W dniach 15-16 czerwca w Stuttgarcie odbędzie się pierwsza edycja nowych targów przeznaczonych dla branży opakowań Đ P 2005.
Pod koniec stycznia w szwajcarskiej siedzibie Międzynarodowego Instytutu Opakowań w Schaffhausen ich organizatorzy Đ Messe Stuttgart Đ zorganizowali konferencję prasowš powięconš tej nowej wystawie.
Targi P 2005 sš anonsowane jako wydarzenie majšce prezentować całoć procesów zwišzanych z produkcjš opakowań. Dla przedstawicieli branży poligraficznej z pewnociš istotny będzie fakt, że wród nich wiele miejsca zarezerwowano dla technologii prepress, drukowania i dalszej obróbki. A to z kolei oznacza, że targi P dla drukarń czy producentów maszyn drukujšcych, działajšcych w obszarze opakowań, mogš być bardzo interesujšcym miejscem odwiedzin tudzież ekspozycji swojej oferty. Ta specjalizacja ma zdaniem organizatorów wyróżnić P sporód innych imprez wystawienniczych zwišzanych zarówno z opakowaniami (chociażby Interpack czy K), jak i poligrafiš.
Przede wszystkim procesy
Przedstawiciele Messe Stuttgart zapewniajš, że koncepcja targów P 2005 zakłada stworzenie imprezy o zupełnie nowym profilu. Silvia Blumenscheim, odpowiedzialna za organizację P 2005, zapewnia, że jednš ze znaczšcych częci wystawy ma być segment drukowania opakowań ze wszystkimi procesami poligraficznymi znajdujšcymi tu zastosowanie: fleksografiš, wklęsłodrukiem, offsetem, sitodrukiem oraz technologiš cyfrowš. Organizatorzy zakładajš, że na P jako wystawcy pojawiš się producenci i dostawcy maszyn, sprzętu i rozwišzań do produkcji opakowań, jak również oferenci materiałów do nich stosowanych (papieru, kartonu, plastiku, metalu, szkła) we wszystkich postaciach (pudełka, puszki, butelki, opakowania miękkie, torby itd.). Jeli chodzi o zwiedzajšcych, najważniejsza grupa docelowa to przedstawiciele różnego rodzaju firm zwišzanych z produkcjš opakowań i z branżami pokrewnymi, wród których istotnš uwagę zwraca się na firmy zajmujšce się produkcjš dóbr konsumpcyjnych i użytkowych (np. firmy pakujšce zwišzane z branżš spożywczš), osoby reprezentujšce drukarnie opakowaniowe i etykietowe, agencje reklamowe, projektantów opakowań. Z kolei ze względu na zajmowane w firmach stanowiska najważniejszš grupę zwiedzajšcych majš stanowić osoby zwišzane z produkcjš opakowań, działami badawczo-rozwojowymi, projektowaniem, zakupami, zarzšdzaniem, marketingiem i szkoleniami.
Podsumowujšc wystšpienie prezentujšce koncepcję P, Silvia Blumenscheim stwierdziła: Głównym obszarem zainteresowania naszych targów jest nie produkt końcowy, ale sam proces produkcji różnego rodzaju opakowań i dodatków z nimi zwišzanych. Dlatego wystawę ma zdominować prezentacja wszystkich procesów (także procesów drukowania) niezbędnych do stworzenia opakowań.
Nowe targi Đ nowe centrum targowe
Ulrich Kromer, dyrektor zarzšdzajšcy Messe Stuttgart, zakłada, że w targach wemie udział około 200 wystawców, w tym wiele firm spoza Niemiec. W kolejnych edycjach targów P ma ich sukcesywnie przybywać: w 2007 roku Đ 300, w 2009 Đ 450, za w 4. edycji w roku 2011 Đ 650. Jeli chodzi o liczbę zwiedzajšcych, w tym roku organizatorzy spodziewajš się ok. 12 tys. goci, za w kolejnych edycjach Đ odpowiednio Đ 18 tys., 25 tys. i 35 tys. osób. W tym wzrocie targom P ma pomóc przeniesienie Messe Stuttgart na nowe tereny wystawiennicze, budowane od ubiegłego roku obok stuttgarckiego lotniska. Organizatorzy zakładajš, że już 2. edycja targów P w 2007 roku odbędzie się w nowej lokalizacji. Przedstawiony podczas konferencji projekt nowego centrum targowego wyglšda rzeczywicie imponujšco.
