Dwudniowe targi Packaging Innovations, zorganizowane w Warszawie już po raz 6., przyciągnęły do hal centrum Expo XXI wielu zwiedzających pragnących poznać ofertę blisko 150 firm działających w sektorze opakowań i etykiet. W powszechnej opinii wystawców tegoroczna edycja zakończyła się sukcesem.
Nie znamy jeszcze oficjalnych statystyk targów, jednak przez halę wystawienniczą przewinęło się bez wątpienia kilka tysięcy gości. Długie kolejki ustawiające się do kas po wejściówki to najlepsze potwierdzenie, że impreza organizowana przez easyFairs, która na stałe wpisała się w kalendarz targowy stolicy, wypracowała sobie dobrą renomę i jest postrzegana przez firmy i zwiedzających jako atrakcyjna. Z wypowiedzi jednych i drugich wynika, że jej niewielka skala – wszak wszystkich wystawców udało się zmieścić w jednej hali – jest atutem, a nie wadą Packaging Innovations. Pozwala bowiem w krótkim czasie, bez pośpiechu typowego dla wielkich imprez, odwiedzić wszystkie interesujące stoiska i znaleźć czas na rozmowę z wystawcami.
Packaging Innovations są – obok poznańskiego Taropaku – najbardziej liczącymi się targami w Polsce. Są skierowane do właścicieli i dyrektorów zarządzających firm związanych z branżą opakowań, kierowników produktu, menedżerów ds. marki, przedstawicieli działów marketingu, projektantów, technologów oraz dystrybutorów opakowań, menedżerów działów badań i rozwoju. Udział w nich stanowi okazję do poznania innowacyjnych trendów, wymiany informacji oraz nawiązania kontaktów biznesowych. O ich rosnącym znaczeniu świadczy z jednej strony rosnąca liczba międzynarodowych koncernów w gronie wystawców, z drugiej coraz liczniejsza obecność zagranicznych gości pragnących zapoznać się z możliwościami polskiego sektora opakowań.
VI Międzynarodowe Targi Opakowań Packaging Innovations zorganizowała firma easyFairs, należąca do grona największych organizatorów tego typu imprez w Europie i obecna na naszym rynku od 2008 r. Naszym celem było stworzenie miejsca, gdzie spotykają się osoby związane z branżą opakowań. To właśnie podczas targów Packaging Innovations można zapoznać się z szeroką ofertą wystawców, jak również skorzystać z doświadczenia ekspertów. Wydarzenie corocznie odwiedzane jest przez gości, którzy bacznie obserwują zmiany w branży i podążają za nowymi trendami – tłumaczy Łukasz Szajna, specjalista ds. organizacji targów.
W tym roku w gronie wystawców znaleźli się przedstawiciele 17 krajów: Wielkiej Brytanii, Białorusi, Austrii, Niemiec, Francji, Hiszpanii, Czech, Słowacji, Włoch, Litwy, Szwecji, Holandii, Węgier, Finlandii, Chin i USA, którzy uzupełnili bogatą reprezentację firm z rodzimego rynku.
Tak jak w poprzednich latach, organizatorzy i tym razem podzielili ofertę wystawców na strefy tematyczne, co miało ułatwić poruszanie się wśród mocno zróżnicowanych produktów. W strefie Luxpack znalazły się opakowania na produkty luksusowe, ozdobne oraz Premium; do strefy Labelling&Printing zaproszono producentów etykiet, kodów, nalepek, systemów RFID, rozwiązań w zakresie nadruku na opakowaniach i uszlachetniania druku, materiałów POS oraz ploterów. W strefie Co-Packaging można było zapoznać się z metodami pakowania, przepakowywania, konfekcjonowania i kontroli jakości, zaś w Logispack z opakowaniami zbiorczymi, logistycznymi, wewnętrznymi, ochronnymi oraz gotowymi na półkę (tzw. Shelf Ready Packaging).
W gronie tegorocznych wystawców znalazły się m.in.: firma Infosystems SA, która oprócz innych produktów zaprezentowała swój sztandarowy system informatyczny Print-Manager usprawniający zarządzanie przedsiębiorstwami produkującymi opakowania i służący do rejestracji, przetwarzania i prezentacji danych związanych ze wszystkimi etapami procesu sprzedaży; EyeC, wiodący dostawca produktów związanych z technologią porównywania obrazu, specjalizujący się w projektowaniu i produkcji systemów inspekcji druku, m.in. wydrukowanych opakowań i etykiet pod kątem zgodności, jakości druku, popraw-ności zawartości kodów kreskowych i ich zgodności ze stosowanymi standardami;
Iggesund, czołowy producent tektur opakowaniowych, m.in. Invercote i Incada, oraz firma Karl Knauer, producent opakowań i artykułów reklamowych, m.in. kart blistrowych, opakowań jednostkowych dla branży farmaceutycznej, kosmetycznej, spożywczej i chemicznej, opakowań kaszerowanych i reprezentacyjnych oraz displayów. Tradycyjnie również w targach wzięła udział bogata reprezentacja drukarń opakowaniowych i etykietowych, wśród nich: Chesapeake Polska, Fano, Druk Markuszewscy, Drukarnia Multipress, Drukarnia WL, Drukpol oraz Karton-Druk.
