Bydgoska drukarnia Ortis SA sięga swoimi korzeniami 1946 roku, kiedy to na gruzach poniemieckiej drukarni w centrum Bydgoszczy przy ul. Dworcowej powstał zakład, który od poczštku specjalizował się w produkcji gazet. Możliwoci drukarni ze względu na ograniczenie miejsca i wyposażenia stawały się coraz bardziej niewystarczajšce w stosunku do potrzeb. Ówczesny jej właciciel, RSW Prasa zbudowała i wyposażyła w latach 80. nowoczesnš na owe czasy i możliwoci drukarnię prasowš.
Oddany do użytku w 1988 roku ăsztandarowyÓ wówczas zakład, Prasowe Zakłady Graficzne przy ul. Wojska Polskiego, niezbyt długo cieszył się renomš i wietnociš. Drukarnia była wyposażona na potrzeby drukowania prasy centralnej, regionalnej i broszur. W latach 90. sytuacja drukarni stawała się coraz trudniejsza, rynek wymagał prasy kolorowej, a nowe maszyny RondoSet umożliwiały drukowanie tylko z jednym kolorem po jednej stronie wstęgi papieru. Maszyny te, które na poczštku były standardem nowoczesnoci i chlubš drukarni, w szybkim tempie stawały się dla niej problemem. Gazety zostały wykupione przeważnie przez kapitał zachodni przechodzšc do nowo powstajšcych drukarń własnych.
W 1994 roku dyrektorem Prasowych Zakładów Graficznych (własnoć Skarbu Państwa) została Jadwiga Mojzesowicz-Bilewska (na zdjęciu powyżej). Zapał i zaangażowanie nowego dyrektora udzieliły się sporej grupie kierownictwa. Rzetelnoć i solidnoć w kontaktach i obsłudze klientów stały się podstawš zdobywania nowych zleceń.
Dyrektor J. Mojzesowicz-Bilewska od poczštku stawiała na wiedzę, kompetencje, operatywnoć w działaniu i rzetelnoć w kontaktach z kontrahentami i klientami na wszystkich płaszczyznach współpracy.
Nawet w okresie trudnoci finansowych zakładu organizowalimy szkolenia kadry kierowniczej i pracowników na wszystkich wydziałach. Zlecalimy organizowanie tych szkoleń firmom i instytucjom specjalistycznym, m.in. cykl szkoleń prowadził Francuski Instytut Gospodarczy, specjalista ze Stanów Zjednoczonych doradzał nam, jak zoptymalizować proces technologiczny.
Obserwujemy, że kultura zarzšdzania i obsługi klientów stała się zupełnie inna aniżeli było to kilka lat temu. Najważniejsze, że nasi klienci to zauważajš i doceniajš. 236-osobowa załoga drukarni identyfikuje się ze swoim zakładem, wydatnie przyczyniajšc się do jego rozwoju Đ mówi dyrektor ds. obsługi klienta oraz prokurent Małgorzata Krzemkowska.
Szkolenia i kursy to nie obsesja kierownictwa drukarni, ale przemylany sposób na podniesienie efektywnoci przedsiębiorstwa. I tak np. ze zorganizowaniem szkoły języków obcych dla pracowników Ortisu wišże się plan rozwijania produkcji eksportowej.
Poziom intelektualny, wiedza zawodowa i identyfikowanie się z zakładem pracy pracowników to podstawowy kapitał w działalnoci firmy, ale do tego potrzebne sš rodki techniczne.
Prawdziwy przełom w działalnoci Prasowych Zakładów Graficznych nastšpił w kwietniu 2000 roku, kiedy zakład został sprywatyzowany w formie prywatyzacji bezporedniej. Zarzšd nowo powstałej Spółki Akcyjnej w wyniku zmian profilu produkcji, tj. odejcia od drukowania gazet uznał, że poprzednia nazwa nie jest adekwatna do nowych warunków i przyjšł dla drukarni nowš nazwę Ortis SA. Od tego czasu drukarnia wstšpiła na szybszš cieżkę modernizacji i dostosowania do obecnych i przyszłych potrzeb rynku.
Po maszynach RondoSet nie ma już ladu, a w to miejsce stopniowo zainstalowano trzy maszyny heatsetowe Harris Đ dwie z nich sš 16-stronicowe, a trzecia 32-stronicowa; zamiast wysłużonych arkuszowych maszyn Planeta zainstalowano nowoczesnš wydajnš czterokolorowš maszynę Heidelberg SM 102. Zmodernizowano również studio graficzne i przygotowalnię wyposażajšc je w nowy sprzęt: nawietlarkę filmów CtF :SelectSet Avantra 44S z oprogramowaniem Agfa :Apogee i system do wydruków próbnych :AgfaJet Sherpa 43.
W 2001 roku drukarnia uzyskała międzynarodowy certyfikat jakoci PN-ISO 9002 oraz ochrony rodowiska PN-ISO 14001.
