Pomagamy finansować inwestycje naszych klientów
6 gru 2016 14:49

Przedsiębiorcy, którzy wykorzystują w swojej działalności zaawansowane technologie, muszą się liczyć z dużymi kosztami – od kilku do kilkuset tysięcy złotych. W przypadku systemów drukujących dochodzą koszty eksploatacji danego urządzenia. O ile znaczna część firm prawdopodobnie bez większych problemów jest w stanie od ręki zapłacić kilka tysięcy złotych, to nad wydatkiem rzędu kilkunastu, kilkudziesięciu czy więcej tysięcy złotych musi się poważniej zastanowić. W takiej sytuacji zakup urządzenia za gotówkę nie jest najlepszym rozwiązaniem. Zamrożenie tak dużych pieniędzy w jednym urządzeniu ogranicza możliwość inwestowania w inne obszary działalności firmy. Warto zatem zastanowić się nad innymi sposobami finansowania takich inwestycji. Firma Konica Minolta dostarcza swoje rozwiązania na zasadzie najmu, dzierżawy, leasingu i – oczywiście – sprzedaży. Wielu klientów finansuje zakup urządzeń Konica Minolta także kredytem bankowym. W przypadku dużych inwestycji konsultanci Konica Minolta pomagają klientom wybrać najlepszy sposób finansowania. Wybór optymalnego rodzaju finansowania zależy od wielu czynników, przede wszystkim od sytuacji ekonomiczno-finansowej firmy klienta. Ważny jest także czas, w jakim można pozyskać fundusze oraz ich wysokość. Kredyty bankowe Tradycyjne i najpopularniejsze źródło finansowania, najczęściej stosowane przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Kredyty bankowe służą przedsiębiorcom zarówno do finansowania potrzeb rozwojowych (kredyty inwestycyjne), jak i działalności bieżącej (kredyty obrotowe). Zaletą kredytu bankowego jest niewątpliwie możliwość otrzymania środków na sfinansowanie bardziej złożonych inwestycji (kredyt inwestycyjny). Inne źródła finansowania mogą być często korzystniejsze cenowo i podatkowo (np. umowa leasingu), ale niestety nie wszystkie inwestycje mogą zostać przez nie sfinansowane. W takich przypadkach kredyt bankowy może być jedynym dostępnym rozwiązaniem na sfinansowanie skomplikowanego przedsięwzięcia. Do wad kredytu bankowego należą: niedostępność dla przedsiębiorców działających na rynku mniej niż 12 miesięcy (z uwagi na brak zdolności kredytowej); długotrwały proces rozpatrzenia wniosku kredytowego; wiele formalności (wniosek kredytowy, dokumenty firmowe, biznesplan, zabezpieczenia); duża wartość zabezpieczenia umowy kredytowej; produkt ten pogarsza zdolność kredytową przedsiębiorcy; wysokie oprocentowanie kredytu, szczególnie obrotowego; wysokość opłat i prowizji może ulegać zmianie w trakcie trwania umowy kredytu; koszt kredytu zmienia się ze względu na wahania stóp procentowych. Najem Umowa najmu to forma odpłatnego wypożyczenia urządzenia na czas określony, polegająca na comiesięcznym płaceniu określonego czynszu. Najem urządzenia technologicznego to nowoczesna forma zaspokojenia potrzeb związanych z rozwojem innowacji technologicznych w przedsiębiorstwie, umożliwiająca korzystniejsze planowanie wydatków na obsługę sprzętu technologicznego. Zalety najmu: brak konieczności angażowania znacznych środków finansowych na zakup urządzenia; przewidywalność i przystępna wysokość miesięcznych opłat; przedsiębiorca ma do dyspozycji nowoczesne urządzenie; gwarancja sprawnego funkcjonowania urządzenia dzięki opiece serwisowej; dostępność materiałów eksploatacyjnych; najem umożliwia pełną przewidywalność wydatków oraz redukcję kosztów związanych ze świadczeniem usług lub produkcją danych towarów; brak dodatkowych zabezpieczeń umowy najmu; krótki czas zawarcia umowy najmu i pozyskania sprzętu (jeśli przedsiębiorca przedstawi wymagane dokumenty rejestrowe i zostanie pozytywnie oceniony przez dostawcę, następuje