Tegoroczne targi Poligrafia w porównaniu ze swoją poprzednią edycją takim optymizmem napawają: większa jest liczba wystawców i imprez towarzyszących, nie można też pominąć spodziewanego efektu synergii wynikającej z połączenia Poligrafii i Euro-Reklamy Outdoor Expo. O tym i innych aspektach zbliżającej się poznańskiej imprezy mówi dyrektor targów Poligrafia Jerzy Kaczmarek.
Poligrafika: Panie Dyrektorze, MTP podały w połowie stycznia, że liczba wystawców zgłaszających chęć wzięcia udziału w tegorocznej Poligrafii już przekroczyła liczbę firm, które prezentowały swoją ofertę w czasie targów w 2005 roku. Proszę powiedzieć, ilu wystawców – z kraju i zagranicy – będzie obecnych na Poligrafii i Euro-Reklamie w tym roku.
Jerzy Kaczmarek: Targi Poligrafia to największa w Polsce prezentacja nowoczesnej techniki i technologii poligraficznej, przyciągająca wszystkich liczących się na tym rynku graczy. W tym roku swoją ofertę przedstawi w ramach ekspozycji targowej ponad 420 firm z 16 krajów, a zajęta powierzchnia wystawiennicza to ok. 11 tys. m2, co stanowi 20-procentowy wzrost w stosunku do poprzedniej edycji targów.
Dodatkowo w odbywających się w tym samym czasie i miejscu targach Euro-Reklama Outdoor Expo będzie uczestniczyć ponad 120 firm.
P.: Jaką liczbę zwiedzających Pan przewiduje?
J.K.: Poligrafię 2005 odwiedziło ponad 13 000 profesjonalnych zwiedzających. Spodziewamy się co najmniej takiej samej ich liczby. Godny uwagi jest fakt, że wstęp na targi będzie możliwy wyłącznie po uprzedniej rejestracji – przez internet lub na miejscu, bezpośrednio przed wejściem na tereny targowe. W ten sposób, a także poprzez cały szereg różnego rodzaju innych działań, Międzynarodowe Targi Poznańskie zapewniają swoim wystawcom profesjonalnych zwiedzających – zarówno z branży poligraficznej, jak i z innych branż zainteresowanych usługami poligraficznymi tak z kraju, jak i zagranicy.
P.: Proszę przybliżyć wydarzenia towarzyszące targom.
J.K.: Program targów Poligrafia 2007 zapowiada się bardzo interesująco. Kilka słów o najważniejszych wydarzeniach: tradycyjnie już Polska Izba Druku organizuje prestiżową Konferencję Poligraficzną, poświęconą tym razem bardzo ciekawej i aktualnej problematyce – współczesnym rozwiązaniom informatycznym w poligrafii. Tuż przed targami Korporacja Poligrafów Poznańskich, we współpracy z Zarządem Głównym Sekcji Poligrafów SIMP, Stowarzyszeniem Poligrafów Pomorskich i Zrzeszeniem Polskich Fleksografów, przygotowuje w Kórniku k. Poznania XXIV Konferencję Naukowo-Techniczną Policon 2007. Polskie Stowarzyszenie Sitodruku i Druku Cyfrowego prowadzić będzie przez wszystkie dni targowe cykl prelekcji i prezentacji z dziedziny technologii druku cyfrowego i sitodruku.
Zainteresowanie zwiedzających budzić będą niewątpliwie także specjalne przestrzenie w ramach ekspozycji targowej, zwane również parkami tematycznymi: Miasteczko Drukarń Polskich, Salon Druku Cyfrowego i Wielkoformatowego, Poligon Poligraficzny, Poligrafia Retro.
P.: Po raz drugi organizowane jest Miasteczko Drukarń Polskich, a po raz pierwszy – Poligon Poligraficzny i Poligrafia Retro; proszę powiedzieć, ile firm wyraziło chęć uczestnictwa w tych przedsięwzięciach oraz kto szczególnie powinien odwiedzić te wydarzenia.
