Od kilkunastu lat mamy możliwoć obserwacji bardzo dynamicznego rozwoju technik reprodukcji poligraficznej oraz technologii post-press takich jak uszlachetnianie czy oprawa druków. Rozwój takich dziedzin nauki i techniki jak elektronika, informatyka czy chemia stworzył zupełnie nowe możliwoci zarówno w zakresie uzyskiwania wysokiej jakoci reprodukcji poligraficznej, jak również możliwoci uzyskiwania efektów specjalnych wzbogacajšcych artystyczny wyraz pracy. Niestety, pomimo że mamy dostępne w Polsce wszystkie najnowsze technologie, dzięki którym możemy kreować zupełnie nowš jakoć produktu poligraficznego, nie sš one w pełni wykorzystywane.
Według opinii prof. Stanisława Wieczorka, dziekana Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, ten stan rzeczy w dużej częci spowodowany jest brakiem w rodowisku osób projektujšcych i zamawiajšcych w drukarniach prace odpowiedniej wiedzy technicznej i ogólnej wiadomoci co do możliwoci współczesnej poligrafii. Dotyczy to plastyków, specjalistów od reklamy, wydawców. Zdaniem profesora owa niewiadomoć wynika z faktu, iż osoby te nie miały i nie majš możliwoci zdobycia odpowiedniej wiedzy. Nie ma bowiem w programie studiów prowadzonych np. przez uczelnie artystyczne odpowiedniego przedmiotu, który w sposób właciwy uczyłby, jak projektować od strony artystycznej opakowania, plakaty, okładki wydawnictw, wykorzystujšc w pełni nowoczesne materiały i technologie poligraficzne.
Nie uczy się także przyszłych projektantów, jak należy na etapie projektowania wiadomie podchodzić do problematyki barwy, tak aby było możliwe uzyskanie w procesie reprodukcji poligraficznej zamierzonych efektów kolorystycznych. W konsekwencji mamy do czynienia ze skrajnymi zjawiskami. Z jednej strony pojawiajš się projekty, które praktycznie nie mogš być zrealizowane pod względem wiernoci barwy zgodnie z oczekiwaniami plastyka czy osoby zamawiajšcej pracę, z drugiej za strony brak wiedzy nt. możliwoci odwzorowania barwy w reprodukcji poligraficznej prowadzi do wmawiania klientom przez niesolidne drukarnie niemożliwoci utrzymania standardów kolorystycznych tam, gdzie można by tego w pełni oczekiwać.
Aby nadrobić w szybkim tempie te braki, zdaniem profesora potrzeba wielokierunkowych działań, których wspólnym celem będzie podniesienie wiedzy osób odpowiedzialnych za projekty i realizację w praktyce produktów poligraficznych. Dlatego też profesor Wieczorek podjšł inicjatywę uruchomienia szeroko zakrojonego programu edukacyjnego, który nie tylko przyczyniłby się do podniesienia wiedzy projektantów, ale również zbliżył do siebie wszystkie grupy zawodowe zwišzane z produktem poligraficznym, w tym przede wszystkim poligrafów i plastyków.
Idea programu oparta jest na trzech podstawowych kierunkach działań. Pierwszym jest opracowanie i realizacja otwartego programu wykładów na ASP skierowanego zarówno do studentów, jak i osób czynnych zawodowo: plastyków, pracowników agencji reklamowych, product managerów odpowiedzialnych za opakowanie i reklamę.
Dzięki współpracy profesora z Bractwem Kawalerów Gutenberga udało się zgromadzić wokół przedsięwzięcia grupę ekspertów posiadajšcych wieloletnie dowiadczenie praktyczne oraz głębokš wiedzę teoretycznš w zakresie poligrafii, którzy poprowadzš wykłady obejmujšce m.in. zagadnienia z zakresu technologii drukowania i właciwoci stosowanych podłoży, przygotowania i kontroli jakoci druku, procesów uszlachetniania dajšcych możliwoć uzyskiwania specjalnych efektów plastycznych, technicznych możliwoci wykonania oprawy oraz istotne dla projektantów aspekty technologii opakowań papierowych. Do grona ekspertów prowadzšcych wykłady należš m.in. Stefan Jakucewicz, Krzysztof Pindral, Konrad Blachowski, Swapan Chaudhuri i wiele innych osób cieszšcych się uznaniem branży poligraficznej.
Drugim kierunkiem działań jest organizacja imprez, które służyłyby zbliżeniu do siebie plastyków, specjalistów od reklamy, wydawców i poligrafów, dzięki czemu można byłoby dzielić się dowiadczeniami, jak również wzajemnie inspirować do twórczych działań na rzecz podniesienia estetyki i jakoci produktów poligraficznych. Pierwszym z serii tego typu wydarzeń będzie spotkanie w grudniu br. w Muzeum Plakatu w Wilanowie, będšce jednoczenie inauguracjš konkursu na najciekawsze wykorzystanie możliwoci uszlachetniania druku w projekcie plakatu. Finał konkursu będzie miał miejsce na jesieni 2004 r. w ramach obchodów setnej rocznicy powstania Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Kolejnym kierunkiem działań jest działalnoć wydawnicza, której głównym celem będzie wydanie albumu pokazujšcego na wybranych przykładach możliwoci współczesnej poligrafii zarówno co do gamy technik uszlachetniania, jak i możliwoci uzyskania zgodnoci barw reprodukcji poligraficznej z projektem. Oprócz albumu profesor Wieczorek ma zamiar wydać także podręcznik popularyzujšcy wród plastyków zagadnienia techniczne zwišzane z reprodukcjš poligraficznš, który będzie naturalnš konsekwencjš prowadzonych wykładów i jednoczenie teoretycznym uzupełnieniem przykładów zawartych w albumie. Również w zakresie tych działań Polskie Bractwo Kawalerów Gutenberga aktywnie współpracuje z profesorem, aby zjednać dla tej idei jak największe grono ekspertów i przedsiębiorców z branży poligraficznej, którzy mogliby wnieć odpowiedni wkład merytoryczny oraz pomóc finansowo w realizacji projektu. Twórca przedsięwzięcia, o którym traktuje ten artykuł, 13 grudnia br. w trakcie uroczystej intronizacji zorganizowanej w Teatrze Wielkim przyjšł godnoć kawalera Bractwa.
Artykuł ukazał się w grudniowym numerze magazynu ăGutenbergÓ