Nowoœci CtP na targach drupa 2004
6 gru 2016 14:43

Tegoroczna drupa nie stała pod znakiem CtP. Wszyscy producenci rozwijali znane wczeœniej technologie. Jedynym wyjštkiem było pojawienie się technologii inkjet w postaci komercyjnie dostępnej dla końcowego użytkownika. Jednak i ten trend nie jest całkowicie nowy, ponieważ pokazy możliwoœci wytwarzania płyt poprzez obrazowanie tuszem oleofilowym odbywały się dużo wczeœniej (prototypowe urzšdzenie firmy Iris bazujšce na produkowanym wtedy prooferze Realist zostało przedstawione szerszej publicznoœci podczas Imprinty w 1997 roku). Wspólny dla wszystkich firm i rozpowszechnianych przez nie technologii jest trend do automatyzowania procesu wytwarzania płyt. drupa 2004 była również okazjš do definitywnego pożegnania z niektórymi technologiami. Pierwszš z nich jest odmiana technologii termicznej bazujšca na naœwietlaniu płyt termicznych w dalekiej podczerwieni (powyżej 1000 nm). Naœwietlarki CtP pracujšce w tej technologii wykorzystywały konstrukcję bębna wewnętrznego. Podczas zwiedzania targów nie zauważyłem żadnych nowych urzšdzeń wykorzystujšcych technologię termicznš z bębnem wewnętrznym i dalekš podczerwień. Prawdopodobnym powodem jej zniknięcia był mały wybór płyt Đ jedynš aktualnie dostępnš jest płyta Agfy. Na targach nie było również nowych naœwietlarek z laserem fioletowym o mocy 5 mW przystosowanym do naœwietlania srebrowych płyt CtP w zakresie œwiatła widzialnego. Na rynku wcišż dostępne sš dwie takie płyty (jedna Agfy i jedna Mitsubishi). Mnogoœć nowych naœwietlarek z laserem fioletowym o mocy równej lub przekraczajšcej 30 mW umożliwia oczywiœcie naœwietlanie tych płyt, sugerujšc jednak wykorzystywanie nowoczeœniejszych ăfioletowychÓ polimerowych płyt CtP. Na rynku nie pojawili się znaczšcy nowi gracze. Wyjštkiem sš firmy, które zainwestowały w rozwišzania z zakresu technologii inkjet, np. Glunz & Jensen (producent dotychczas dobrze znany z wytwarzania wywoływarek), JetPlate czy Kimoto. Uporzšdkowanie informacji dotyczšcych nowoœci CtP z drupy wymaga przedstawienia ich według koncepcji technologicznej, a następnie według producentów, którzy tę technologię wykorzystujš do wytwarzania swoich urzšdzeń. Technologia fioletowa Jak już wspominałem, w tej technologii nie pojawiły się nowe maszyny z laserem 5 mW. Ciekawym symptomem jest natomiast wyposażanie wszystkich urzšdzeń przez wszystkich producentów w lasery o mocy co najmniej 30 mW. Bardzo często spotykane sš konstrukcje z laserem 60 mW, a na stoisku firmy Krause pokazywano nawet rozwišzanie z laserem 100 mW. Sygnalizuje to z jednej strony zwiększanie szybkoœci naœwietlania, a z drugiej zwrot w kierunku płyt polimerowych naœwietlanych w zakresie œwiatła widzialnego. Na drupie komercyjnie dostępne były już trzy takie płyty (produkowane przez firmy Agfa, Lastra i Fuji), a na jesiennš wystawę IfraExpo z nowš ăfioletowš" płytš polimerowš zapowiedział się KPG. W kuluarach mówiło się o pracach nad laserami o mocy 150 i 200 mW, które majš być dostępne już w przyszłym roku. Lasery o takiej mocy umożliwiłyby naœwietlanie ăfioletowejÓpłyty niewymagajšcej dalszej obróbki, która zapewne pojawi się w œlad za stworzonymi możliwoœciami technologicznymi. A co pokazali na targach poszczególni dostawcy? Agfa przedstawiła komercyjnš wersję swojej ăfioletowejÓ polimerowej płyty CtP o symbolu N91V. Nowe medium w ofercie spowodowało zmianę laserów w produkowanych urzšdzeniach na wersję 30 mW. Naœwietlarka Palladio, która w ofercie firmy pełni rolę urzšdzenia entry level, została zaprezentowana w wersji manualnej o wydajnoœci 17 płyt/h. Bębnowš naœwietlarkę Galileo przedstawiono w nowej wersji szybkoœci VXT o wydajnoœci 22 płyt/h. ECRM znany z produkcji urzšdzeń z płaskim łożem produkuje wszystkie swoje maszyny z laserem 60 mW. Oferowane wczeœniej urzšdzenie półformatowe Mako 4 jest obecnie dostępne w wersji automatycznej Mako 4matic z kasetš o pojemnoœci 25 lub 60 płyt. Na targach zaprezentowano również całkowicie nowš pełnoformatowš naœwietlarkę Mako 8. Jest to urzšdzenie manualne o wydajnoœci