W związku z dynamicznym rozwojem działu etykiet cyfrowych poznańskiej firmy Etiflex S.C. pojawiła się potrzeba powiększenia parku maszynowego o kolejną maszynę drukującą. Wybór padł na maszynę wykorzystującą technologię inkjet UV PX3000 firmy Xeikon, która nie tylko pozwoliła zwiększyć produktywność, ale także – dzięki możliwości drukowania białego koloru o dużej gęstości optycznej – na rozszerzenie grona klientów o kolejne branże.
Firma Etiflex S.C. powstała w 2009 roku i od początku specjalizowała się w produkcji etykiet samoprzylepnych w technologii fleksograficznej. Początkowo wykorzystywała jedną 4-kolorową maszynę drukującą farbami wodnymi. W kolejnych latach park maszynowy został poszerzony o maszynę 6-kolorową w tej samej technologii, a produkcję wspomagały dwie przewijarki i sztanco-przewijarka.
W tym okresie głównymi klientami Etiflexu były firmy z branż spożywczej, produkcji małego AGD oraz w ograniczonym zakresie motoryzacyjnej. Wspomniany park maszynowy nie zapewniał jednak wystarczających możliwości produkcyjnych oraz jakości pozwalającej konkurować na szerszą skalę na rynku etykiet samoprzylepnych. Prawdziwym przełomem w historii firmy było jej przejęcie w 2017 roku przez obecnych właścicieli – Przemysława Wagnera i Karola Kuligowskiego. Zgodnie z całkowicie nową koncepcją produkcyjną i technologiczną, Etiflex został gruntownie przebudowany zarówno pod względem parku maszynowego, jak i personelu produkcyjnego. Posiadane maszyny fleksograficzne zostały zastąpione przez 6-kolorową maszynę w technologii wodnej oraz 8-kolorową maszynę UV. Dodatkowo park maszynowy wzbogaciła maszyna cyfrowa drukująca w technologii elektrofotografii. Całość uzupełniły 2 maszyny do przewijania oraz sztanco-przewijarka. Nowoczesny park maszynowy i wprowadzenie do firmy technologii cyfrowej znacząco wpłynęły na poszerzenie portfolio klientów dzięki możliwości druku fleksograficznego w znacznie lepszej niż dotychczas jakości, a także wysokiej jakości druku cyfrowego, pozwalającego na pozyskanie klientów z nowych sektorów rynku etykiet samoprzylepnych.
Otwarci na potrzeby klientów
Naszym klientom oferujemy druk fleksograficzny zarówno w technologii UV, jak i wodnej (pozwalającej produkować etykiety do kontaktu z żywnością) na szerokiej gamie podłoży począwszy od papierów półbłyszczących, przez papiery winiarskie, folie PP i PE, aż po podłoża ekologiczne i specjalnego przeznaczenia – mówi Przemysław Wagner, współwłaściciel Etiflex S.C., pełniący w spółce funkcję dyrektora produkcji. – Drukujemy na foliach clear-on-clear z drukiem podkładowym kolorem białym, możemy drukować od strony kleju, produkujemy etykiety lakierowane całościowo i wybiórczo, zarówno lakierem matowym, jak i błyszczącym, laminowane oraz złocone w technologii cold-stampingu. Wykonujemy także etykiety technologią cyfrową z podobnymi możliwościami ich uszlachetniania. Dodatkowo, dzięki możliwości podwójnego druku kolorem białym, jesteśmy w stanie uzyskać na naszych etykietach cyfrowych efekt sita. Dzięki zaawansowanemu oprogramowaniu możemy zaoferować naszym klientom wykorzystanie zmiennych danych nie tylko w czerni, ale również w kolorze i praktycznie bez ograniczeń co do typu elementu graficznego, który ulega zmianie.
