nowy produkt, dla którego firma dopiero stara się tworzyć rynek (ma w nim zresztš 80% udział). Ten nowy rodek przekazu informacji i reklamy może być stosowany na dworcach, lotniskach (takie monitory działajš już na lotniskach w Zurychu i Dsseldorfie), w muzeach, centrach handlowych itp. Jego zalety to wysoka jakoć obrazu, brak efektu wypalania się pikseli, łatwoć montażu i możliwoć zdalnego zarzšdzania monitorem. Produkt ten wpisuje się w strategię firmy, która zakłada m.in. koncentrację na grupach niszowych, gdzie można się wykazać innowacyjnociš.
Na zakończenie prezentacji powięcono sporo uwagi ergonomii stanowiska pracy ilustrujšc ten temat praktycznym pokazem z udziałem ochotników sporód uczestników konferencji. IZ