Po drupa 2008 – Taropak 2008!
6 gru 2016 14:46
Za kilka miesięcy rozpoczną się w Dźsseldorfie, stolicy Nadrenii Północnej – Westfalii kolejne międzynarodowe targi poligraficzne drupa 2008.
Organizowane co cztery lata targi mają według opinii organizatorów pobić wszelkie dotychczasowe rekordy, tak co do liczby wystawców, jak i zwiedzających. Obszerne informacje na ten temat zamieszczone są w lipcowym zeszycie POLIGRAFIKI. Niewątpliwie wielu naszych poligrafów wybiera się na największą w świecie wystawę techniki poligraficznej. Jednak wkrótce po tym odbędą się w Poznaniu niezwykle ważne targi Taropak. Jest to wielkie zadanie dla organizatorów – Międzynarodowych Targów Poznańskich oraz dla naszej inżynierskiej organizacji – Sekcji Poligrafów SIMP.
Co cztery lata poligraficzny świat wraz z producentami papieru i farb z zapartym tchem oczekuje wieści z drupa, w tym „Czy te targi będą jeszcze targami poligraficznymi? ”. Na pewno tak, bo o to starają się przede wszystkim czołowe niemieckie koncerny poligraficzne, poczynając od wynalazcy maszyny drukującej, koncernu Koenig & Bauer, poprzez Heidelberga i MAN Rolanda. Trwa to prawie od dwustu lat. Ta baza techniczna buduje potęgę całego niemieckiego przemysłu poligraficznego, odgrywającego niezwykle ważną rolę w skali ogólnoprzemysłowej Niemiec, trzeciej potęgi gospodarczej świata.
Tak się szczęśliwie składa, że obecnie polska gospodarka rozwija się bardzo szybko, a branża poligraficzna i jej otoczenie, z którym współdziała, należą do nowoczesnych (wydawnictwa, papiernicy, media elektroniczne). Współpraca polsko-niemiecka w dziedzinie poligrafii jest bardzo szeroka, szczególnie widoczna w działalności wydawniczej koncernów niemieckich na polskim rynku (gazety, książki, periodyki).
W targach Taropak problematyka poligraficzna odgrywa bardzo ważną rolę. Dla producentów opakowań targi te są istotne ze względu na niezwykle zróżnicowany produkt. Natomiast dla producentów, którzy specjalizują się w maszynach drukujących do produkcji opakowań, targi Taropak są nie mniej ważne niż Poligrafia. Z kolei dla producentów farb oraz papieru, kartonu i mnóstwa innych podłoży (tworzywa sztuczne, folie itp.) Taropak jest ważniejszy od Poligrafii!
Do organizowanych przez MTP branżowych targów ściśle związanych z poligrafią, takich jak Poligrafia i Taropak, dołączyła nowa wielka impreza Outdoor poświęcona reklamie zewnętrznej. I podobnie, jak to miało miejsce z Taropakiem – więź technologiczna z poligrafią jest ogromna! Międzynarodowe Targi Poznańskie dostrzegły szansę i już w marcu br. zorganizowały Outdoor wspólnie z Poligrafią, choć planowo impreza związana z reklamą zewnętrzną ma być organizowana odrębnie.
* * *
Dla MTP partnerami w realizacji targów związanych z omawianymi branżami są przede wszystkim organizacje gospodarcze, stowarzyszenia oraz izby przemysłowo-handlowe, polsko-zagraniczne. W dziedzinie poligrafii są to Polska Izba Druku oraz Sekcja Poligrafów SIMP, z którą współpracuje grupa regionalnych stowarzyszeń branżowych.
W zbliżających się targach drupa 2008 wezmą udział liczne wycieczki przedstawicieli branży poligraficznej z naszego kraju. Niewątpliwie bacznie będą śledzić przebieg drupy przedstawiciele Międzynarodowych Targów Poznańskich.
W ramach współpracy MTP z polskimi stowarzyszeniami byłoby pożądane (przed drupą) zorganizowanie przez kierownictwo MTP spotkania z przedstawicielami tych organizacji w celu omówienia, jak najlepiej wykorzystać pobyt na targach w Dźsseldorfie.
Jeżeli niemieckie stowarzyszenie poligrafów będzie przeprowadzać codziennie praktyczne warsztaty techniczne, a wydawnictwo „Deutscher Drucker” praktycznie przedstawiać najważniejsze tendencje w branży druku i mediów „na żywo” – byłaby szansa nawiązania współpracy polsko-niemieckiej pomiędzy stowarzyszeniami. A redakcja POLIGRAFIKI, należącej do wspólnej organizacji z „Deutscher Drucker” – Eurographic-Press – mogłaby wesprzeć nawiązanie tych kontaktów.