Powierzchowna szlachetność – część I
6 gru 2016 14:58
Opakowania, foldery reklamowe, raporty roczne czy etykiety to przykłady z naszego podwórka, które bezsprzecznie pokazują, że sposób podania, a w drugiej kolejności informacja mają kluczowe znaczenie przy podejmowaniu decyzji „kupić – nie kupić” dany produkt.
Dlatego też w dzisiejszych czasach tak ważnym elementem obróbki produktów poligraficznych jest uszlachetnianie.
Jeden z najpowszechniejszych sposobów uszlachetniania to lakierowanie.
Cele lakierowania są następujące:
n Mechaniczne zabezpieczenie zadrukowanej powierzchni przed ścieraniem się farby. Najefektywniejsze pod tym względem są lakiery utrwalane promieniami UV, następnie lakiery dyspersyjne, a na końcu lakiery olejowe. Istnieją też lakiery stosowane jedynie jako zabezpieczające: to lakiery o niskim połysku lub w ogóle niezmieniające wrażenia barwy.
n Zmiana wyglądu naniesionej farby drukarskiej. Lakier pozwala uzyskiwać dodatkowe efekty wizualne: połysk, połysk perłowy lub wręcz odwrotnie – głęboki mat. Mimo że lakier tworzy praktycznie bezbarwną powierzchnię (analiza spektralna), to jednak wpływa na odbiór barwy druku, a w niektórych przypadkach (np. barwy niebieskie lub fioletowe) nawet w sposób radykalny. Mówi się, że lakier „ożywia”, „wzmacnia” barwę i wydobywa z niej głębię poprzez wzrost wrażenia jaskrawości i nasycenia.
n Zwiększenie sztywności, a pośrednio także wrażenia grubości podłoża drukowego – np. w przypadku stosowania na okładkę publikacji niezbyt grubego papieru.
n Zastosowania specjalne, np.: lakiery termochromowe zawierające pigmenty termochromatyczne, dzięki którym zmieniają barwę w różnych zakresach temperatur; lakiery fotoluminescencyjne (z dodatkami emitującymi światło w ciemnościach); lakiery zapachowe (wydzielające zapach na polakierowanej powierzchni po przetarciu jej dłonią w celu zniszczenia mikrokapsułek z substancją zapachową); lakiery perłowe (zawierające pigment perłowy); lakiery zdrapkowe (zawierające wypełniacze, dzięki którym łatwo się zdrapują); lakiery brokatowe (zawierające brokat); lakiery wypukłe (wyraźnie wystające ponad lakierowaną powierzchnię); lakiery blistrowe; lakiery strukturalne (nie rozlewające się równomiernie na lakierowanej powierzchni, lecz tworzące gęsto rozsiane „wysepki”).
Oczekiwania względem sprzedaży w bezpośredni sposób przekładają się na oczekiwania wobec producentów farb i lakierów. Dlatego też tak istotne jest podnoszenie jakości druku.
Rodzaje lakierów
W poligrafii znajdują zastosowanie lakiery olejowe, utrwalane promieniami UV, dyspersyjne. Są one aplikowane na powierzchni druku. Czasem lakier primer stosuje się jako podkład pod lakier UV, należy jednak pamiętać, iż jest to jedyne rozwiązanie gwarantujące właściwą adhezję międzywarstwową. Jako lakierów podkładowych używa się lakierów dyspersyjnych.
Lakiery olejowe tworzone są na bazie modyfikowanych olejów roślinnych i mineralnych. Schną głównie przez utlenianie; utlenianiu towarzyszy tworzenie rozbudowanych łańcuchów polimerowych.
Lakiery olejowe są aplikowane z zespołu farbowego maszyn offsetowych. Można je podzielić na błyszczące i matowe. Niektórzy producenci wytwarzają lakiery o pogłębionym macie. Występują też lakiery neutralne, tj. niezmieniające wrażeń barwnych druku, a jedynie zabezpieczające go.
Należy również wymienić farby dyspersyjne ACRYLAC, gdzie efekt połysku metalicznego jest nieporównywalnie wyższy niż dotychczas możliwy do osiągnięcia w technice offsetowej, oraz technologię TWIN.
Jest ona oparta na zastosowaniu dwóch mediów: hydrofobowego w postaci specjalnego lakieru olejowego Printlack oraz hydrofilnego, którym jest lakier dyspersyjny Acrylac.
Efekt matu i połysku możliwy jest również do uzyskania z wykorzystaniem lakieru UV oraz lakieru olejowego.
Kolejny bardzo popularny sposób uszlachetniania to aplikowanie lakieru UV. W ten sposób jest uszlachetniane aż 35 proc. produkcji poligraficznej. Sposób utrwalania lakieru UV pozwala na natychmiastową obróbkę po druku. Powierzchnie matowe, błyszczące lakierowanie wybiórcze czy chociażby efekt skórki pomarańczowej to zaledwie kilka przykładów możliwości, jakie daje ten sposób uszlachetniania. Oczywiście nie należy zapominać, że oprócz niewątpliwych zalet lakier UV ma również wady, do których można zaliczyć koszt lakieru, dodatkowe koszty związane z energią wykorzystywaną w lampach, konieczność aplikacji na dedykowanym urządzeniu i zapach, który eliminuje możliwość lakierowania opakowań spożywczych.
Lakierowanie możemy przeprowadzić praktycznie we wszystkich technikach drukowania, od maszyn offsetowych przez maszyny fleksograficzne po maszyny sitodrukowe, a sam sposób aplikacji może się odbywać inline lub offline. cdn.
Artykuł sponsorowany