Poligraficzne spotkanie w Kazimierzu
W dniach 14-15 września w Kazimierzu Dolnym odbywało się drugie już Forum Poligraficzne organizowane przez firmy Follak, Michael Huber Polska i Papyrus. Potwierdzeniem atrakcyjności tej formuły spotkań była większa liczba uczestników niż podczas pierwszej, kwietniowej edycji imprezy - tym razem w Kazimierzu stawiło się blisko 70 uczestników reprezentujących drukarnie, wydawnictwa i agencje reklamowe. Gośćmi specjalnymi II Forum byli prof. Bohdan Durnyak - rektor Ukraińskiej Akademii Druku i dr Jerzy Petriaszwili, absolwent tej uczelni, od kilkunastu lat pracujący w Polsce.
Organizatorzy przedstawili nowości w ofertach swoich firm ilustrowane przykładami. I tak Andrzej Janicki - prezes firmy Follak scharakteryzował ją jako jedyną firmę sieciową w Polsce, posiadającą 7 oddziałów terenowych oraz centralę w Warszawie. Firma istnieje od 1993 r. i świadczy usługi z dziedziny lakierowania i laminowania; posiada certyfikat ISO, współpracuje z wieloma firmami, a liczba jej klientów przekracza 2000. Wielkość uszlachetnionej przez Follak powierzchni wyniosła w ub. r. 30 mln m2; w br. jest to już ponad 20 mln, czyli wartość ta będzie przekroczona. Obecnie Follak oferuje nowe rodzaje uszlachetniania, które mają generować nową wartość. Kluczem do tego są nowe inwestycje, o których mówiła Agata Makowska - dyrektor ds. jakości i wdrożeń. Follak podpisał umowę na zakup nowej foliarki Kyek, która będzie mogła uszlachetniać druki od 30x30 cm do formatu 910x1020 mm w gramaturach od 100 do 500 g/m2, z możliwością okienkowania, z prędkością do 80 m/min. Jest to maszyna innowacyjna na polskim rynku, ponieważ ma dwa systemy nanoszenia folii: na mokro i na gorąco oraz dwa systemy noży rozcinających, które umożliwiają nakładanie nie tylko folii polipropylenowej, ale także folii poliestrowej i folii metalizowanych na całej długości arkusza. Podpisany został także kontrakt na najnowszy automat sitodrukowy
Sakurai Maestro, wyposażony w tunel z długim wykładaniem. W czerwcu br. zakupiono aparat utrząsająco-odwracający w stos; pomaga to pracować z arkuszami na palecie bez ingerencji obsługi. Postawiono także na standaryzację procesów uszlachetniania i stworzono stanowisko badawcze wyposażone w: połyskomierz, aparat do badania ścieralności nadruków, zrywarkę do badania parametrów delaminacji pozwalające na testowanie wszystkich materiałów użytych do produkcji. Jeśli chodzi o nowe technologie, to testowane są: lakier o obniżonym poślizgu; lakier wklejalny ze zmniejszoną ilością środków poślizgowych, aby można było lakierować cały arkusz bez konieczności wybierania otworów pod klej; lakier zapachowy; lakier antypoślizgowy stosowany np. na podkładki do myszek; lakiery z proszkami fluorescencyjnymi. Natomiast wdrożono już w br.: lakiery wypukłe, fosforyzujące, pigmenty typu Iridion, farby zdrapkowe, glitter, lakiery strukturalne; trwają prace nad wdrożeniem do stosowania farb zapachowych i termoaktywnych oraz lakierów luminescencyjnych. Grzegorz Przetakiewicz kierujący biurem handlowym firmy omówił możliwość realizacji nietypowych zleceń, przede wszystkim dla agencji reklamowych.
Robert Kuczera - doradca techniczny w firmie Michael Huber Polska - przedstawił nowe farby i lakiery offsetowe tego producenta, m.in. farby skalowe Hicos 7880 umożliwiające drukowanie poszerzonej przestrzeni barwnej, bardzo szybko schnące farby Rapid-a-More 6969 o wysokim połysku, farby metaliczne z serii MetalFX, złote i srebrne Alchemy oraz lakiery Printlac Twin i Acrylac Twin.
Z kolei Jan Brzozowski z firmy Papyrus skupił uwagę uczestników na wyjątkowych - co udowadniał na przykładach - papierach włoskiego producenta Cartiere del Garda: GardaMatt Art, GardaGlossArt oraz nowości: GardaCover HiFi, gdzie Hi-Fi odnosi się do własności drukowych papieru; jest to papier bezdrzewny, 3-krotnie powlekany z połyskiem i wysokim spulchnieniem (ok. 15% wyższym niż tradycyjnych papierów z połyskiem). Z kolei papiery GardaPat Klassica i Kiara, matowe o wysokim spulchnieniu (vol. 1,3), mogą służyć jako papiery ozdobne do produkcji publikacji o wysokiej jakości (reprodukcji dzieł sztuki, albumów, katalogów itp.).
Nie zabrakło także zagadnień technicznych: Robert Kuczera mówił o roli standaryzacji w druku, która zapewnia krótszy czas narządu maszyny, wysoką produktywność i stałą jakość, a Jan Brzozowski zaprezentował technologię obróbki kartonów SBS.
Organizatorzy zadbali również o atrakcje pozamerytoryczne, czemu sprzyjała iście letnia, wspaniała pogoda: przejażdżka zaprzęgami konnymi po słynnych kazimierskich wąwozach, wieczorne ognisko i wycieczka statkiem po Wiśle dostarczyły uczestnikom wielu wrażeń.
Poligrafika była patronem medialnym II Forum Poligraficznego.