Pogorszenie kondycji polskiej i światowej gospodarki, osłabienie strefy euro oraz oszczędności w każdym sektorze dotknęły również branżę poligraficzną. W 2012 roku wiele firm zdecydowało się zminimalizować wydatki i obserwować rozwój sytuacji, inne postawiły na inwestycje, by sprostać rosnącym wymaganiom rynku.
Nowe okoliczności ekonomiczne, nacisk na optymalizację kosztów i niesłabnąca konkurencja na rynku poligraficznym – zarówno krajowa, jak i zagraniczna, choćby z Chin – postawiły rok 2013 pod znakiem wyzwań. Jak podkreślają specjaliści, najbliższe lata będą należały w sektorze poligrafii do firm, które zaproponują nowe, ciekawe, a zarazem ekonomiczne rozwiązania w dziedzinie produkcji, technologii oraz zakresu usług.
Presja na optymalizację i innowacyjne rozwiązania jest także wzmacniana przez samych klientów firm poligraficznych. Otwarcie sygnalizują oni, że poszukują coraz to nowszych sposobów promocji swoich produktów i marek, przy zachowaniu niskich kosztów i wysokiej jakości różnego typu druków, opakowań oraz materiałów POS.
Nowy rok – nowe wyzwania
Jaką zatem strategię na ten rok powinny przyjąć firmy z branży poligraficznej? Zminimalizować koszty i skupić się na sprzedaży kluczowych produktów czy zwiększyć inwestycje i postawić na rozwój nowych usług?
Choć brzmi to na pozór paradoksalnie, kryzys wymusza na firmach poligraficznych konieczność inwestowania w nowe rozwiązania. W minionym roku wzrosła znacząco liczba trafiających do nas zapytań, które dotyczyły wdrażania nowych rozwiązań poligraficznych przy zachowaniu dotychczasowych cen lub ich nieznacznym zwiększeniu. Dziś klienci dokładnie oglądają każdą złotówkę i z dużo większą uwagą wydają pieniądze. Konkurowanie ceną, bez wdrażania nowych usług, przestało wystarczać. Z tego właśnie powodu zdecydowaliśmy się w 2012 roku na inwestycje w nasz biznes – komentuje Bartosz Arusztowicz, kierownik ds. rozwoju i sprzedaży w Drukarni Ellert.
Drukarnia Ellert to jedna z większych film poligraficznych w kraju. Działa od 30 lat, świadcząc usługi dla klientów w Polsce i za granicą. Specjalizuje się w drukach wielkoformatowych, przestrzennych elementach reklamowych oraz w produkcji opakowań. Oferuje m.in. szerokie możliwości druku offsetowego, również na surowcach metalizowanych i canvasie, lakierowanie UV, hot stamping, kaszerowanie, sztancowanie i kalandrowanie strukturą płótna lnianego.
Drukarnia od lat inwestuje w nowoczesny park maszynowy, powiększony niedawno o innowacyjną maszynę laminującą, dzięki czemu może zapewnić swoim odbiorcom wysoką jakość wykonania oraz krótkie terminy realizacji zamówień.
Technologia w walce z kryzysem
Maszyna rozpoczęła pracę z początkiem tego roku. Jest to jedno z najnowocześniejszych urządzeń tego typu na świecie. Rozmach jego możliwości to dla Drukarni Ellert wsparcie strategii poszerzania oferty adekwatnie do bieżących wymogów rynku.
Ta wszechstronna maszyna foliująca umożliwia laminowanie technologią na mokro lub na gorąco oraz daje możliwość laminowania wszelkimi dostępnymi na rynku foliami polipropylenowymi i poliestrowymi (w tym metalicznymi: srebrną i złotą).
Urządzenie jest zaprojektowane pod kątem uzyskiwania maksymalnej produkcyjnej wydajności –do 80 mb/min, przy jednoczesnej wysokiej i stabilnej jakości laminowania. Wyliczając parametry maszyny należy wspomnieć, że maksymalny format arkusza to naprawdę „duży format” – bo aż 1420x1620 mm.
Maszyna jest wyposażona w kilka systemów separacji arkusza (gorący nóż, perforacja, nóż rotacyjny), co daje możliwość aplikacji wielu rodzajów folii PP oraz PET. Urządzenie posiada też wbudowany system koronowania folii i system oczyszczania foliowanych arkuszy na wejściu. Bardzo precyzyjne prowadzenie arkuszy daje łatwość laminowania niskich gramatur papieru.
Urządzenie zachwyca nowoczesnym designem, możliwością precyzyjnych regulacji, a jednocześnie jest dla operatorów bardzo intuicyjne w obsłudze. Operator ma czytelny wgląd w proces oraz kontrolę laminacji, co umożliwia efektywną i komfortową pracę na miarę XXI wieku – komentuje Wojciech Wolski, kierownik Działu Maszyn Offsetowych w Drukarni Ellert.
Wyróżnij się w trudnych czasach
Główne wyzwanie, które stoi przed firmami poligraficznymi w 2013 roku, to połączenie eksperckiego doradztwa z efektywnymi kosztowo technologiami. Dziś – zgodnie ze słowami Steve’a Jobsa –opakowanie często liczy się bardziej niż sam produkt. Sztuką jest wyróżnić produkt spośród konkurencyjnych, dbając jednocześnie o budżet klienta – dodaje Lucyna Jeglińska, kierownik Działu Sprzedaży.
Jednym ze sposobów „ekonomicznego” wyróżnienia opakowań produktów oraz POS-ów jest zastosowanie przy ich produkcji różnego rodzaju laminatów, w tym folii metalicznych. Folie te są doskonałym zamiennikiem hot stampingu i wszystko wskazuje na to, że wkrótce wyprą go z rynku.
Specjalistyczna maszyna foliująca zakupiona przez Drukarnię Ellert umożliwia tworzenie atrakcyjnych i kreatywnych opakowań, które „pracują” na sam produkt. Podobną „siłę rażenia” mają POS-y, stworzone przy użyciu błyszczących folii PET. Takie standy lub ekspozytory mogą wyróżnić w alejce sklepowej produkt i zbudować wokół niego poczucie luksusu..
Oferta jest również skierowana do przedstawicieli rynku wydawniczego. Okładki magazynów, albumów czy książek powleczone częściowo lub w całości połyskującymi foliami mogą być jednym ze skuteczniejszych sposobów ich promocji. Oferowane w różnych kolorach folie metaliczne są przez Drukarnię Ellert łączone z grafiką w sposób harmonijny i elegancki, a jakość druku na takich foliach jest bardzo wysoka.
Zaawansowany technologicznie park maszynowy, wysokie kompetencje pracowników, doradcze podejście do klienta, krótkie terminy realizacji zamówień oraz atrakcyjne ceny usług przy zachowaniu wysokiej jakości rozwiązań – to kluczowe elementy budowania przewagi firm poligraficznych w pełnym wyzwań 2013 roku.
Opracowano na podstawie materiałów Drukarni Ellert