Od redakcji
6 gru 2016 14:44
Finał Ligi Mistrzów w piłce nożnej w Stambule zgromadził przy telewizorach miliony widzów w prawie 200 krajach na wszystkich kontynentach. Angielska drużyna Liverpool pokonała włoski Milan, a bohaterem był polski bramkarz Đ Jerzy Dudek w bramce Anglików. Tak więc Đ kolejny obywatel naszego kraju udowodnił na oczach całego wiata: ăPolak potrafi!Ó
Podobnych bohaterów mamy również w naszej poligraficznej branży Đ tych, ăco potrafišÓ.
Kiedy pod koniec ubiegłego roku niemiecki tygodnik poligraficzny ăDeutscher DruckerÓ opublikował artykuł ăPolskie drukarstwo Đ partner czy konkurent?Ó, połowę publikacji powięcił polskiej drukarni Đ firmie Winkowski, zaliczajšc jš do czołowej europejskiej dziesištki . Minęło zaledwie kilka miesięcy od ukazania się tej publikacji, a Winkowski zapowiedział budowę w kraju kolejnej, trzeciej drukarni o mocy produkcyjnej większej niż posiadane obecnie dwie z ponad 20 maszynami zwojowymi i 1200 pracownikami!
W tej trzeciej, będšcej w budowie, Winkowski zatrudni ponad 1200 osób, co łšcznie zapewni pracę w firmie 2400 pracownikom.
Sukcesy Winkowskiego i dużej grupy innych polskich drukarzy po wstšpieniu Polski do Unii Europejskiej mogły oddziałać na szefów firm z kapitałem zagranicznym, posiadajšcych drukarnie w Polsce, aby przekazać kierowanie tymi drukarniami, zarzšdzanymi dotychczas przez Amerykanów (Donnelley, największy konkurent Winkowskiego) czy Anglików (Poligrafia w Kielcach Đ trzecia co do wielkoci drukarnia w Polsce) w ręce polskich fachowców. Modernizacja polskich drukarń przeprowadzona w ostatnich latach i posiadane przez nie obecnie nowoczesne wyposażenie umożliwiło wytwarzanie w Polsce produktów, które mogš Đ jeli zostanš dobrze wykorzystane Đ wypromować polskš poligrafię.
Pierwszym takim produktem jest replika Biblii Gutenberga wspaniale wydrukowana na podstawie oryginału, jednego z nielicznych na wiecie, który znajduje się w klasztorze ojców bernardynów i został wykonany w drukarni ăBernardinumÓ.
Drugi produkt Đ to album zawierajšcy plakaty najznakomitszych polskich artystów-grafików wydrukowane przez 50 podmiotów branży poligraficznej w kraju.
W albumie znalazły zastosowanie wszystkie techniki poligraficzne. Został on wykonany z okazji 100-lecia Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Uroczystoci jubileuszowe miały miejsce 20 maja br. w Belwederze, honorowy patronat nad przedsięwzięciem objšł prezydent Aleksander Kwaniewski (o uroczystoci w Belwederze piszemy oddzielnie). Album jest dziełem jedynym w swoim rodzaju w skali wiatowej. Ministerstwo Spraw Zagranicznych wyraziło zgodę na przekazanie egzemplarzy do ambasad i przedstawicielstw polskich na całym wiecie. Może to stanowić niewštpliwie promocję polskiej poligrafii na miarę wiatowš.
Jednak wiemy, iż sam fakt posiadania albumu i demonstrowania go w okrelonych sytuacjach nie będzie stanowił szerokiej promocji. Istnieje dodatkowa możliwoć znacznie szerszej promocji albumu: poprzez fachowš prasę poligraficznš w Europie oraz dużych skupiskach polonijnych w Ameryce Północnej i Południowej.
Inicjatorem tej propozycji jest redakcja Poligrafiki, która od niedawna jest członkiem Eurographic Press jako jedyny tytuł z krajów Europy rodkowo-Wschodniej i może zachęcić pozostałš czternastkę czołowych branżowych redakcji do współdziałania w promocji albumu.