RFID – elektroniczne zabezpieczenie w produktach poligraficznych
6 gru 2016 14:45
Podrabianie pieniędzy, biletów, dokumentów przynosi ogromne straty. Nie zawsze wystarczają już zastosowane znaki wodne, włókna świecące w świetle UV, mikrodruki, hologramy czy specjalne farby. Dlatego
producenci różnego rodzaju produktów wymagających skutecznych zabezpieczeń szukają coraz to nowszych rozwiązań uniemożliwiających fałszowanie. Jednym z coraz częściej używanych w tym celu sposobów jest aplikowanie w papier tagów RFID.
Tag to elektroniczny układ z własną pamięcią połączony z niewielką anteną. Transmisja pomiędzy tagiem a czytnikiem odbywa się za pomocą sygnału radiowego niskiej mocy, a odległość komunikacji sięga do kilku metrów. Nasuwa się tutaj pytanie: w jaki sposób system radiowej identyfikacji ma zabezpieczyć przed fałszerstwem? Każdy tag posiada zapisany w swojej pamięci unikalny numer ID bez możliwości jego zmiany. Dodatkowo istnieje możliwość zapisania w pamięci chipa własnych danych oraz zabezpieczenia ich przed zmianą przez niepowołaną osobę. W efekcie uzyskujemy kolejne zabezpieczenie, na dzień dzisiejszy nie do podrobienia. Systemy radiowej identyfikacji są już szeroko stosowane w kontroli dostępu, a w innych zastosowaniach ich popularność szybko rośnie. Różnorodność tych zastosowań jest bardzo duża. Jeden z przykładów to bilet narciarski – Ski Pass – wykorzystywany na stokach narciarskich.
Ski Pass to elektroniczny bilet stworzony przez firmę Comex oparty na technologii RFID, zawierający mikroukład elektroniczny, na który składa się chip wraz z anteną. Innowacyjność przedstawianego produktu polega na połączeniu taga z surowcem papierowym, który może być zadrukowywany na profesjonalnych maszynach poligraficznych, dlatego jakość oferowanego zadruku jest nieporównywalnie lepsza od dostępnych na rynku kart plastikowych. Dzięki zastosowaniu papierowego surowca Ski Pass jest tańszy i może służyć do jednorazowego zastosowania, bez zmniejszenia jego wartości marketingowej i reklamowej. W tej samej technologii wykonywane są coraz częściej także różnego rodzaju karty wstępu lub identyfikacji personalnej (karty biblioteczne, karty płatnicze, bilety na masowe imprezy, bilety komunikacji miejskiej, identyfikatory). W pamięci mogą być zapisane indywidualne dane posiadacza zabezpieczone dodatkowo hasłem dostępu. W Warszawie, Poznaniu czy Kaliszu są już stosowane bilety komunikacji miejskiej oparte na technologii radiowej identyfikacji. Mają one postać plastikowej karty formatu karty kredytowej, mogą mieć jednak również postać zwykłego, papierowego biletu. Organizatorzy imprez masowych coraz częściej stosują bilety wykorzystujące technologie RFID. W bilecie zakodowane są wszelkie potrzebne informacje o jego właścicielu. Organizator uzyskuje szczegółowe dane na temat osób wchodzących i wychodzących oraz pewność, że nikt niepożądany nie dostanie się na imprezę. Przykładem może być tegoroczny Mundial, gdzie zastosowano bilet z technologią radiowej identyfikacji.
Innym, stosowanym już na świecie rozwiązaniem jest umieszczanie anten RFID w banknotach, papierach wartościowych czy paszportach. W Polsce paszporty z systemem radiowej identyfikacji trafiają już do naszych rąk. Bardzo szybko wzrasta liczba zastosowań technologii RFID w produktach wymagających dobrych i skutecznych zabezpieczeń. Również w Polsce rynek tego typu produktów rośnie. W związku z faktem, że od 1997 roku bacznie śledzimy rozwój RFID, z łatwością dostrzegamy korzyści wynikające z zastosowania tej technologii – mówi Paweł Korczak, prezes zarządu firmy Comex. – Dzięki zainwestowaniu w linie technologiczne pozwalające na integrację taga RFID z produktem poligraficznym jesteśmy przygotowani do uczestnictwa w rozwoju rynku technologii RFID w Polsce.
Krzysztof Blicharski
Projektant systemów RFID
Comex Sp. z o.o., Wrocław