Obecnie, gdy to nabywcy opakowań (zwłaszcza z branży dóbr konsumenckich i sprzedaży detalicznej) sš wiodšcymi graczami rynkowymi, poszukujšcymi dostawców mogšcych zaoferować im najlepszy z możliwych stosunek jakoci do ceny, tradycyjne granice między wšskowstęgowym drukowaniem etykiet a drukowaniem opakowań ulegajš stopniowemu zatarciu.
Przyjmujšc za punkt wyjcia potrzeby użytkowników końcowych zwišzane z wrażeniem wizualnym, jakociš oraz zgodnociš opakowania z wymaganiami końcowego produktu, należy pamiętać o spełnianiu podstawowych wymagań stawianych maszynom drukujšcym etykiety samoprzylepne, a jednoczenie tworzyć produkty dla popularnych podłoży opakowaniowych, które można zadrukowywać na maszynach wšskowstęgowych. Dzięki temu dostawcy farb pomagajš drukarniom w zoptymalizowaniu wykorzystania ich mocy produkcyjnych, a także oferujš dodatkowe korzyci ich klientom. Wszystkie potrzeby zwišzane z dekoracjš produktu mogš zostać zaspokojone przez jednego dostawcę Đ nie ma potrzeby nabywania etykiet od jednego dostawcy, a opakowań giętkich od innego.
Najnowsze osišgnięcia w dziedzinie farb fleksograficznych UV
Rozwój druku fleksograficznego UV koncentruje się na uniwersalnoci drukarni, która jest w stanie drukować na zróżnicowanych typach materiałów Đ od powlekanych maszynowo podłoży papierowych do bardziej wymagajšcych podłoży syntetycznych. Największy postęp nastšpił w drukowaniu na podłożach papierowych powlekanych maszynowo oraz papierach powlekanych metodš odlewu. Mogłoby się wydawać, że drukowanie na tych podłożach powinno być łatwe, ale niejednokrotnie stwarzały one problemy z wsiškaniem, kiepskim połyskiem oraz małš odpornociš farby na cieranie. Nadmierna wsiškliwoć spowodowana była stosowaniem bardziej lejnych farb o niskiej lepkoci. Jeżeli ich skład był niewłaciwy, mogło dochodzić do absorpcji monomerów i fotoinicjatorów przez struktury powierzchniowe papieru, a tym samym do niewłaciwego połysku i niedostatecznego utrwalania farby.
Nowa technologia pozwala na tworzenie bardziej lejnych farb o niskiej lepkoci charakteryzujšcych się jednoczenie doskonałš intensywnociš barw Đ jeżeli wybrane zostanš właciwa żywica i odpowiedni pigment, farby nie będš wykazywać tendencji do wsiškania niezależnie od rodzaju papieru, jednoczenie łatwo i gładko rozprowadzajšc się po podłożach syntetycznych.
Zmniejszona lepkoć i tiksotropia farb to dodatkowe zalety dla nowoczesnych drukarń fleksograficznych UV, które używajš zarówno systemów z raklem komorowym, jak i standardowych otwartych kałamarzy farbowych z raklem. Również tutaj podstawowš korzyciš zapewnianš przez nowe farby o niskiej lepkoci jest uniwersalnoć. Lepkoć oraz intensywnoć kolorów mogš być odpowiednio dostosowywane, co umożliwia perfekcyjnš reprodukcję punktów. Jest to kluczowa zaleta, gdy korzysta się z technologii nowoczesnych klisz cyfrowych, gdzie punkty rastrowe mogš być mniejsze Đ można uzyskać lepszš reprodukcję grafiki. Nowa farba daje pewnoć, że przyrost punktu będzie minimalny Đ w istocie jest to znaczšcym osišgnięciem w technice drukowania fleksograficznego UV, rozszerzajšc zakres jej stosowania w sektorze opakowań.
Kombinacja technik Đ to, co najlepsze w drukowaniu wšskowstęgowym
Druk kombinowany staje się coraz popularniejszy Đ obejmuje zwykle sitodruk oraz jednš lub więcej innych technik drukowania. Nowa biała farba sitodrukowa CombiWhite wyprodukowana przez firmę Xsys została stworzona z mylš o uzyskaniu wysoce kryjšcej bieli podkładowej, którš można stosować w połšczeniu z dowolnym innym procesem drukarskim, ale przynosi szczególne korzyci w kombinacji z drukiem fleksograficznym UV oraz złoceniem na zimno i na goršco.