do 15 płyt/h. Znana także z polskiego rynku kanadyjska firma Escher-Grad produkuje swoje maszyny z laserem 30 mW. Półformatowa naœwietlarka Cobalt 4 i pełnoformatowa Cobalt 8 pojawiły się w wersjach automatycznych z podajnikiem dwukasetowym. Nowoœciš były maszyny Cobalt 24 i Cobalt 32 w unikalnym dla technologii fioletowej formacie VLF. Firma Esko-Graphics wyposaża swoje urzšdzenia w lasery 30, 40 i 60 mW. Na targach zaprezentowała nowe urzšdzenie klasy entry level o oznaczeniu Plate Driver Compact. Jest to półformatowa, ręczna naœwietlarka z bębnem wewnętrznym o wydajnoœci do 20 płyt/h. Drugš nowoœciš była nowa wersja formatowa serii Plate Driver o symbolu Plate Driver 6 (680x930 mm). Naœwietlarka jest dostępna w wersji półautomatycznej lub z pięciokasetowym podajnikiem. Japońska firma Fuji zaprezentowała nowy półformatowy model Luxel V-6 CtP. Jest to urzšdzenie o konstrukcji bębna wewnętrznego w wersji półautomatycznej lub automatycznej o wydajnoœci do 20 pph. Znany już z rynku pełnoformatowy Luxel V-9600 CtP został przedstawiony w wersji z podajnikiem jednokasetowym. Dainippon Screen pokazał nowe półformatowe urzšdzenie FlatRite 2055 VI. Jest to rozwišzanie z łożem płaskim, automatyczne, o wydajnoœci 20 pph i mocy lasera 60 mW. Innš nowoœciš była fioletowa naœwietlarka ćwierćformatowa PlateRite Micra, także wyposażona w laser o mocy 60 mW. Technologia termiczna Technologia ta wcišż rozwija się pod względem szybkoœci, stosujšc znane wczeœniej rozwišzania. Producenci zwiększajš wydajnoœć poprzez zwiększanie liczby diod laserowych wykorzystywanych w głowicy bšdŸ też poprzez zwiększanie mocy głowic zintegrowanych. Również zwiększanie automatyzacji i stosowanie systemu podwójnego ładowania płyt wpływa na wzrost wydajnoœci. Przeważa technologia bębna zewnętrznego z nielicznymi odstępstwami (np. LŸscher stosujšcy otwarty bęben wewnętrzny). Z rozwišzań termicznych Agfa zaprezentowała jednokasetowš wersję znanej pełnoformatowej naœwietlarki :Xcalibur 45. Ta naœwietlarka i jej wielkoformatowa kuzynka :Xcalibur VLF zostały zaprezentowane w nowej szybszej wersji oznaczonej XXT. Technicznie prędkoœć 40 płyt/h (w przypadku :Xcalibura 45) została osišgnięta poprzez zastosowanie zintegrowanej głowicy GLV z 512 strumieniami. Całkowitš nowoœciš była półformatowa naœwietlarka :Acento obrazujšca wektorem laserowych diod termicznych. Maszyna o konstrukcji bębna zewnętrznego jest dostępna w dwóch wersjach prędkoœci i dowolnym stopniu automatyzacji. Creo pokazało długo oczekiwanš wersję Trendsettera II z cišgłym podawaniem płyt. Większš nowoœciš była nowa wielkoformatowa naœwietlarka Magnus VLF. Jest to rozwišzanie obrazujšce głowicš zintegrowanš z punktem klasycznym lub kwadratowym, o konstrukcji bębna zewnętrznego. Dostępne sš trzy wersje prędkoœci (do 30 pełnoformatowych płyt/h przy ładowaniu dwóch płyt jednoczeœnie) i trzy stopnie automatyzacji. Heidelberg zaprezentował anonsowanš wczeœniej własnš konstrukcję termicznej naœwietlarki CtP. Suprasetter 74 (półformat) i Suprasetter 105 (pełny format) obrazujš płyty za pomocš wektora diod termicznych i bazujš na klasycznej konstrukcji bębna zewnętrznego. Dostępne sš w trzech wersjach prędkoœci (do 30 płyt/h) i dowolnym stopniu automatyzacji. Szwajcarska firma LŸscher pokazała wielkoformatowe naœwietlarki Xpose! 160 i 180 w nowych szybszych wersjach oznaczonych Đ jakżeby inaczej Đ speed 128. Technicznie jest to 128-strumieniowy wektor diod laserowych umożliwiajšcy naœwietlanie do 44 płyt/h w formacie B1 (przy zastosowaniu nowej opcji umożliwiajšcej naœwietlanie dwóch płyt naraz). Innš nowoœciš była największa formatowo naœwietlarka Xpose! 