Przez opakowanie do serca
6 gru 2016 14:53

Decyzja co do zakupu produktu danej marki polega na intuicji i podejmowana jest zaledwie w 2,4 sekundy – wynika z referatu Holgera Prüßnera pt. „Neuropsychologiczne aspekty marketingu”. Jeśli prawdą jest, że kluczową rolę w procesie wyboru i zakupu produktu pełni jego opakowanie, to właściciele marek powinni dążyć przede wszystkim do tego, by jak najbardziej urozmaicać i wyróżniać swój produkt na półce sklepowej. Na przełomie września i października br. klienci drukarni Cartondruck, reprezentujący sektor kosmetyczny, napojów alkoholowych oraz producentów słodyczy, spotkali się w Gdyni podczas III edycji warsztatów Innovation Works. Wysłuchali sześciu wykładów, których głównym celem była prezentacja nowych technologii pozwalających na wyeksponowanie opakowania na półce sklepowej, a tym samym odróżnienie produktu od oferty konkurencji. Z referatu pierwszego prelegenta – Holgera Prüßnera, CEO firmy Solution Branding & Design Companies pt. „Neuropsychologiczne aspekty marketingu” wynikają bardzo ciekawe wnioski. Powołał się on m.in. na badania Martina Lindstroma (2008), które wskazują, że 90 proc. decyzji zakupowych podejmowanych jest emocjonalnie, zaś 80 proc. – spontanicznie. Klient dokonuje wyboru produktu zaledwie w 2,4 sekundy (źródło: Paco Underhill: Why we buy? The science of shopping), a 45 proc. klientów działa głównie pod wpływem opakowania (źródło: www.innovations-report.de). Okazuje się także, że większość komunikatów reklamowych działa na podświadomość, natomiast klient jest w stanie zapamiętać średnio 3,2 informacji na temat danego produktu. Ponieważ zdolność przyswajania treści jest limitowana, im więcej informacji zawartych na opakowaniu, tym mniej klient z nich zapamięta. O światowych kierunkach rozwoju zabezpieczeń opakowań przed kopiowaniem mówił Steffen Schnizer, współwłaściciel i członek zarządu Grupy Cartondruck. Prelegent zaprezentował dane, z których wynika, że 80 proc. podrobionych produktów pochodzi z Chin. Technologie służące do fałszowania produktów są dziś tak zaawansowane, że konsument nie jest w stanie odróżnić podróbki od oryginału. Grozi to utratą wizerunku – klient kupując podrobiony produkt źle ocenia daną markę. Jak więc zabezpieczać produkty? Należy wybrać odpowiednią technologię (lub połączenie technologii) zabezpieczania, która będzie zrozumiała dla konsumenta – odpowiada S. Schnizer. Jedną z takich technik może być LSA (Laser Surface Authentification), umożliwiająca potwierdzanie oryginalności na podstawie danych biometrycznych dokumentu lub opakowania czy też skanowanie informacji biometrycznych z podłoża i zapisywanie ich w bazie danych. Technologia ta nie jest jeszcze w Polsce dostępna, ale stosuje się ją w Niemczech. „Opakowanie neutralne dla klimatu” to tytuł wystąpienia Moritza Lehmkuhla, kierownika generalnego firmy ClimatePartner Deutschland GmbH. Firma powstała w 2006 roku i oferuje rozwiązania służące m.in. do kalkulacji emisji różnych związków do środowiska oraz definiowania ich redukcji. Jak mówił prelegent, zmiany klimatyczne już nastąpiły i zostały spowodowane przez człowieka. Istnieją jednak sposoby, aby redukować ich efekt i zapobiec najgorszemu scenariuszowi. Jak się do tego może przyczynić poligrafia? Dla Moritza Lehmkuhla drukarnia stosująca zrównoważoną dla środowiska produkcję to taka, która stara się (dokładnie w tej kolejności): unikać negatywnego wpływu na otoczenie, redukować w najwyższym możliwym stopniu negatywne dla środowiska konsekwencje swojej działalności i neutralizować pozostałe negatywne skutki. Jak wskazywał prelegent podczas swojej prezentacji, Cartondruck jest pierwszą firmą, która może obliczać ilość emisji w produkcji poligraficznej. Nowe wdrożenia Grupy Cartondruck przedstawił Bogdan Putko, dyrektor produkcji w polskim oddziale tej firmy. Podczas swojej prezentacji mówił m.in. o zagadnieniach tradycyjnych technologii tłoczenia wklęsłego i wypukłego, ale w nowych ujęciach oraz zaprezentował ciekawe przykłady opakowań wykonanych przez Cartondruck przy zastosowaniu wymienionych technik. Prelegent omówił również gamę rozwiązań w dziedzinie wykorzystania w projektowaniu i produkcji opakowań imitacji materiałów i zjawisk naturalnych oraz nieograniczonych możliwości tworzenia efektów matowo-błyszczących. Wśród nowatorskich rozwiązań konstrukcyjnych i technologicznych B. Putko pokazał z kolei opakowania wykonane przy zastosowaniu efektownego łączenia różnych technologii, a wśród nich: druku offsetowego, lakierowania lakierem offsetowym i fleksograficznym, tłoczenia wypukłego oraz klejenia ze zmianą kierunku klejenia w linii (Stock Prestige Vodka, Stock Polska) czy też druku offsetowego, sitodruku, lakierowania lakierem fleksograficznym wodnym i UV oraz tłoczenia wypukłego (opakowanie EMG Madame EDT – Shiseido). Na koniec wymienił również produkty, za które drukarnia Cartondruck w ostatnim czasie została nagrodzona. „Folie metaliczne i efekty specjalne w opakowaniach” to tytuł wystąpienia Simona Thompsona, dyrektora kreatywnego firmy API Laminates. Zaprezentował on m.in. funkcje laminacji opakowań (jedną z nich jest wyróżnienie opakowania na półce sklepowej, ponieważ – jak wynika z badań L’Oreal Market Research z roku 2008 – 80 proc. nabywców perfum nie wie, jaki produkt kupi, zanim wejdzie do sklepu) oraz omówił różne możliwości zastosowania folii z nadrukami hologramowymi. Ostatnia prezentacja – wygłosił ją ponownie Bogdan Putko – dotyczyła oprogramowania Studio Visualizer firmy EskoArtwork. Jak mówił prelegent, jest to kompletne rozwiązanie dające możliwość wirtualnej prezentacji modelu 3D oraz skracające czas projektowania i rozwoju opakowania produktów w przemyśle poligraficznym. Dzięki zastosowaniu tego produktu można testować i oglądać elementy ostatecznego wykończenia opakowania oraz sprawdzać dopasowanie wszystkich elementów testowych i graficznych do konstrukcji, zanim wykona się próby maszynowe i inne kosztowne procesy związane z produkcją form drukowych oraz lakierowych, matryc do tłoczeń lub wykrojników. Podczas warsztatów w Gdyni drukarnia Cartondruck pochwaliła się również swoim wspólnym przedsięwzięciem z producentem samochodów Smart – 30 września br. w Paryżu nastąpiła premiera Smarta z częściami wykonanymi z kartonu. Przy budowie auta korzystano z różnych technik i elementów. Samochód prezentuje się znakomicie i… jeździ. DA