Wyzwaniem dla drukarzy stosujšcych druk kombinowany jest zapewnienie dobrej rozlewnoci białej farby, czyli braku niezadrukowanych punktów na zróżnicowanych podłożach syntetycznych stosowanych w etykietach, które ănie wyglšdajš jak etykietyÓ (no-label look). Zwykle wymaga to stosowania rodków powierzchniowo czynnych, które mieszane sš z farbš sitodrukowš UV, jednak gdy zostanš one dodane, pogarszajš się możliwoci zadrukowywania takiej farby. Jak zapewnia producent farby, dzięki szeroko zakrojonym pracom badawczym CombiWhite zapewnia krycie większe o 20% niż w przypadku innych dostępnych na rynku farb sitodrukowych, a jednoczenie może być nakładana z prędkociš 70-80 metrów bieżšcych na minutę, czyli niemal o 50% szybciej niż w przypadku stosowanych do tej pory prędkoci w rotacyjnych maszynach sitodrukowych. Główna korzyć jest jednak zwišzana ze zwiększonš intensywnociš barw nadrukowywanych na farbie CombiWhite Đ podczas gdy poprzednie generacje produktów sprawiały problemy ze względu na niskie nasycenie barw oraz wysoki przyrost punktu rastrowego, CombiWhite zapewnia lepsze niż kiedykolwiek możliwoci zadrukowywania farbš fleksograficznš UV. Zamieszczony poniżej wykres ilustruje ten efekt.
Alternatywne rozwišzanie dla druku kombinowanego
Czy druk fleksograficzny UV może zastšpić sitodruk UV? Đ badania firmy Xsys wskazujš, że technika drukowania fleksograficznego UV może dorównać pod względem stopnia krycia apli sitodrukowi rotacyjnemu, ograniczenia sš jednak ewidentne w przypadku drobnego tekstu w kontrze, gdzie sitodruk rotacyjny nadal ma przewagę. Sitodruk pozwala na uzyskiwanie ostrzejszych obrazów przy mniejszych rozmiarach czcionek. Testy przeprowadzone przez firmę wykazały jednak, że dla tekstu w kontrze o rozmiarach czcionki nawet 8 punktów druk fleksograficzny UV jest rozwišzaniem możliwym do przyjęcia pod względem komercyjnym Đ potwierdzajš to również klienci, którzy już teraz stosujš tę technologię na skalę komercyjnš.
W trakcie wspomnianych badań odkryto, że wyrany wpływ na stopień krycia miał nie tylko skład farby Đ występuje tu znacznie bardziej złożona gama czynników. Poniżej przedstawiono kilka typowych parametrów, których oddziaływanie stwierdzono w czasie testów: (...)
Jest jednak oczywiste, że o udanym zastšpieniu sitodruku UV drukiem fleksograficznym UV decydujš dwa dominujšce czynniki: skład farby i wybór wałka aniloksowego.
Aby zmierzyć zdolnoć krycia farby, zastosowano metodę zwanš współczynnikiem kontrastu. Jest to bezwymiarowa liczba uzyskiwana w czasie pomiaru gęstoci optycznej czerni przebijajšcej się przez warstwę białej farby. Całkowita przezroczystoć to współczynnik równy 1, za całkowita nieprzezroczystoć to współczynnik równy 100.
Porównujšc rozmaite kombinacje wymienionych powyżej parametrów można było odpowiednio je dobrać, aby osišgnšć optymalne konfiguracje. Oto współczynniki kontrastu, które udało się firmie osišgnšć (tabela poniżej).
Ponieważ osišgnięcie powyższych rezultatów wymaga pracy nad wieloma czynnikami jednoczenie (nie wystarczy zmiana jednego parametru), znalezienie i dopracowanie metod pozwalajšcych osišgnšć odpowiednie rezultaty może okazać się skomplikowane. Jest też jednak dobra wiadomoć: stosujšc farby fleksograficzne UV o nowym składzie, takie jak Flexocure Ivory firmy Xsys, drukarz może po prostu zaczšć od zastosowania swoich standardowych ustawień, a nowa farba i tak zapewni mu lepsze rezultaty niż typowa farba fleksograficzna UV. Jeżeli jednak klient stosujšcy te nowe farby pragnie osišgnšć optymalnš wydajnoć, powinien zasięgnšć porady producenta farby, który poinformuje go, jak dobrać właciwš kombinację parametrów dla danej maszyny. Xsys zapewnia, że rezultaty osišgnięte dzięki Flexocure Ivory sš unikalne w przemyle farb fleksograficznych UV. Zdaniem producenta, farba Flexocure Ivory umożliwia drukarzom uzyskiwanie bieli kryjšcej nadajšcej się do zadrukowania dowolnš dostępnš technikš drukowania bez koniecznoci stosowania modułu sitodruku UV i osišganie dobrych rezultatów przy znaczšco niższych kosztach.
Drukowanie uwzględniajšce najnowsze trendy
Firma Xsys zwraca również bacznš uwagę na najnowsze trendy opakowaniowe oferujšc rozwišzania, które umożliwiajš wšskowstęgowym maszynom drukujšcym dodawanie wartoci i konkurowanie z innymi technikami drukowania. Osišgane efekty pozwalajš wzbogacić projekt opakowania, tak aby odróżniało się od innych i przycišgało uwagę klienta.