190 przystosowana rozmiarami do nowych wielkoformatowych maszyn offsetowych KBA. Screen zaprezentował wielokasetowy podajnik do znanej pełnoformatowej naœwietlarki PlateRite 8800. Wielkoformatowa naœwietlarka PlateRite Ultima 32000 została pokazana w wersji dwugłowicowej osišgajšcej wydajnoœć do 46 płyt/h B1. Całkowitš nowoœciš była wielkoformatowa PlateRite Ultima 16000. Jest to naœwietlarka z bębnem zewnętrznym i zintegrowanš głowicš GLV, dostępna w jednej wersji prędkoœci (28 płyt/h B1) jako model półautomatyczny lub automatyczny. Technologia UV Technologia znana do tej pory z konstrukcji jednego producenta Đ basysPrint, poszerzyła się o kolejnego dostawcę Đ Esko-Graphics. Nowy producent zmienił filozofię oferowanych urzšdzeń. Sš one maksymalnie proste i przyjazne w obsłudze Đ wyglšdajš i sš obsługiwane jak zwykła kopiorama. Obaj producenci modulujš œwiatło lamp UV za pomocš mikrolusterek umieszczonych w chipie firmy Texas Instruments. Głównš zaletš tej technologii jest wykorzystywanie dobrze znanych drukarzom i tanich płyt konwencjonalnych, wadš Đ niższa twardoœć brzegowa punktów rastrowych. Na targach basysPrint pokazał nowš wersję urzšdzenia UV-Setter seria 700 Đ model 736, wyposażony w wielokasetowy podajnik i dwie głowice. Drugš nowoœciš była naœwietlarka gazetowa UV-Setter N 546 posiadajšca dwie głowice naœwietlajšce. Wszystkie modele działajš tak jak dotychczas na zasadzie maszyn step and repeat. Esko-Graphics w technologii UV zadebiutował maszynš Espresso (na zdjęciu z lewej). Jest to urzšdzenie półformatowe, manualne, o konstrukcji łoża płaskiego z nieruchomš płytš i głowicš z przesuwem cišgłym XY. Prędkoœć w zależnoœci od użytych płyt waha się w granicach od 13 do 25 płyt/h. Technologia inkjet Ta nowa technologia była po raz pierwszy możliwa do kupienia przez końcowych użytkowników. Prostota użytkowania i niskie koszty systemu przemawiajš na jej korzyœć. Jej wadš jest natomiast możliwoœć wykorzystywania z dobrš jakoœciš wyłšcznie rastrów stochastycznych. Rastry klasyczne ze względu na ograniczonš rozdzielczoœć ploterów obrazujšcych płytę cišgle majš niskš jakoœć. Technologia ta nie jest również identyczna niezależnie od producenta. Glunz&Jensen Đ duński producent znany dotychczas z produkcji wywoływarek zaprezentował półformatowy system iCtP PlateWriter 4200. Specjalnie przystosowany ploter Roland SP-300 obrazuje zoptymalizowane dla iCtP, ziarnowane, anodyzowane płyty aluminiowe bez emulsji za pomocš oleofilowego tuszu. Taka płyta jest gotowa do użytku natychmiast po wydrukowaniu. JetPlate Systems Đ nowy gracz na rynku CtP pokazał dwa systemy: Jet-Plate 4000 (ćwierćformat) i JetPlate 7600 (półformat). Obydwa systemy składajš się ze specjalnie przystosowanych drukarek inkjetowych Epson, prooferów Epson, RIPa i wywoływarki. Urzšdzenie drukuje tuszem oleofilowym na specjalnych negatywowych płytach aluminiowych UV, które sš następnie ăwywoływaneÓ w wywoływarce. Proces ten obejmuje usunięcie emulsji w miejscach niepokrytych tuszem. Technologia płyt poliestrowych Znana głównie w niektórych krajach zachodnioeuropejskich, USA i Japonii. Jest stosowana głównie w małym offsecie. Płyty poliestrowe mogš być naœwietlane w większoœci naœwietlarek CtF oraz w specjalnie do tego celu produkowanych naœwietlarkach CtP. Przy użyciu płyt poliestrowych można drukować prace czarno-białe i wielokolorowe o liniaturach do 175 lpi i nakładach do 5 tys. egzemplarzy. Zaletš jest prostota otrzymywania płyt z naœwietlarek o zwartej konstrukcji, łšczšcych w sobie urzšdzenie obrazujšce płyty podawane z roli umieszczonej w kasecie do œwiatła dziennego, wywołujšce, przycinajšce płytę do właœciwego rozmiaru i wykrawajšce. Wadš (wyeliminowanš w ostatnich wersjach płyt Mitsubishi) jest delikatnoœć płyt podatnych na zabrudzenia i uszkodzenia. Firma Esko-Graphics pokazała na drupie całkowicie nowe urzšdzenie półformatowe DPX 4. System produkuje płyty do natychmiastowego wykorzystania na maszynie offsetowej, obrazujšc płyty Mitsubishi Silver Digiplate podawane z roli. *** Pragnę podziękować wszystkim specjalistom, którzy w trakcie drupy udzielili mi informacji na temat oferowanych przez nich rozwišzań CtP. Wszystkie informacje w tym artykule bazujš na udzielonych mi przez nich informacjach oraz pisemnych materiałach producentów. Chciałbym też zaznaczyć, że w artykule przedstawiono ofertę wybranych producentów, ze szczególnym naciskiem na firmy, których urzšdzenia sš najbardziej rozpowszechnione na rynku polskim.