przygotowanie umowy najmu i jej zawarcie. Cały proces trwa do 5 dni roboczych). Wady najmu: nie ma możliwości nabycia urządzenia na własność po zakończeniu umowy najmu (chyba że w umowie znajdzie się zapis o prawie pierwokupu lub wykupie); klient jest weryfikowany pod względem kondycji finansowej; klient jest również sprawdzany w KRD oraz innych firmach windykacyjnych, czy nie zalega ze zobowiązaniami finansowymi. Leasing Jest jedną z najszybciej rozwijających się form finansowania inwestycji w Polsce. Leasing jest umową, w ramach której finansujący zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w umowie i oddać tę rzecz korzystającemu do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu w uzgodnionych ratach wynagrodzenie pieniężne, co najmniej równe cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego (art. 709 1 k.c.). Umowa leasingu jest podobna do umowy dzierżawy, ale nieco bardziej złożona przede wszystkim dlatego, że w umowie leasingu może występować kilka podmiotów oraz kilka umów dodatkowych. Umowę leasingową zawiera się najczęściej na okres od jednego roku do pięciu lat. Przedmiotem leasingu mogą być wszystkie dobra inwestycyjne, które w rachunkowości określane są jako środki trwałe. Najczęściej jest to środek trwały o wartości powyżej 3500 zł, gdyż tylko takie środki podlegają amortyzacji i tylko takie opłaca się leasingować. Zalety leasingu:  elastyczność finansowania inwestycji – możliwość dopasowania opłat leasingowych do sytuacji finansowej leasingobiorcy i założeń danego projektu inwestycyjnego oraz naliczania kosztów finansowania od daty ich faktycznego wydatkowania (w przypadku opóźnienia „dostawy” inwestycji);  możliwość obniżenia wysokości zobowiązań podatkowych – poprzez fakt, iż płatności leasingowe stanowią koszt uzyskania przychodu (zmniejszając tym samym podstawę opodatkowania), o ile strony umowy leasingu postanowią, że odpisów amortyzacyjnych dokonuje leasingodawca;  poprawa płynności finansowej – spłata rat leasingowych dokonywana jest z bieżących przychodów wynikających z eksploatacji danego przedmiotu leasingu;  zabezpieczenie płatności – tytuł własności, jaki ma leasingodawca do danego przedmiotu, stanowi element zabezpieczenia umowy leasingu;  unikanie finansowania podatku VAT – podstawą kalkulacji rat leasingowych jest wartość netto przedmiotu leasingu;  dostęp do nowoczesnej technologii – leasing umożliwia prowadzenie polityki szybkiej ekspansji rozwojowej oraz szybkiego reagowania na rozwój techniki i zmiany rynku bez naruszania struktur finansowych;  bezpieczeństwo handlowe – współdziałanie leasingodawcy i leasingobiorcy przy negocjowaniu z dostawcą warunków umowy sprzedaży oraz jej realizacji, zapewnienie większej kontroli płatności, z zasady możliwość wynegocjowania korzystniejszych warunków płatności (firma leasingowa jest bardziej wiarygodnym kontrahentem finansowym niż przyszły leasingobiorca);  możliwość dostosowania finansowania – możliwość finansowania w złotych lub walutach zgodnych ze strukturą walutową przychodów leasingobiorcy, możliwość zastosowania finansowania opartego na stałym oraz zmiennym koszcie pieniądza, umożliwienie przewalutowania umowy w jej trakcie;  uproszczona procedura – dotyczy to wymogów w odniesieniu do potencjalnego leasingobiorcy, jak również przejęcia na siebie przez leasingodawcę wszelkich czynności związanych z zakupem danego przedmiotu leasingu i przekazaniem go leasingobiorcy;  termin uzyskania środków pochodzących z leasingu to okres od 3 do 7 dni roboczych. Wady leasingu:  leasing może być dużo droższy od kredytu;  leasingodawca nie ma obowiązku zapewnienia tzw. używalności rzeczy, czyli utrzymywania jej w stanie umożliwiającym normalne jej używanie, w