J.K.: Miasteczko Drukarń Polskich to prezentacja możliwości eksportu i promocji polskich usług poligraficznych. Jest to ekspozycja specjalna, którą zainicjowaliśmy dwa lata temu wspólnie z portalem branżowym PrintinPoland.com, pod patronatem Polskiej Izby Druku. W tym roku do współpracy zaprosiliśmy również miesięcznik „Wydawca” oraz portal internetowy Drukarnie.com.pl. Na miesiąc przed targami swój udział w Miasteczku potwierdziło formalnie 25 firm; sądzę, że liczba ta jeszcze się zwiększy. Dla wielu tzw. printbuyerów, specjalnie zapraszanych na targi w związku z tym wydarzeniem, możliwość bezpośredniego kontaktu z przedstawicielami drukarń jest bardzo ważna. W tym roku ekspozycja drukarń zajmie część pawilonu 3A, na styku ekspozycji Poligrafii i targów Euro-Reklama Outdoor Expo.
Poligon Poligraficzny to warsztaty dla uczniów szkół poligraficznych – miejsce, w którym adepci sztuki poligraficznej będą mieli okazję praktycznie zapoznać się z technologią drukowania. Zostaną tam zainstalowane urządzenia fleksograficzne, do tampondruku, do druku cyfrowego, urządzenia do nowoczesnych metod pomiaru i kontroli oraz do obróbki po druku. Zainteresowanie ze strony szkół jest duże, cieszy zaangażowanie w to przedsięwzięcie firm – dostawców maszyn i urządzeń, a także Fundacji Doskonalenia Kadr Poligraficznych. Poligrafia Retro – wystawa dawnych urządzeń poligraficznych – to ekspozycja edukacyjno-historyczna, którą przygotowaliśmy (podobnie jak Poligon Poligraficzny) we współpracy z firmami – wystawcami Poligrafii.
P.: Poligrafia oraz outdoorowa część Euro-Reklamy zostały w tym roku połączone. Jakie były przesłanki do podjęcia takiej decyzji?
J.K.: Targi te już w przeszłości odbywały się razem, m.in. ze względu na fakt, że w dużym stopniu zazębiają się one tematycznie. W wyniku nowej formuły targów reklamowych (Euro-Reklama Outdoor Expo) powiązanie to stało się jeszcze silniejsze. Dlatego też zorganizowaliśmy „na styku” obu imprez targowych (w paw. 3A) Salon Druku Wielkoformatowego i Cyfrowego. Będziemy mieli tu niewątpliwie do czynienia z efektem synergii, bo wielu wystawców jednych targów to równocześnie potencjalni klienci drugich, a większość zwiedzających zainteresowanych będzie zarówno Poligrafią, jak i Euro-Reklamą.
P.: Podczas targów odbędzie się jak co roku rozstrzygnięcie konkursu o Złoty Medal. Proszę powiedzieć, do kiedy można zgłaszać produkty, ile zgłoszeń już zostało nadesłanych oraz jakimi kryteriami kapituła konkursu będzie się kierować podczas obrad?
J.K.: Złoty Medal MTP przyznawany jest najlepszym produktom eksponowanym na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Stanowi on cenioną formę promocji produktu i doskonały instrument marketingowy, który firmy bardzo chętnie wykorzystują, umieszczając wizerunek graficzny Złotego Medalu na swoich produktach oraz materiałach promocyjnych. Producenci, których produkty zdobyły Złote Medale MTP twierdzą, że sprzedaż tych produktów wzrasta w granicach 10-30%. Do konkursu mogą być zgłaszane produkty będące eksponatami na stoiskach targowych, które odznaczają się szczególnymi walorami takimi jak: nowoczesność zastosowanych rozwiązań w odniesieniu do rozwiązań światowych, stopień wykorzystania rozwiązań innowacyjnych, ekonomiczność produktu i jego eksploatacji, oddziaływanie produktu na środowisko, oszczędność zużycia materiałów i energii, funkcjonalność i estetyka produktu. Produkty można zgłaszać w terminie co najmniej 14 dni przed rozpoczęciem targów.
