Opracowanie i wdrażanie systemu zarzšdzania jakociš wg PN-ISO 9001:2001częć I
6 gru 2016 14:42
Systemy jakoci można wdrażać na różne sposoby, przy czym każdy ze sposobów może być skuteczny w odniesieniu do innej organizacji. Metodykę podejcia do procesu wdrażania odnajdziemy w niejednej ksišżce i opracowaniu. Jest ona też przedmiotem wielu szkoleń i seminariów. Jako praktyk w tej dziedzinie zwrócę uwagę na istotne elementy znajdujšce się przede wszystkim w gestii naczelnego kierownictwa.
Poinformowanie pracowników
Jeli zdecydowalimy się na opracowanie systemu zarzšdzania wg wymagań normy ISO 9001, poinformujmy o tym wszystkich pracowników. Każdy powinien to usłyszeć od nas i zapamiętać pewnoć oraz zaangażowanie, z jakim o tym mówimy. Nasza chęć i wiara muszš wpłynšć motywujšco na całš załogę. Moment informowania pracowników o podjętej decyzji jest ważny, gdyż może być odbierany w różny sposób: z zadowoleniem, niechęciš, jako obowišzek czy też nakaz. Najbardziej pożšdanym efektem, a zarazem najtrudniejszym do wywołania jest entuzjazm wród załogi. Odpowiednio podsycany w trakcie pracy, przy najniższych kosztach zapewnia najlepsze rezultaty. Dlatego przygotujmy się do tego dobrze. Gruntowna wiedza na ten temat powinna pozwolić wywrzeć pozytywne wrażenie na pracownikach.
Przedstawiciel kierownictwa
Kierownictwo firmy musi wyznaczyć swojego przedstawiciela, potocznie zwanego pełnomocnikiem. Jest to decyzja bardzo istotna dla sukcesu przedsięwzięcia. Osoba ta, poza odpowiedzialnociš wynikajšcš z pełnienia funkcji pełnomocnika, może odpowiadać za inne obszary działalnoci przedsiębiorstwa. Jak już wspominałem we wczeniejszym artykule (Poligrafika nr 4/2002), przedstawiciel powinien być przede wszystkim menedżerem znajšcym podstawowy przedmiot działalnoci firmy. Przyjmowane w tym zakresie rozwišzania sš bardzo różnorodne w różnych firmach. Uwarunkowane jest to przede wszystkim wielkociš organizacji, a także specyfikš przedmiotu jej działalnoci. Pamiętajmy jednak, że pełnomocnik nie jest po to, aby zastępować naczelne kierownictwo. Podkrelam kolejny raz: chcemy efektów z wdrożenia Đ zaangażujmy się. Unikajmy sytuacji, kiedy pełnomocnik prowadzi szefa. To szef dowodzi i wskazuje drogę pełnomocnikowi.
Polityka jakoci
Stanowi podstawowy ădekalogÓ dla organizacji. W niej musi się zawierać cały sens istnienia przedsiębiorstwa oraz jego charakter. Nazwanie ăPolityki jakociÓ dokumentem jest niewystarczajšce. Proces, jaki podjęlimy, to długoterminowy plan zmian doskonalšcych, a jego pierwszym etapem jest zastosowanie norm ISO 9001. Polityka jakoci musi nam cišgle o tym przypominać. Nasze zaangażowanie nie kończy się z dniem uzyskania certyfikatu (życzę tego każdemu). Norma wymusza wbudowanie w system jakoci mechanizmów doskonalšcych, których strażnikiem i wykonawcš musi być szef firmy. Dlatego też piszšc treć polityki jakoci pamiętajmy o tym i nie zlecajmy tego obowišzku nikomu innemu.
Polityka jakoci powinna się składać z dwóch częci: jednej długoterminowej, tzw. misji oraz elementów krótkoterminowych, możliwych do zmian np. w trakcie przeglšdów systemu zarzšdzania.
Najczęciej polityka kojarzy nam się z plakatem na cianie, pięknymi i wzniosłymi obietnicami lub życzeniami. Nie ma w tym nic złego, ale musimy pamiętać, aby przesłanie polityki jakoci zostało wykonane, a uzyskane wyniki podsumowane (rys.1).
Na podstawie zobowišzań i celów zawartych w polityce jakoci definiujemy sparametryzowane cele dla całej organizacji, dzielšc je na procesy, komórki organizacyjne, stanowiska. Liczba poziomów zależy w głównej mierze od wieloci organizacji. Przede wszystkim należy pamiętać, że cel dla całej organizacji zapisany w polityce jakoci musi być:
Ľ znany i rozumiany przez wszystkich pracowników,
Ľ przeniesiony przez precyzyjne cele czšstkowe na najniższe szczeble organizacji.
Doradca Đ konsultant
Współpraca z konsultantem zewnętrznym nie jest obowišzkiem, ale musi nam kto pomóc wdrożyć system, choćby polegało to wyłšcznie na szkoleniach. Znajdziemy wielu specjalistów oraz wiele firm specjalizujšcych się w procesie wdrażania systemu jakoci. Aby dokonać dobrego wyboru, proponuję wykorzystać dowiadczenia zaprzyjanionych firm, które przeszły proces wdrożenia. Do istotnych argumentów potencjalnych doradców może należeć ich lista referencyjna zawierajšca spis firm, z którymi dotychczas współpracowali. Pamiętajmy, że to my jestemy klientami, którzy oczekujš spełnienia swoich oczekiwań. Dlatego też warto wczeniej przygotować się do rozmowy.
Jest także inne rozwišzanie, polegajšce na zatrudnieniu pełnomocnika z dowiadczeniem zawodowym. Systemy jakoci na polskim rynku funkcjonujš już od około 8 lat. Okres ten pozwolił na wykształcenie ludzi, którzy wdrażajšc systemy jakoci, najczęciej jako pełnomocnicy, nabyli umiejętnoci wykwalifikowanych specjalistów w tej dziedzinie. Ich zaletš jest praktyczna wiedza na temat trudnoci i sposobów ich rozwišzywania w trakcie wdrażania. W przeciwieństwie do doradców zewnętrznych zawsze sš na miejscu, a ich rola nie kończy się wraz z uzyskaniem certyfikatu. W ten sposób udaje się zapewnić dwa konieczne czynniki: przedstawiciela kierownictwa oraz fachowego doradcę. cdn.