Jednym z najpopularniejszych obecnie walorów zapewniajšcych dodatkowš wartoć opakowaniom towarów konsumenckich jest stosowanie efektów metalicznych Đ niedawno firma wprowadziła nowš gamę farb metalicznych majšcych zapewnić znacznie lepszy efekt metaliczny (prawie porównywalny ze złoceniem), mimo że mogš one być stosowane na zwykłych maszynach drukujšcych. MetalGlow ML jest jednoskładnikowš farbš srebrnš Đ zapewnia ona druk metaliczny na wszelkiego rodzaju podłożach, poczšwszy od papierów powlekanych i niepowlekanych, a skończywszy na całej gamie podłoży syntetycznych. Można je zadrukowywać stosujšc innowacyjnš technologię Metal FX, która łšczšc cztery kolory farb triadowych z farbami metalicznymi pozwala na tworzenie tysięcy efektów metalicznych. Co prawda efekt metaliczny nadal nie dorównuje poziomom uzyskiwanym dzięki foliom, ale mimo to stanowi efektywne kosztowo alternatywne rozwišzanie dla użytkownika końcowego.
Kolejnš innowacyjnš metodš uzyskiwania efektów metalicznych jest stosowanie technologii zwanej złoceniem na zimno. W większoci przypadków używa się obecnie technologii złocenia na goršco Đ wytłoczony cylinder jest podgrzewany i wykorzystywany do wtłaczania folii w podłoże pod wpływem ciepła i nacisku. Pozwala to na uzyskanie wysokiej jakoci efektu metalicznego, jednak stosunkowo wysokim kosztem. Technologia złocenia na zimno jest tańszš i bardziej elastycznš metodš. Do stworzenia wzoru złocenia wymagana jest klisza fleksograficzna; firma Xsys opracowała też specjalny klej UV, który nadaje się do stosowania z większociš dostępnych na rynku folii do złocenia na zimno. Złocenie następuje po nałożeniu utwardzanego promieniami ultrafioletowymi kleju, który wišże powierzchnię metalicznš z podłożem. Metoda jest atrakcyjna cenowo, zwłaszcza dla krótszych serii, ponieważ klisze sš znacznie tańsze od cylindrów wytłaczajšcych.
Niedawno wprowadzona technologia HolographINK oferowana przez Xsys Print Solutions oparta jest na będšcym w trakcie patentowania, specjalistycznym procesie graficznym, który pozwala na uzyskiwanie ăwpadajšcego w okoÓ efektu holograficznego bez koniecznoci drukowania na drogim materiale holograficznym.
Proces HolographINK może poprawić estetykę etykiety lub być wykorzystywany do produkcji etykiet zabezpieczajšcych. Technologia ta umożliwia uzyskiwanie niezliczonych kolorów i wzorów holograficznych charakteryzujšcych się bogactwem szczegółów oraz dokładnociš pozycjonowania na podłożu. Jak zapewnia producent, można dzięki temu osišgnšć doskonałš przyczepnoć na bardzo zróżnicowanych podłożach, w tym na polietylenie, polipropylenie i polichlorku winylu, zarówno w wersji bezklejowej, jak i samoprzylepnej, foliach termokurczliwych, wielu rodzajach papieru, kartonie czy laminatach do produkcji tubek.
Xsys oferuje pełnš gamę wzorów i odcieni holograficznych Đ całš ăbibliotekęÓ gotowych do użytku obrazów holograficznych, które mogš zostać objęte licencjš z gwarancjš wyłšcznoci dla pojedynczej firmy będšcej użytkownikiem końcowym. Jest to rozwišzanie szczególnie przydatne dla włacicieli marek, którzy pragnš zagwarantować autentycznoć swoich produktów. Możliwe jest również wykonanie wzorów specjalnych na zamówienie.
Na rysunku przedstawiono schemat procesu HolographINK. Wszystko, czego potrzebuje drukarz, to maszyna drukujšca z możliwociš utrwalania wiatłem ultrafioletowym oraz zespół do złocenia na zimno.
Firma rozwija też szereg innych farb specjalnych. Nabywcom opakowań i etykiet może dzi zaoferować np. rezultaty, jakie przynosi stosowanie farb termochromowych (wrażliwych na ciepło) oraz fotochromowych (wrażliwych na wiatło); Xsys współpracuje też z innymi dostawcami nad takimi konstrukcjami jak wskaniki czas/temperatura oraz farby do drukowania anten umożliwiajšcych identyfikację radiowš (RFID).
Materiał dostarczony przez firmę Xsys Print Solutions (d. ANI Printing Inks).
Opracowanie: Konstanty Odziemkowski, manager regionalny polskiego Działu Wšskiej Wstęgi