Niektóre możliwości mogą być tak oczywiste, że bardzo łatwo je przeoczyć. Tak jest w przypadku cyfrowo drukowanych tapet ściennych, które dopiero teraz w pełni stają się dostępne na rynku, ponieważ technologie cyfrowego druku sprawiły, że krótkie serie są bardziej opłacalne.
Na komercyjnych i instytucjonalnych rynkach tapet ściennych hotele są jednym z lepszych przykładów. W hotelach typu boutique „Up ante” chodzi np. o użycie przyciągających wzrok tapet ściennych zarówno w miejscach publicznych – holach itp. – jak i w pokojach hotelowych, co ma pomóc w stworzeniu miłego nastroju.
Rynek tapet do mieszkań również wyraźnie rośnie. Według profesjonalnego stowarzyszenia Wallcovering Association (WA, wallcoverings.org) ich sprzedaż wzrosła średnio o ok. 30 proc. w ciągu ostatnich 5-7 lat. Czynnikami przyczyniającymi się do wzrostu popularności, sprzedaży i zainteresowania konsumentów są ogromne innowacje w przemyśle przetwórczym, które czynią tapety znacznie bardziej opłacalnymi niż kiedykolwiek przedtem.
Redakcja amerykańskiego czasopisma branżowego „The Big Picture” rozmawiała z kilkoma producentami i dostawcami tapet, aby uzyskać ich punkt widzenia na temat rosnącego rynku cyfrowo drukowanych tapet ściennych. Okazuje się, że powstają nowe możliwości cyfrowego druku grafiki ściennej, które powinny być atrakcyjne dla punktów druku pragnących rozszerzyć zakres swojej produkcji i oferowanych usług.
Przebranżowienie i zmiana wystroju wnętrz
Każdy produkt, który oferuje kreatywne i wyjątkowe miejsce dla reklam, jest obecnie szczególnie popularny. Drukowana tapeta pozwala firmom reklamowym, aby ich przekaz znalazł się w wielu miejscach na różnych powierzchniach, ulokowany zawsze na poziomie oczu osób, do których reklama jest adresowana.
W czasie recesji wiele budżetów marketingowych zostało obciętych, zaczęto więc szukać mniej kosztownych metod, które można wykorzystać w reklamie. Zdawano sobie sprawę z tego, że dzisiejsze cyfrowe drukarki i materiały na tapety oferują bardzo efektywne kosztowo opcje przebranżowienia lub zmiany wyglądu wnętrza bez ponoszenia kosztów jego całkowitej przeróbki.
W rzeczywistości widoczność, którą uzyskuje się za pomocą cyfrowo drukowanych pokryć ścian, napędza zapotrzebowanie na tego typu usługi druku. Coraz więcej drukarzy oferuje już druk tapet na ściany, więc coraz więcej klientów korzysta z tych możliwości. Wiedzą oni, jak łatwe i przystępne cenowo jest stworzenie unikalnego wyglądu, czy to na potrzeby przeprojektowania sklepu, wyświetlania logo firmy na ścianie holu w siedzibie dyrekcji, czy aktualizacji wystroju restauracji.
Personalizacja jest kluczem do wzrostu tego rynku. Punkty druku mogą mieć dostępnych tylko kilka różnych tekstur tapet, ale są w stanie oferować setki stylów i wzorów swoim klientom. Dzięki temu ściany stają się teraz głównymi wewnętrznymi billboardami dla ważnych wiadomości i grafiki. Chociaż większość tapet instaluje się w pomieszczeniach komercyjnych, rozwija się także rynek niszowy – cyfrowego druku tapet i grafiki do instalacji wewnątrz domów, szkół, kościołów i innych niekomercyjnych pomieszczeń.
Żyjemy w świecie, w którym indywidualizm jest nową szansą. Tapeta może stać się czymś, co chcemy mieć. Na przykład, ściany pokoju dziecka dzięki drukowi cyfrowemu można zmienić w hawajską plażę. Tu właśnie wyobraźnia przekształca się w realny produkt.
Media dla każdego projektu
Punkty druku powinny zapoznać się z ofertą specjalnych mediów dostępnych na rynku. Nie ma tu jednak jednego uniwersalnego rozwiązania dla wszystkich typów tapet ściennych, rozmiarów grafiki oraz typów druku.
