Opakowania z linii cyfrowej
6 gru 2016 14:53
Pod koniec 2008 roku firma Microsoft poszukiwała producenta kartonów pudełkowych z myślą o planowanej wkrótce premierze rynkowej systemu operacyjnego Windows 7. Swoją szansę dostrzegła w tym irlandzka drukarnia Mediaware Digital Ltd, która zaproponowała wykonanie opakowań przy wykorzystaniu cyfrowej linii produkcyjnej Gallop stworzonej wspólnie przez
firmy Stora Enso i Xerox.
Microsoft oczekiwał rozwiązania, które skróciłoby łańcuch dostaw, pozwoliło na obsługę niskonakładowych partii produktu kierowanych do wielu krajów oraz zredukowało całkowity koszt opakowania drukowanego w licznych wersjach językowych. Przedstawiciele Mediaware stwierdzili, że optymalnym rozwiązaniem będzie technologia cyfrowa. W ścisłej współpracy z firmą Xerox drukarnia Mediaware zainstalowała linię produkcyjną, która w pełni odpowiadała potrzebom Microsoftu.
System workflow oparty na linii produkcyjnej Gallop umożliwia obniżenie minimalnego poziomu realizowanych zamówień, odpadów, stanów magazynowych, pozwala na szybsze dotarcie z produktem na rynek oraz zapewnia bezpieczniejszy proces drukowania. Na każde pudełko jest nanoszony unikalny kod opakowania, pozwalający na jego śledzenie w skali światowej. W rozwiązaniu uwzględniono konieczność drukowania określonej przez producenta partii wyrobów w danej serii, znacznie redukując ryzyko powstania podróbek.
Wkrótce po jego wdrożeniu stwierdziliśmy, że Gallop pozwala nam też na realizację polityki zrównoważonego rozwoju – mówi Simon Healy, prezes firmy Mediaware, podkreślając środowiskowe zalety zastosowania druku cyfrowego do produkcji opakowań kartonowych: zredukowaną ilość toneru i odpadów powstałych na etapach przygotowania do druku i wykrawania. – Zauważyliśmy też, że technologia cyfrowa pozwala na wyeliminowanie nadwyżek zapasów i pozwala na drukowanie rzeczywiście niezbędnej ilości produktu. W efekcie chronimy środowisko naturalne, oszczędzamy pieniądze i redukujemy przestrzeń niezbędną do działania.
Wymagająca specyfikacja
Obecnie Mediaware produkuje na zlecenie Microsoftu dwa rodzaje opakowań, których podstawę stanowi karton pudełkowy Ensocoat firmy Stora Enso o gramaturze 330 g/m2, który w ostatnich miesiącach poddano znacznym udoskonaleniom, przede wszystkim z myślą o lepszych własnościach wizualnych. Wymagania odnośnie do podłoża ze strony Microsoftu były bardzo wysokie i zakładały możliwość drukowania niskonakładowych partii błyszczących kartonów pudełkowych w pełnym kolorze, w dodatku w wielu wersjach językowych. Produkcja musiała być rozpoczęta przed premierą systemu Windows 7 zaplanowaną na październik 2009 r., a dodatkowo – odpowiadać zleceniodawcy pod względem ceny, jakości, przyjazności dla środowiska naturalnego, bezpieczeństwa oraz integracji z workflow Microsoftu.
Po zadrukowaniu w cyfrowej maszynie Xerox iGen, materiał jest uszlachetniany w trybie inline za pomocą wodnego lakieru błyszczącego. Jego receptura jest zbieżna z wymaganiami Microsoftu odnośnie do „zielonej” chemii i subtelnego wyglądu opakowania. Realizowane obecnie nakłady są bardzo zróżnicowane – od zaledwie 5 egzemplarzy do 2,5 tys. sztuk. Całkowita produkcja Mediaware, która – poza obsługą Microsoftu – uwzględnia także potrzeby innych klientów, oscyluje wokół 10-15 tys. kartonów dziennie.
Dostosowana do potrzeb produkcja „na żądanie”
Proces produkcyjny w drukarni Mediaware jest zautomatyzowany w takim stopniu, że aż do przekazania kartonu do złamywania i oklejania ręczna interwencja jest zbędna, co ogranicza konieczność wprowadzania zmian w ustawieniach urządzeń do obróbki końcowej. Firma nie wymaga od klientów zamówień na piśmie, obsługa zleceniodawcy na poziomie samego zlecenia też nie jest konieczna.
Cyfrowa produkcja opakowań w trybie „na żądanie” wychodzi naprzeciw aktualnym potrzebom w zakresie redukcji kosztów i produkcji dostosowanej do faktycznych potrzeb, a jednocześnie tworzy nowe możliwości w dziedzinie personalizacji zleceń i ukierunkowanego marketingu, które coraz częściej znajdują zastosowanie przy opakowaniach wykonywanych dla sieci handlowych czy produktach okazjonalnych – mówi Pekka Tommola, dyrektor Stora Enso Digital Solutions. – Możliwość powlekania kartonów specjalnym wodnym lakierem oznacza, że w przypadku firm wymagających certyfikatu FDA (dotyczącego opakowań do żywności i leków) linia Gallop może znaleźć zastosowanie np. przy produkcji opakowań do czekolady czy farmaceutyków.
Gallop składa się z cyfrowej maszyny drukującej Xerox iGen4, lakierówki Epic, dedykowanego urządzenia do odbierania zadrukowanych kartonów stworzonego przez Stora Enso oraz specjalnie zaprojektowanej wykrawarki DC 58. Ta ostatnia pracuje z dwukrotnie wyższą prędkością niż maszyna drukująca, dzięki czemu może obsłużyć zarówno prace w zakresie tłoczenia folią na gorąco, jak i wykrawania. Urządzenie odbierające produkt łączy sekcje drukowania i lakierowania z wykrawarką i umożliwia nieprzerwane drukowanie nawet w sytuacji, gdy ta ostatnia pracuje w trybie offline.
Opracowano na podstawie informacji firmy Stora Enso