O wyzwaniach dla branży poligraficznej
6 gru 2016 14:55

Między 3 a 16 maja odbywała się kolejna edycja Targów Druku i Mediów – drupa – największego na świecie spotkania przedstawicieli branży poligraficznej i papierniczej. Rozwiązania technologiczne i usługi na nich prezentowane są dokładnym odzwierciedleniem kondycji i trendów w sektorze. W tym roku eksperci w trakcie targów drupa koncentrowali się nie tylko na nowych mediach i technologiach, ale również na wyzwaniach dla rynku poligraficznego, związanych m.in. z kryzysem w strefie euro i presją na optymalizację kosztów, a także coraz mocniejszą pozycją Chin i Indii. Główne obszary tematyczne na targach to: prepress i premedia (systemy, urządzenia oraz oprogramowanie do pierwszej fazy produkcji), drukarstwo, introligatorstwo/postpress, przeróbka papieru (również opakowań) oraz materiały, produkty i szeroko pojęte usługi związane z drukiem. Pomysł na organizację imprezy powstał w roku 1949 – już wtedy miała mieć z założenia międzynarodową rangę – a pierwsze targi odbyły się w 1951 roku. Zainteresowanie drupą cały czas rośnie – w latach 1995-2008 liczba wystawców wzrosła z 1669 do 1953 (z 52 krajów świata). W tym roku organizatorzy spodziewali się około 350 000 odwiedzających. Wysoka frekwencja przedstawicieli branży poligraficznej i opakowaniowej, a także reklamowej, marketingowej, graficznej – generuje również duże zainteresowanie mediów. Poprzednie targi w 2008 roku odwiedziło 3 tys. dziennikarzy z 84 krajów. O popularności targów drupa decydują ich historia, niezmiennie wysoka zawartość merytoryczna oraz możliwości, jakie udział w wydarzeniu stwarza dla biznesu firmy, która prezentuje na niej swoją ofertę – twierdzi Stanisław Pieczara, marketing manager w Xerox Polska. – To właśnie tu zbierają się najwięksi przedstawiciele branży poligraficznej i papierniczej z całego świata, aby przedstawić najnowocześniejsze rozwiązania produkcyjne, usługi, ciekawostki technologiczne i podyskutować o trendach na najbliższe lata oraz największych wyzwaniach stojących przed rynkiem. To tutaj najnowsze możliwości sprawdzają klienci, a organizacje branżowe przedstawiają swoje badania. Można stwierdzić, że to właśnie w Düsseldorfie definiowane są najbliższe lata w sektorze. Wspomnienie kryzysu i nowy model biznesu Kryzys finansowy i osłabienie strefy euro na długo określiły kondycję i kształt branży poligraficznej. Wzrost cen materiałów, upadki mniejszych dostawców, konsolidacje, nasycenie rynku, a w rezultacie duża konkurencja i wojna cenowa to najważniejsze konsekwencje osłabienia kondycji światowej oraz europejskiej gospodarki. Firmy szukają więc nowych rozwiązań i modelu prowadzenia biznesu, optymalizują koszty bieżącej działalności, budują swoje specjalizacje i rozglądają się za nowymi rynkami zbytu i niszami do zagospodarowania. Wiele organizacji z branży oczekuje po tegorocznych targach drupa przedstawienia kierunku i narzędzi rozwoju działalności w nowych okolicznościach ekonomicznych – twierdzi Stanisław Pieczara. Metod ograniczenia bieżących kosztów oraz nowoczesnych narzędzi promocji poszukują również klienci firm poligraficznych – i to na ich potrzeby dostawcy muszą w pełni odpowiedzieć oferując energooszczędny, wydajny i nowoczesny sprzęt oraz wydruki wysokiej jakości w rozsądnych cenach. Celem tegorocznych targów drupa będzie zaprezentowanie cyfrowych narzędzi oraz najnowszych technologii, których wdrożenie pozwoli na zwiększenie efektywności prowadzonych działań. Xerox na bieżąco analizuje rynek i rozszerza swoją ofertę rozwiązań z obszaru doradztwa biznesowego, sprzętu oraz oprogramowania, wspierających rozwój biznesu naszych klientów – podsumowuje Stanisław Pieczara. Azjatycki wyścig Organizacja PIRA szacuje, że do 2016 roku światowy rynek poligraficzny będzie rósł w wolnym, ale stabilnym tempie 1-1,5 proc. rocznie. Największy udział w tym wzroście będą miały kraje Ameryki Południowej i Azji, szczególnie Chiny – rosnąca potęga poligraficzna, a zarazem gigantyczny rynek zbytu. Według organizatorów targów drupa, w 2000 roku 10 tys. spośród odwiedzających (5 proc. ogółu) przybyło z Azji. W roku 2004 ta liczba wzrosła do 80 tys. (20 proc. ogółu). Umacniającą się pozycję branży poligraficznej Państwa Środka w skali światowej widać na prostym przykładzie – chiński był jedynym nieeuropejskim językiem, w jakim można było odbyć wycieczkę po drupie. Co więcej, przyrost powierzchni wystawienniczej chińskich firm wzrósł od roku 2008 prawie o 100 proc. Cyfrowa przyszłość W 2008 roku na targach drupa widoczne było przede wszystkim rosnące zainteresowanie technologią inkjetu i druku cyfrowego. Podobnie było poczas tegorocznej edycji. Rosnącą rolę elastycznego druku cyfrowego potwierdzają eksperci. Według Franka Romano, profesora Rochester Institute of Technology, do 2020 r. poziom produkcji offsetowych zmniejszy się do 30-40 proc. ogółu druku. Z badań przeprowadzonych w tym roku przez organizatorów drupa wynika, że 68,3 proc. zwiedzających planowało zobaczyć rozwiązania druku cyfrowego (51,3 proc. – rozwiązania do druku offsetowego, 23,7 proc. – technologię inkjetu). Według Wernera Dornscheidta (prezes i CEO Messe Düsseldorf) wzrasta także rola opakowań jako narzędzia reklamowego i marketingowego. Szacuje się, że sektor ten urośnie o ok. 7 proc. do 2014 roku. Mocny jest również obszar custom publishing – wydawnictw budujących markę firm i ich relacje z pracownikami oraz klientami. Park innowacji – wyprzedzić oczekiwania i potrzeby klientów Firmy prezentujące swoją ofertę na tegorocznej drupie stawiały sobie za cel identyfikację i szybką odpowiedź na zmieniające się oczekiwania klientów w zakresie promocji i druku, zarówno w obszarze jakości, jak i ceny czy sposobu świadczenia usługi. Dostawcy prezentowali więc na tegorocznych targach drupa szereg rozwiązań z obszaru m.in. druku mobilnego (w tym aplikacji web-to-print czy do druku ze smartfonów i tabletów), druku na żądanie, cyfrowych proekologicznych rozwiązań gwarantujących wydruki niespotykanej dotychczas jakości, nawet w niewielkich nakładach oraz wiele nowoczesnych narzędzi promocyjnych. Innowacyjne rozwiązania i usługi były prezentowane w ramach tzw. drupa innovation park 2012. Opracowano na podstawie materiałów firmy Xerox