Reprograf: europejski partner nr 1 Screena
6 gru 2016 14:43

Gdy przed dwoma laty na naszych łamach ukazał się wywiad z Brucem Hilltoutem, odpowiedzialnym w firmie Screen Europe za współpracę z dystrybutorami, współpraca japońskiego dostawcy z Reprografem dopiero się rozpoczynała. Po 24 miesišcach Reprograf ma na koncie ponad 20 zainstalowanych systemów CtP, zaœ pytany o ocenę działalnoœci polskiego przedstawiciela firmy Screen Bruce Hilltout odpowiada: Nasze plany Reprograf przekroczył dwukrotnie. W rozmowie z PoligrafikĽ B. Hilltout podkreœlił też zaangażowanie Reprografu w wykreowanie nowego wizerunku firmy Screen w Polsce: Obserwujemy działania naszego polskiego dystrybutora z ogromnš satysfakcjš. Mam na myœli nie tylko liczbę instalacji, która przekroczyła nasze najœmielsze wyobrażenia, ale też podejœcie Reprografu do swojej nowej Đ wówczas Đ roli. Firma zaangażowała ogromne œrodki w działania marketingowe, reklamowe, informacyjne, w nowej siedzibie Đ zgodnie z zapowiedziami sprzed dwóch lat Đ została zainstalowana nasza naœwietlarka CtP, urzšdzenia Screena promowano też na stoisku Reprografu podczas ubiegłorocznych targów Poligrafia. Sukces Reprografu jest tym bardziej godny odnotowania, gdy weŸmiemy pod uwagę, że na pierwszš od podpisania umowy w kwietniu 2002 roku instalację CtP trzeba było czekać aż do grudnia tego samego roku. A to oznacza, że przez ostatnie półtora roku co miesišc w Polsce ruszała naœwietlarka CtP Screena. Trzeba jednoczeœnie pamiętać, że Screen to nie tylko systemy CtP, ale też naœwietlarki do filmów i skanery oraz systemy workflow. Bioršc pod uwagę tak dużš sprzedaż i bardzo aktywne działania rynkowe nie dziwi dwukrotne z rzędu przyznanie Reprografowi nagrody dla najlepszego dystrybutora firmy Screen. Bruce Hilltout podkreœla, że nagroda ăMikadoÓ to nie przypadek: Muszę przyznać, że Reprograf jest ewenementem, jeœli chodzi o naszš sprzedaż w Europie Œrodkowo-Wschodniej. Polski rynek CtP przeżywa prawdziwy boom, co widać na podstawie rosnšcej liczby instalacji, ale mimo wszystko w żadnym innym kraju rynkowe udziały Screena nie rosnš w tak szybkim tempie. A już dziœ udział ten wynosi ok. 15%. Czy to jest poziom, który zadowala centralę? Szacujemy, że nasze udziały w Europie Zachodniej wynoszš 30%, więc sšdzę, że osišgnięcie podobnych rezultatów w Polsce jest realne. Z drugiej strony wiem, że kolejne 15% udziałów rynkowych zdobywa się znacznie trudniej niż pierwsze 15%. Jak do tej pory w Polsce instalowane sš prawie wyłšcznie naœwietlarki CtP w formatach B1 i B2. Tymczasem wœród nowoœci Screena z targów drupa znalazły się m.in. wielkoformatowy system Ultima 16000 oraz ćwierćformatowa naœwietlarka z 30 mW laserem fioletowym PlateRite Micra. Bruce Hilltout uważa, że na oba produkty, zwłaszcza na systemy klasy VLF, jest miejsce na rynku: Zajęło nam sporo czasu, by system Ultima (w wersji 32-stronicowej), pokazany po raz pierwszy na targach Ipex, wprowadzić na rynek. Obecnie możemy pochwalić się około 25 instalacjami na całym œwiecie i sšdzimy, że miejsce na tego rodzaju urzšdzenia jest także w Polsce. Z kolei najmniejszy z oferowanych przez nas systemów CtP to bardzo specyficzny produkt, przeznaczony dla drukarń posiadajšcych 2-3 maszyny klasy GTO. Micra została wprowadzona przez nas na rynek rok temu i dziœ na całym œwiecie pracuje około 50 systemów tego rodzaju. Czy jednak na polskim rynku znajdzie on nabywców, bioršc pod uwagę, że wœród około 130 instalacji CtP nie ma ani jednej naœwietlarki w formacie B3? Moim zdaniem tak, choć Đ powtórzę raz jeszcze Đ musi to być drukarnia o bardzo specyficznym profilu. Wierzę, że z czasem systemy CtP zacznš trafiać w Polsce również do tego rodzaju firm Đ dodaje B. Hilltout. Kolejnš nowoœciš Screena na targach drupa, z którš firma wišże duże nadzieje, jest ćwierćformatowa maszyna TruePress 344 DI. Warto w tym miejscu podkreœlić, że Screen był jednym z niewielu producentów maszyn typu DI, który zdecydował się promować na targach nowy model tego rodzaju maszyny. Jak wynika z informacji BruceŐa Hilltouta, na targach firma podpisała 8 kontraktów na dostawę tych maszyn, czy jednak w dobie coraz bardziej wydajnych systemów CtP i coraz bardziej elastycznych maszyn drukujšcych na rynku jest miejsce na technologię DI? Zdecydowanie tak Đ mówi Hilltout. Đ Obserwujemy, że istnieje przedział, w którym zastosowanie tego rodzaju maszyn ma sens i wypełnia lukę między tradycyjnym offsetem i drukiem cyfrowym. W maszynie tej stosowane sš nowe płyty typu processless produkowane przez firmę Konica Minolta. Pytany o nowoœci w zakresie płyt na targach drupa, co ma bardzo duży wpływ na popularnoœć (bšdŸ jej brak) systemów CtP w poszczególnych częœciach rynku (vide: rynek gazetowy w Polsce), Bruce Hilltout odpowiada: Wydaje mi się, że sytuacja, zwłaszcza w kontekœcie cen, sprzyja technologiom promowanym m.in. przez Screena. Z naszych obserwacji wynika, że w ostatnim roku ceny płyt CtP spadły, wzrosły zaœ ceny płyt konwencjonalnych, stosowanych m.in. w naœwietlarkach typu CtcP. Sšdzę, że ten trend się utrzyma. Co więcej, jesteœmy coraz bliżej pojawienia się na rynku wysokonakładowej płyty typu processless, bo na razie tego rodzaju płyty sš, ale tylko na rynku DI. Plany ogłoszone na drupa przez największych dostawców płyt wskazujš jednak, że naœwietlana w technologii CtP płyta niewymagajšca żadnej dalszej obróbki jest tuż tuż. Bruce Hilltout jest przekonany, że wszystkie te ruchy spowodujš, iż technologia CtP, zwłaszcza termiczna, będzie w dalszym cišgu zyskiwała na popularnoœci, zaœ bezpoœrednie naœwietlanie płyt konwencjonalnych czy systemy oparte na technologii inkjetowej pozostanš rozwišzaniami o charakterze niszowym. Na to zapewne liczy też Reprograf, który Đ znajšc ambicje swoich szefów i dotychczasowe osišgnięcia na rynku Đ celuje w trzeciš z rzędu statuetkę ăMikadoÓ. Czy szefowie europejskiej centrali Screena sš przygotowani na taki scenariusz? SS