Obecnie zakres usług wiadczonych przez drukarnię Ortis obejmuje pełnš przygotowalnię oraz drukowanie czasopism, druków handlowych i reklamowych, katalogów, folderów, ksišżek, kalendarzy, plakatów itp. na różnych podłożach.
Ortis ma podpisane wieloletnie umowy lub od lat współpracuje z szeregiem znanych profesjonalnych firm; należš do nich: Aga Press, Stowarzyszenie Owiatowców Polskich, Egmont, Codex Media, Kaufland Polska, Bertelsmann Media, Rossmann Makler, M&M, Hilton i wiele innych.
Ostatnia inwestycja sprzed trzech miesięcy otwiera nowe możliwoci, podnosi rangę i znaczenie Ortisu na rynku usług poligraficznych. We wrzeniu ubiegłego roku została dostarczona i zainstalowana przez firmę Grafikus Systemy Graficzne nowa termiczna nawietlarka płyt offsetowych Xpose 160 produkcji szwajcarskiej firmy Lscher wraz z wywoływarkš płyt Glunz&Jensen Interplater 135 HD wyposażonš w stół podajšcy i stacker zbierajšcy wywołane płyty i układajšcy je w pozycji pionowej.
Sporód wielu ofert wybralimy Xpose ze względu na liczne zalety tej nawietlarki takie jak: wysoka jakoć i wiernoć nawietlanego obrazu wynikajšca z minimalnej odległoci głowicy nawietlajšcej od płyty, wyjštkowo prosta obsługa, budowa i technika pracy maszyny zapewniajšce jej długš żywotnoć, bardzo wysoki komfort pracy, dwusystemowe precyzyjne mocowanie płyt w nawietlarce zapewniajšce dokładne pasowanie wszystkich kolorów, wysoka wydajnoć nawietlania 12 płyt/h.
Jakoć produktów wykonywanych z zastosowaniem płyt CtP jest zdecydowanie wyższa aniżeli z płyt nawietlonych z zastosowaniem filmów z CtF. Ponad 90% zleceń przekazywanych przez naszych klientów otrzymujemy na nonikach lub przekazem elektronicznym Đ wyjania Dariusz Pięta, kierownik przygotowalni offsetowej.
Nawietlarka Xpose 160 jest wyposażona w 64 diody (830 nm) o mocy 1W każda i pozwala nawietlać powierzchnię z prędkociš 244 mm/min.
Maksymalny rozmiar płyty to 1700x1370 mm, minimalny Đ 500x400 mm; gruboć płyty Đ 0,15-0,5 mm. Zapewnione jest automatyczne ustawianie ostroci. System wyposażony jest w RIP Harlequin z trappingiem oraz Q2 Spoo-ler do obsługi plików w nawietlarce.
Wraz z nawietlarkš zainstalowany został system proofingu kontraktowego oparty na oprogramowaniu GmG ColorProof 04 2up oraz proofer Epson Stylus Pro 4000 C-8.
System CtP wraz z oprogramowaniem i urzšdzeniami towarzyszšcymi stał się standardem w drukarniach europejskich, tak więc jego instalacja była dla nas oczywistš koniecznociš i warunkiem dalszego zwiększania naszego udziału w rynku europejskim. Zamierzamy rozwijać produkcję eksportowš, a brak CtP w znacznym stopniu ograniczał nasze możliwoci. Mamy obecnie bardzo dobre kontakty z Obwodem Kaliningradzkim, Ukrainš, ostatnio uruchomilimy przedstawicielstwo w Moskwie, wykonalimy też szereg zleceń dla firm w krajach Europy Zachodniej i Północnej. Kierunek ten ze względu na nasze korzystne położenie geograficzne ma szanse szybkiego wzrostu. Zamierzenia eksportowe skłoniły nas do pewnych zmian organizacyjnych Đ powstał oddział eksportu, a pracownicy uczęszczajš na kursy językowe. Wydawcy zachodni odwiedzajšcy Ortis sš pozytywnie zaskoczeni naszš kompetencjš, wyposażeniem drukarni i obsługš Đ informuje prezes zarzšdu Jadwiga Mojzesowicz-Bilewska.
Zdolnoć produkcyjna drukarni wykorzystana jest w 100% Đ maszyny drukujšce pracujš siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, dlatego też w planach zarzšdu drukarni jest zakup drugiego systemu CtP i kolejnej maszyny heatsetowej.
Ambicje zarzšdu dotyczšce dalszego rozwoju sięgajš poza rejon Bydgoszczy. W 2001 roku zostało wykupionych 61% udziałów Drukarni Poznańskiej, która w wyposażeniu posiada system CtP i trzy maszyny heatsetowe Harris 200.
Działalnoć obu zakładów jest cile powišzana, obecnie organizowany jest wspólny dział handlowy.
Drukarnia Poznańska pracuje według standardów wdrożonych w Bydgoszczy, czyli zarówno jedna, jak i druga firma stawiajš na jakoć i perfekcyjnš obsługę. AO