Jesteśmy zespołem ludzi z wieloletnim doświadczeniem w branży, sięgającym nawet 30 lat, dzięki czemu nie tylko jesteśmy w stanie profesjonalnie obsłużyć naszych klientów, ale także doradzić rozwiązania optymalne technologicznie i kosztowo na każdy rodzaj aplikacji etykiet – dodaje Karol Kuligowski, drugi współwłaściciel i dyrektor sprzedaży. – Przekłada się to na zadowolenie klientów nie tylko z otrzymanego produktu końcowego, ale także poziomu kosztów, jakie ponieśli, aby uzyskać zamierzony efekt. Dzięki otwartej postawie na potrzeby naszych klientów i elastycznemu podejściu do ich indywidualnych wymagań możemy zaoferować serwis, którego nasi klienci wymagają i potrzebują. Dotyczy to zarówno terminów realizacji zamówień, jak i wymagań technologicznych czy projektowych. Nasz zespół składa się z ludzi kreatywnych, o nieszablonowym sposobie myślenia, co przekłada się na ciekawe pomysły i realizacje. Przykładem projektu, w którym takie podejście zaowocowało ciekawymi rozwiązaniami technologicznymi i designerskimi, jest etykieta na Portera Bałtyckiego, wyprodukowana dla Dobrego Browaru i zgłoszona do tegorocznej edycji Art of Packaging, gdzie zastosowane zostały wielopoziomowe struktury imitujące sitodruk.
Optymalne rozwiązanie
W związku z dynamicznym rozwojem działu etykiet cyfrowych pojawiła się potrzeba powiększenia parku maszynowego o kolejną maszynę drukującą. Podstawowym impulsem do tej inwestycji była potrzeba zwiększenia wydajności w tym sektorze naszej produkcji oraz obniżenia kosztów, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom, z jakimi spotkaliśmy się na rynku – wyjaśnia Przemysław Wagner. – Wybór padł na maszynę wykorzystującą technologię inkjet UV PX3000 firmy Xeikon, która nie tylko pozwoliła zwiększyć produktywność działu etykiet cyfrowych, ale także – dzięki możliwości drukowania białego koloru o dużej gęstości optycznej – na rozszerzenie grona klientów o kolejne branże. Nie był to może wybór oczywisty, jednak doskonałe rezultaty uzyskiwane na wzorach, które wydrukowaliśmy w trakcie bardzo szczegółowych testów w Lier i elastyczne podejście w konstruowaniu oferty przekonały nas, że zakup tej akurat maszyny jest dla nas najbardziej efektywny. Poszukując maszyny drukującej w technologii inkjet UV rozmawialiśmy z kilkoma firmami oferującymi tego typu urządzenia, jednak tylko w rozmowach z firmą Xeikon czuliśmy, że nasze potrzeby i wymagania są na pierwszym miejscu. To pozwoliło wypracować kompromis zadowalający obie strony, który ostatecznie zaowocował zakupem systemu PX3000. Indywidualne podejście do klienta, jakie zaprezentował zespół firmy Xeikon na każdym etapie rozmów, począwszy od prezentacji maszyny aż po negocjacje warunków kontraktu, przekonało nas, że właśnie ich oferta jest dokładnie tym, czego szukamy. Dobra prędkość drukowania, doskonała biel już przy pojedynczej warstwie atramentu, wysoka efektywność kosztowa oraz atrakcyjne warunki kontraktu serwisowego to kolejne, istotne atuty oferty firmy Xeikon.
Wybraliśmy maszynę o szerokości zadruku 330 mm, ponieważ gwarantuje nam optymalne wykorzystanie surowca przy specyfice naszych zamówień – dodaje Piotr Smoliński, trzeci współwłaściciel i dyrektor ds. flekso w Etiflex S.C. – Nasza maszyna drukuje 5 kolorami – CMYK i białym, który w znacznym stopniu rozszerza spektrum podłoży do druku, jakie możemy zaoferować naszym klientom, a także pozwala produkować etykiety w technologii cyfrowej w segmentach rynku do tej pory dla nas niedostępnych takich jak np. kosmetyki. Ponadto uzupełniliśmy w ostatnim czasie konfigurację naszej maszyny o czytniki marki bocznej, zarówno od góry, jak i od dołu, co pozwala nam dodatkowo optymalizować koszty produkcji, stosując druk hybrydowy czy wzbogacając druk fleksograficzny dodatkowymi elementami, jak np. zmienne dane, zarówno obrazy, jak i teksty.
