Print Matters 2024
15 lip 2024 13:48

Ostatnia edycja konferencji Print Matters zgromadziła imponujące grono ponad 85 branżowych profesjonalistów z ponad 20 krajów. Współorganizowane przez Intergraf i NOPA wydarzenie odbyło się 14 czerwca 2024 r. w Bukareszcie, w Rumunii.

To coroczne spotkanie jest dla liderów branży okazją do zjednoczenia się i omówienia najnowszych osiągnięć i perspektyw w branży graficznej. Krajowe stowarzyszenia poligraficzne, drukarnie, dostawcy i prelegenci z Europy i Ameryki Północnej zgromadzili się, aby podzielić się swoimi spostrzeżeniami, wiedzą i przemyśleniami.

Wydarzenie sprzyjało dyskusjom na temat najważniejszych kwestii branżowych, ze szczególnym uwzględnieniem badań nad czytelnictwem, kwestii biznesowych i zrównoważonego rozwoju w branży poligraficznej. Wskazano pojawiające się trendy i technologie oraz podkreślono odporność branży. Delegaci i prelegenci wykazali się zaangażowaniem w innowacje, napędzając tym samym rozwój branży poligraficznej.

Program Print Matters 2024 został zaprojektowany z myślą o przyszłości branży graficznej. Uczestnicy zagłębili się we wpływ sztucznej inteligencji na druk, badając zarówno zagrożenia, jak i możliwości, jakie ona stwarza. Podczas konferencji zaprezentowano najnowsze badania Intergraf porównujące komunikację drukowaną i cyfrową pod względem wydajności, zrównoważonego rozwoju i preferencji konsumentów, co zapewniło uczestnikom bezcenny wgląd w pełny obraz branży. Program spotkania obejmował m.in. studia przypadków, dyskusje na temat prawo- dawstwa UE, analizy ryzyka związanego z łańcuchem dostaw, badanie zmian w dynamice dystrybucji druku oraz kwestie związane z rolą branży poligraficznej w rozwoju umiejętności czytania i pisania.

Konferencja była moderowana przez Ulricha Stettera, prezesa Intergraf i dyrektora zarządzającego Druckhaus Mainfranken GmbH, oraz Håvarda Grjotheima, prezesa NOPA i prezesa Scandbook Holding AB.

Bernd Zipper, założyciel inicjatywy druku online (IOP) i dyrektor generalny zipcon consulting GmbH, wygłosił przemówienie podkreślające znaczące wyniki największych na świecie targów drupa 2024. Wydarzenie to pokazało zachodzącą transformację – od masowej produkcji do masowej personalizacji, koncentrując się na bardziej zróżnicowanych, mniejszych nakładach dostosowanych do określonych regionów, języków i grup docelowych. Po ośmioletniej przerwie targi drupa pozostają kluczowym barometrem rynku, zwłaszcza gdy branża wychodzi z pandemii. Na kolejnych targach drupa w 2028 r. spodziewane są znaczące zmiany, a wiodący producenci cyfrowych maszyn drukarskich już się do tego przygotowują.

Dávid István, prezes Transylvania Printers Association, przedstawił uczestnikom rumuński przemysł poligraficzny. Ujawnił, że branża obejmuje 7 tys. firm zatrudniających 18 890 pracowników.

Riley McNulty, wiceprezes ds. doświadczeń klientów i doradztwa w Keypoint Intelligence, podkreślił kluczowe zmiany w europejskiej branży graficznej. Zauważył znaczną presję cenową i mniej wyrafinowaną bazę nabywców druku. Podczas gdy inflacja znacznie spadła w pierwszej połowie 2024 r., ceny energii ustabilizowały się, ale pozostają wysokie. Ponadto w UE kładzie się coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój, przywiązując dużą wagę do ponownego wykorzystania, recyklingu i mniejszego zużycia energii.

Cornel Porosnicu, dyrektor generalny NX Print, podzielił się spostrzeżeniami na temat udanego przejścia firmy z druku komercyjnego na opakowania, zgodnie z pojawiającymi się trendami w branży.

Pien Haks, laureatka nagrody Intergraf Young Talent Award 2024, przedstawiła cenne spostrzeżenia na temat tego, jak sztuczna inteligencja zmienia miejsce pracy. Podkreśliła znaczenie znajomości sztucznej inteligencji dla wszystkich profesjonalistów i omówiła potencjalny wpływ na branżę poli- graficzną, w tym związane z nią zagrożenia i możliwości.

Kari Spjeldnæs, profesor nadzwyczajny i kierownik wydziału w Kristiania University College, podkreśliła siłę materiałów drukowanych w czytaniu i rozumieniu, zauważając, że czytanie na papierze zapewnia znacznie lepsze mentalne zakotwiczenie informacji w porównaniu z urządzeniami cyfrowymi.

Jeremy Tawedian, asystent ds. badań w Intergraf, przedstawił kompleksowy przegląd projektu „Media drukowane i cyfrowe”. Badanie źródeł wtórnych przeprowadzone przez Tawediana w 2024 roku zapewnia dogłębne porównanie narzędzi komunikacji drukowanej i cyfrowej, analizując ponad 78 badań. Raport koncentruje się na zrównoważonym rozwoju, czytelnictwie, marketingu i wykluczeniu cyfrowym.

Eva Vati, CEO szwedzkiej agencji Verify, uwypukliła kluczowe trendy podczas swojej prezentacji na temat dyrektywy w sprawie sprawozdawczości dotyczącej zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw. Zauważyła, że duże firmy poligraficzne będą wymagać od swoich dostawców zrównoważonych praktyk, co będzie miało wpływ na sektor MŚP. Klienci oczekują teraz odpowiedzialności środowiskowej od wszystkich partnerów drukarskich. Instytucje finansowe nadają priorytet czynnikom ESG (Environmental, Social, Governance – środowiskowe, społeczne, administracyjne), ułatwiając zrównoważonym MŚP uzyskanie finansowania.

Maja Drča, przedstawiciel UE w PEFC International, omówiła wpływ EUDR na sektor poligraficzny oraz sposób, w jaki uznane systemy certyfikacji leśnej, takie jak PEFC, mogą pomóc firmom w spełnieniu wymogów UE.

Konferencję zakończył Ulrich Stetter, który podzielił się spostrzeżeniami na temat tego, jak Druckhaus Mainfranken GmbH przygotowuje się do wdrożenia EUDR.

W konferencji uczestniczyła reprezentacja Polskiej Izby Druku.

Kolejna konferencja Print Matters odbędzie się 13 czerwca 2025 r. w Szwajcarii.

Opracowano na podstawie materiałów Intergraf