Na rynku istnieją odpowiednie media do każdego typu projektu i punkty druku powinny pokazać zadrukowane próbki mediów podczas wstępnych rozmów z klientami. Drukarze powinni także wiedzieć, jakie są wymagania odnośnie do jakości druku tapet, ich długotrwałości, usuwalności oraz czy muszą one spełniać wymagania kodów budowlanych i przeciwpożarowych. Bez tej wiedzy punkty druku mogą być narażone na długotrwale procesy sądowe w wyniku odpowiedzialności prawnej i finansowej.
Niektórzy błędnie zakładają, że rynek tapet rzadko oferuje nowe typy aplikacji dla grafik drukowanych na tradycyjnych samoprzylepnych foliach winylowych. To już nie jest prawdą. Jeśli chodzi o stosowane tu materiały, to można wymienić tradycyjne tapety papierowe i tkaniny zoptymalizowane dla potrzeb tuszy do druku cyfrowego, rosnącą gamę materiałów z klejem przemieszczalnym (repositionable) lub usuwalnym i pojawiającą się na rynku klasę folii niewinylowych promowanych jako bezpieczniejsze i bardziej przyjazne dla środowiska przy instalacjach w pomieszczeniach wewnętrznych. W ramach tych kategorii jest również oferowany wybór faktur i wykończeń, które nadają tapetom odrębny wygląd.
Wybory w tej kategorii są określane za pomocą terminologii, która jest nowa dla dostawców druku. Tradycyjne tapety tekstylne klasyfikowane są jako typ I, II lub III. Te oznaczenia odnoszą się do wagi zwoju tapety o średnicy zewnętrznej 36 cali i standardowej szerokości 54 cali. Typ I to lekki materiał, typ II – materiał średnio mocny używany do wielu zastosowań komercyjnych, a typ III to najbardziej wytrzymały materiał zalecany dla warunków ekstremalnie narażonych na ścieranie. Materiały posiadają też klasę zagrożenia spaleniem A lub B, co jest ważną informacją ze względu na to, że muszą spełniać lokalne przepisy przeciwpożarowe. W zależności od wyboru mediów, instalacja wewnętrznych grafik ściennych może być równie ważna jak jakość druku, aby zapewnić zadowolenie klienta z wykonanej pracy.
Jeśli punkt druku nigdy wcześniej nie wykonywał instalacji tapet z materiałów tradycyjnych, to należy rozważyć wynajęcie profesjonalnego instalatora. Wieszanie i dopasowywanie pięciu paneli tapety podgumowanej jest czymś całkowicie odmiennym niż instalacja samoprzylepnej tapety winylowej.
Niewykorzystane możliwości
Powstają nowe możliwości wykorzystania spersonalizowanych cyfrowo drukowanych tapet zarówno w wystroju domów, jak i w instalacjach komercyjnych. Usługodawcy druku powinni wykorzystać istniejące specjalistyczne materiały w celu zaspokojenia „jednorazowych” zleceń klientów.
Punkty druku pragnące uczestniczyć w rozwoju rynku cyfrowego druku tapet ściennych powinny przejąć inicjatywę i zapoznać się z możliwościami na lokalnych rynkach. Warto dowiedzieć się, którzy architekci są najlepszymi projektantami grafiki wnętrz. Należy porozmawiać z nimi i przedstawić swoje możliwości produkcyjne oraz pokazać próbki drukowanych materiałów. Klienci muszą wiedzieć, co można wydrukować, zanim zaczną z tego korzystać.
Przewiduje się wzrost sektora tapet, a w szczególności segmentu projektowania wnętrz. Wielu projektantów łączy teraz tapety, grafiki podłogowe i grafiki okienne, aby stworzyć jednolity wygląd pomieszczeń.
Dzięki różnorodności tapet ściennych i ich możliwości cyfrowego druku punkty druku mogą pracować z klientami w celu stworzenia obrazów graficznych specjalnie dostosowanych do ich potrzeb i w celu pokazania nowych możliwości ekspozycji danej marki handlowej. Należy to uczynić w sposób przystępny dla klienta i mieć jednocześnie samemu satysfakcję ze sprzedaży czegoś nowego.
Na podstawie „The Big Picture” nr 5/2012 opracował TG