Zarzšd Messe Stuttgart jest przekonany, że nowoczesny projekt centrum, jak również znakomita lokalizacja (możliwoć dotarcia drogš lotniczš, kolejowš i samochodowš) oraz odpowiednie warunki logistyczne stworzš nowš jakoć wystawienniczš w Niemczech. Ulrich Kromer podkrelał też lokalizację Stuttgartu oraz potencjał reprezentowany przez cały region Badenii-Wirtembergii, leżšcej w ăcentrum EuropyÓ i będšcej miejscem, gdzie swoje siedziby ma wiele znanych koncernów (m.in. Heidelberg).
Nie tylko targi
Konferencja powięcona targom P nie przypadkiem odbywała się w siedzibie Międzynarodowego Instytutu Opakowań (IPI). IPI jest bowiem strategicznym partnerem Messe Stuttgart i zorganizuje podczas targów sympozjum, o którego szczegółach poinformował dziennikarzy Rolf D. Rademacher, prezydent IPI. Sympozjum będzie powięcone takim zagadnieniom jak: systemy workflow do przetwórstwa opakowań, nowoczesne systemy pakowania i zaawansowane technologie convertingu. Trzydniowš imprezę poprowadzi prof. Ingo Bren, zajmujšcy się technologiami opakowaniowymi w Instytucie Nauk Stosowanych w Stuttgarcie, za wród prelegentów znajdš się przedstawiciele takich firm jak: Siemens, DuPont, Henkel Liofol czy Alcan (mieszczšcy się niedaleko od IPI zakład produkcyjny ostatniej z nich dziennikarze mieli okazję zwiedzić w przeddzień konferencji).
Innym wydarzeniem towarzyszšcym targom będzie dwudniowe (14-15 czerwca) specjalistyczne seminarium firmy Zeller+Gmelin, powięcone technologii zadrukowywania pojemników na produkty spożywcze (jogurty, lody itd.). Ten niemiecki producent jest znany w branży poligraficznej z wytwarzania farb graficznych przeznaczonych do produkcji opakowań, etykiet, akcydensów oraz druków specjalnych. W tej ostatniej dziedzinie, zwłaszcza w segmencie nadruku w technologii UV na nietypowych podłożach Zeller+Gmelin wręcz się specjalizuje. I tak w przypadku pojemników (opakowań) na produkty spożywcze (jogurty, lody itd.) firma ma 85% udział w rynku niemieckim, w Europie wynosi on 60-70%. I włanie tej częci działalnoci Zeller+Gmelin będzie powięcone targowe sympozjum, w którym przewiduje się udział ok. 400 osób z Niemiec i z zagranicy.
Informujšc o jego szczegółach Andreas Rascher, product manager ds. farb graficznych, przedstawił też najwieższe dane na temat firmy Zeller+Gmelin. W ostatnim czasie firma otworzyła nowe centrum logistyczne, w którym znajdujš się magazyn wysokiego składowania i nowoczesne laboratorium badawcze. Także dział farb graficznych przeniósł się w ubiegłym roku do nowego budynku, gdzie znalazły się działy sprzedaży oraz badawczo-rozwojowy. Jak poinformował Andreas Rascher, obecnie udział farb graficznych w obrotach Zeller+Gmelin stanowi ok. 40%, ponad 50% farb jest sprzedawane na eksport. W roku 2005 firma ma zamiar rozbudować swojš sieć oddziałów, planowane jest m.in. otwarcie polskiej filii Zeller+Gmelin we Wrocławiu (obecnie jej przedstawicielem w naszym kraju jest firma Pakmar).
***
Warto zauważyć, że targi P sš wprowadzane na rynek w okresie, w którym branża wystawiennicza na całym wiecie wychodzi z kryzysu. Wobec mnogoci imprez zwišzanych z opakowaniami organizatorzy sš wiadomi, że wyłšcznie specjalizacja i skonkretyzowanie tematyki targów może zapewnić im sukces. Zwłaszcza bioršc pod uwagę fakt, że w samych Niemczech jest już kilka znaczšcych imprez targowych dla branży opakowań (m.in. drugie co do wielkoci targi opakowaniowe na wiecie Interpack). Oferta targowa dla firm z branży poligraficznej (nieco ginšcych na imprezach typowo opakowaniowych, gdzie dominujš systemy pakujšce, technologie transportu, logistyki, magazynowania itd.) brzmi bardzo ciekawie. Andreas Rachner z firmy Zeller+Gmelin w swoim wystšpieniu powiedział wręcz: Gdy zaprzestano organizacji targów PaPro, przestała też istnieć wspólna platforma do prezentacji aktualnych możliwoci w zakresie drukowania opakowań i produkcji opakowań w ogóle. Naszym zdaniem targi P będš znakomitym uzupełnieniem dotychczasowej oferty targowej dla przemysłu poligraficznego. SS