Nieodłącznym elementem każdej edycji targów są bezpłatne seminaria learnShops. To cykl prezentacji prowadzonych przez praktyków biznesu w otwartej przestrzeni targowej. W spotkaniach może wziąć udział każdy zainteresowany prezentowaną tematyką. W tym roku swoją wiedzą i doświadczeniem dzielili się przedstawiciele polskich oraz zagranicznych firm, m.in.: Mintel, Stora Enso, Chesapeake Polska, Heinz Glas Działdowo i Heinz Plastics Polska, Patpol, Kodak, Color Press, Infosystems, Promens Warszawa, Smurfit Kappa Polska, Silny & Salamon, ITW Foils, Arexim Packaging.
Targi Packaging Innovations nie miałyby racji bytu bez nowinek technologicznych, dlatego, jak co roku, organizatorzy przygotowali dla wystawców i zwiedzających Program Innowacja, do którego zgłosiło się ponad 70 firm. Zaprezentowane innowacje znajdą zastosowanie w różnych gałęziach przemysłu. W tym roku w ofercie innowacyjnych wystawców znalazły się m.in.: przenośne drukarki, produkty hybrydowe, systemy kodowania i śledzenia drogi produktów, rozwiązania w zakresie zdobienia opakowań, opakowania dopuszczone do kontaktu z żywnością, etykiety cyfrowe oraz etykiety samoprzylepne wytwarzane w technologii cyfrowego druku atramentowego.
W gronie firm reprezentujących swoje nowości w Programie Innowacja znalazły się m.in. Cicero Stapro Group z systemem MIS do zarządzania produkcją opakowań tekturowych od wyceny wstępnej przez kontrolę produkcji do wystawionej faktury; Epson Europe z drukarkami GP-C831 oraz TM-C3500, a także firma Kodak. Targi Packaging Innovations to impreza promująca innowacyjne rozwiązania dla branży opakowaniowej. Nie mogłoby więc na niej zabraknąć firmy Kodak z bogatym portfolio produktów, od rozwiązań prepress dla opakowań drukowanych w technologii fleksograficznej oraz offsetowej poprzez możliwości wykorzystania platformy rozwiązań Kodak Prosper-S do druku danych zmiennych na etykietach i opakowaniach. Implementacja rozwiązań Kodaka do druku danych zmiennych to obszar, w którym firma zamierza się intensywnie rozwijać, czego dowodem może być chociażby jej partnerstwo z producentem maszyn do druku fleksograficznego. (…) Korzyści wynikające z druku hybrydowego to połączenie elastyczności i wysokiej wydajności maszyny flekso z unikalnymi możliwościami druku cyfrowego w zakresie zarządzania danymi zmiennymi – mówił Jacek Galiński, account manager, Packaging w firmie Kodak Polska. Firma pokazała m.in. system produkcji form fleksograficznych Kodak Flexcel NX, fleksograficzne płyty Kodak Flexcel NX, oprogramowanie Kodak Spotless Flexographic, które umożliwia drukowanie z wykorzystaniem mniejszej liczby kolorów dodatkowych, nowe funkcje w systemie bezpośredniego grawerowania laserowego oraz w oprogramowaniu workflow Kodak Prinergy Powerpack, a także cyfrowy system drukowania Kodak NexPress.
Tegorocznym targom towarzyszyły IV Międzynarodowa Konferencja Logistyka Odzysku na temat opakowań w ekologicznie odpowiedzialnym łańcuchu dostaw oraz Forum Polskiej Izby Opakowań, odbywające się pod hasłem „Przemysł i rynek opakowań w Polsce. Stan. Perspektywy (wybrane problemy)”.
Podczas VI Targów Packaging Innovations nie mogło zabraknąć Strefy Studenta. W wydzielonym miejscu w hali swoje prace prezentowali studenci, którzy nie są jeszcze związani zawodowo z firmami z branży, lecz próbują zainteresować swoimi innowacyjnymi pomysłami branżowych specjalistów. TK