Jako uzupełnienie nowej linii produkcyjnej zainstalowana została semirotacyjna maszyna do wycinania i uszlachetniania etykiet, a Etiflex w znaczący sposób rozszerzył współpracę z firmami z wcześniej obsługiwanych branż o browary rzemieślnicze, producentów soków i napojów oraz pozyskał kolejne firmy z branży motoryzacyjnej, a także zaoferował swoje usługi innym rynkom takim jak kosmetyczny.
Głównym celem zmiany technologii druku cyfrowego w naszej firmie była optymalizacja kosztów produkcji w celu uzyskania możliwości oferowania naszym klientom bardziej atrakcyjnych warunków współpracy, przy zachowaniu wysokiej jakości druku. Dzięki lepszej wydajności PX3000 w porównaniu z naszą dotychczasową maszyną cyfrową, dobrej jakości druku oraz niższym kosztom produkcji, które zapewniła nam technologia inkjet UV, udało się nam osiągnąć ten cel – podsumowują inwestycję współwłaściciele firmy Etiflex. – Jednocześnie znacząco zwiększyliśmy możliwości produkcyjne, co przełożyło się na krótsze terminy realizacji zamówień. Dzięki PX3000 udało nam się pozyskać istotną ilość nowych klientów drukujących na podłożach clear-on-clear oraz innych foliach przezroczystych. Klienci doceniają szczególnie uzyskiwany przez naszą maszynę kolor biały o wysokim kryciu, zapewniający optymalne rezultaty w druku.
Pasja, współpraca, osobiste zaangażowanie
Współwłaściciele Etiflex mają bardzo bogate doświadczenie związane z oprogramowaniem, materiałami eksploatacyjnymi, technologiami druku, maszynami drukującymi oraz ich instalacjami i serwisem – przyznaje Michał Kuczkowski, kierownik sprzedaży w firmie Xeikon. – Ich znajomość rynku jest naprawdę imponująca. Od pierwszego spotkania było jasne, czego oczekują, co ich interesuje i jakie mają plany. Z perspektywy czasu widać, jak precyzyjnie egzekwują swoje cele. Osiągane przez Etiflex wyniki choćby drukowanych ilości są dokładnie takie, jakie zaplanowali w tym okresie. Pomimo wszystkich utrudnień, które dotknęły całą branżę, jak m.in. braki surowca na rynku, opóźnienia w łańcuchach dostaw czy podwyżki cen, stale się rozwijają i zwiększają produkcję. W zależności od typu zapytania ofertowego mogą zaproponować swoim klientom najodpowiedniejszą z trzech posiadanych technik druku: cyfrowy druk inkjetowy, cyfrowy druk tonerowy lub konwencjonalne flekso. Cieszę się, że cyfrowa maszyna inkjetowa Xeikon PX3000 jest konkurencyjna kosztowo dla tej ostatniej technologii, przejmując pewne zamówienia, które jeszcze niedawno automatycznie zostałyby ulokowane na maszynie konwencjonalnej. W ostatnim czasie Etiflex intensywnie wykorzystywał dodatkowe możliwości maszyny Xeikon w bardzo kreatywny sposób, uzyskując rzadko spotykane, atrakcyjne efekty haptyczne na etykietach.
Z przyjemnością będę patrzył na kolejne projekty i plany Etiflexu, podkreślające ich pasję, współpracę i osobiste zaangażowanie.
Obecnie Etiflex skupia się na maksymalnym wykorzystaniu potencjału swojego parku maszynowego i analizuje kolejne możliwości oraz potencjalne rynki, którym mógłby zaoferować swoje usługi. Wiąże się to nierozerwalnie z dalszym rozwojem technologicznym, który umożliwi poznańskiej drukarni oferowanie jeszcze szerszej gamy produktów, również takich, które wykraczają poza rynek etykiet samoprzylepnych. AN