P.: Czy dwuletni cykl Poligrafii zostanie utrzymany?
J.K.: Od lat jesteśmy w ciągłym kontakcie z branżą poligraficzną. Tak było w latach dziewięćdziesiątych, kiedy przechodziliśmy z cyklu dwuletniego na coroczny, tak też było w roku 2001, kiedy to Międzynarodowe Targi Poznańskie podjęły decyzję o powrocie do cyklu dwuletniego. W obecnej sytuacji branży cykl dwuletni jest akceptowany przez wszystkich zainteresowanych, dlatego też pozostajemy przy nim na przyszłość. O jak dalekiej przyszłości mówimy – zadecyduje oczywiście znowu branża.
P.: Jak, Pana zdaniem, kształtuje się przyszłość obu tych wydarzeń – zwłaszcza w kontekście imprez konkurencyjnych, czyli Fespy w Berlinie i cyfrowego Ipeksu w Warszawie? Czy w związku z nimi MTP rozważają rozbudowanie swojej oferty? Jeśli tak, to czym chcieliby Państwo zainteresować wystawców – obecnych i potencjalnych?
J.K.: Zarówno poprzednia, jak i obecna edycja Poligrafii pokazuje wyraźny wzrost zainteresowania naszymi targami. Ubiegłoroczna Euro-Reklama odniosła sukces – wystawcy byli bardzo zadowoleni, chociażby dlatego, że na targi przyjechali zwiedzający z 42 krajów świata. Wymienione przez Panią imprezy targowe można traktować jako bardziej lub mniej konkurencyjne (sektorowe), ale konkurencja w gospodarce rynkowej jest sprawą naturalną, wkalkulowaną w naszą działalność. Niepodważalną zaletą Poligrafii jest jej kompleksowość: oferta targowa obejmuje wszystkie aspekty branży poligraficznej, od prepress do postpress, wszystkie techniki drukowania, jak również usługi poligraficzne. Duże znaczenie mają również organizowane podczas targów konferencje, sympozja itd. oraz historia – przecież Poligrafia to jedna z najstarszych wystaw specjalistycznych w Poznaniu. Dla potencjalnego wystawcy Poligrafii decydującym argumentem jest fakt zaistnienia na imprezie o ugruntowanej pozycji, na której pojawią się niemal wszyscy kluczowi dostawcy, a to z kolei zapewnia możliwość zapoznania się z bardzo szeroką ofertą rynkową. Na międzynarodowej mapie targowej Poznań jest przecież najbardziej rozpoznawalnym miastem w Polsce. Tak czy inaczej – to klienci wybiorą najlepszy produkt (w tym wypadku: targi), odpowiadający ich strategii marketingowej.
P.: Czy może Pan pokusić się o ocenę bieżącej sytuacji w poligraficznej branży wystawienniczej w Polsce? Jakie perspektywy rysują się przed nią na najbliższe lata?
J.K.: Nie będę oryginalny stwierdzając, że przed polską poligrafią roztaczają się coraz lepsze perspektywy. Ze względu na swoją lokalizację, wysoką jakość świadczonych usług i stosunkowo tanią, doskonale wykształconą kadrę Polska ma szansę stać się w najbliższych latach „tygrysem EuropyÓ w produkcji książek, magazynów, etykiet, opakowań, folii zadrukowywanej i wysoko przetworzonych wyrobów poligraficznych. Dodatkowo pozytywnie na kondycję polskiej poligrafii wpływa fakt, że nasza gospodarka systematycznie rośnie. Wzrost ten generuje między innymi większe zużycie papieru i opakowań. Wzrasta też niezwykle chłonny rynek zamówień na materiały reklamowe. Tak więc perspektywy na najbliższe lata są optymistyczne. Ten optymizm branży poligraficznej widać również na tegorocznych targach Poligrafia, a mam nadzieję, że tak będzie również podczas następnych edycji.
P.: Dziękuję za rozmowę.