związku z czym nie ponosi także odpowiedzialności za jej przydatność do użytku;  naruszenie umowy (np. opóźnienie w spłacie kolejnych rat) pociąga bardzo surowe konsekwencje, łącznie z prawem leasingodawcy do rozwiązania umowy;  mimo utraty przedmiotu leasingu (np. kradzieży) istnieje obowiązek spłaty kolejnych rat, a organy podatkowe mogą nie uznać tych wydatków za koszty uzyskania przychodu;  przedmiot leasingu pozostaje własnością finansującego, co może mieć fatalne skutki w przypadku upadłości firmy leasingowej;  istnieją liczne spory z organami podatkowymi o kwalifikację umów leasingowych;  leasingobiorca nie może domagać się usunięcia na koszt leasingodawcy wad przedmiotu leasingu – sam musi je usunąć (wyjątek stanowią wady, za które leasingodawca ponosi odpowiedzialność);  leasing zawarty jest na czas oznaczony i w zasadzie bardzo rzadko umowa umożliwia jego wcześniejsze wypowiedzenie;  przedmiotem leasingu nie mogą być prawa;  gdy leasingodawca korzysta z kredytu na zakup przedmiotów, które zamierza oddać w leasing, kredytodawca może wnieść zastrzeżenia dotyczące zdolności kredytowej leasingobiorcy, a także zażądać zabezpieczeń na przedmiocie leasingu;  istnieje możliwość pozbawienia leasingobiorcy prawa do ulg podatkowych przez wypowiedzenie umowy leasingowej. Może to nastąpić w przypadku opóźnienia w płatności rat leasingowych, nieodebrania w terminie przedmiotu leasingu lub niedostarczenia w terminie sprzętu przez dostawcę;  istnieje możliwość wystąpienia niespodziewanych finansowych obciążeń spółki leasingobiorcy na skutek zmian ustaw podatkowych lub ich interpretacji. Konica Minolta Business Solutions Polska Sp. z o.o. dzięki kooperacji z towarzystwami leasingowymi oferuje wszystkim swoim Klientom, którzy chcą nabyć urządzenia Konica Minolta, możliwość zakupu w formie leasingu zarówno operacyjnego, jak i finansowego. Uwzględniając specyfikę branży, Konica Minolta proponuje swoim Klientom atrakcyjne warunki finansowe, proste zasady i szybkie procedury. Ponadto firma oferuje kompleksową obsługę transakcji leasingu, począwszy od pomocy w sprecyzowaniu oczekiwań firmy klienta wobec tego rodzaju transakcji, poprzez analizę opłacalności tej formy zakupu środków trwałych ze względu na sytuację finansową i prawną firmy klienta, przedstawienie oferty leasingowej, analizę i prezentację, dopilnowanie wszelkich formalności, aż do zawarcia umowy leasingu. Warunki finansowania rozwiązań Konica Minolta w ramach oferowanego leasingu są konkurencyjne w porównaniu z ofertami lea-singowymi innych firm:  leasing operacyjny i finansowy,  okres trwania leasingu od 24 do 72 miesięcy,  waluty: PLN, CHF, EURO, USD,  opłata wstępna od 5% do 35%,  raty równe, degresywne lub harmonogramy sezonowe,  finansowanie przy zastosowaniu stałej stopy procentowej (raty leasingowe są niezmienne przez cały okres leasingu),  kompleksowa obsługa w zakresie finansowania w formie leasingu,  atrakcyjne warunki ubezpieczenia,  indywidualne podejście oraz przyjazne procedury. Fundusze unijne Firma Konica Minolta pomaga również swoim klientom w pozyskiwaniu środków na inwestycje z wykorzystaniem dofinansowań z funduszy strukturalnych UE dla małych, średnich i dużych przedsiębiorstw. Fundusze unijne są bardzo atrakcyjną formą finansowania inwestycji; jeżeli spełniamy określone kryteria, możemy uzyskać do 50% dofinansowania naszego projektu (w pewnych przypadkach nawet więcej), a dobrze przygotowana inżynieria finansowa projektów wykorzystujących środki z funduszy UE pozwala na przeprowadzenie inwestycji z minimalnym wkładem własnym lub nawet całkowicie bez niego. Marta Wysocka Specjalista ds. Leasingu Konica Minolta Business Solutions Polska Sp. z o.o. Artykuł sponsorowany