Rozkwit etykiet
6 gru 2016 14:53
Kiedy mowa o etykietach, na ogół w pierwszej chwili przychodzi na myśl etykieta na opakowaniu takim jak butelka czy opakowanie foliowe. Należy jednak pamiętać o etykietach przeznaczonych do oznaczania roślin. Tworzą one odrębną grupę i cechują się własnymi nurtami rozwojowymi pod względem technologii wykonania i funkcji produktu.
Niejednokrotnie etykiety te są równie wysoko przetworzone jak te, które spotykamy w życiu codziennym. Ten jakże specyficzny rynek odbiorców produkcji ogrodniczej i rolniczej stawia coraz wyższe wymagania przed takimi zakładami poligraficznymi jak nasz. Od 1992 roku drukarnia TEK skoncentrowała się na produkcji opakowań dla producentów owoców, kwiatów i warzyw. Poznając specyfikę klientów stale poszerzamy naszą ofertę produktową. Obecnie produkujemy nie tylko torebki czy opakowania do nasion, ale także dużą ilość etykiet do oznaczania roślin.
Można rozróżnić dwa podstawowe rodzaje etykiet: etykieta umieszczana w ziemi potocznie nazywana „wtyczką” oraz etykieta do zawieszenia – „zawieszka”. Na pierwszy rzut oka nie ma nic trudnego w produkcji takich etykiet. Wyrób wydaje się prosty, najczęściej zadrukowany dwustronnie przy użyciu farb triadowych. Ale to tylko pozorna łatwość. Problem zaczyna się już na etapie doboru odpowiedniego podłoża spośród najczęściej do tego celu używanych. Podłoża drukowe to folie takie jak PP – polipropylen, PS – polistyren, PVC – polichlorek winylu. Ponieważ każdy rodzaj podłoża odznacza się innymi właściwościami fizycznymi, dobór odpowiedniego jego rodzaju i grubości musi zostać dokonany na podstawie zakresu zastosowania etykiety. Dodatkowo należy pamiętać, że wartość tworzywa sztucznego jako podłoża drukowego stanowi dużo większy procent ogólnych kosztów produkcji niż w przypadku np. kartonu. Kolejnym ważnym etapem takiej produkcji jest dobór odpowiedniego kształtu etykiety. Musi on pozwolić nie tylko na umieszczenie fotografii dojrzałej lub owocującej rośliny, ale także informacji dotyczącej pielęgnacji lub warunków hodowli tych roślin. I tu napotykamy kolejną trudność związaną z produkcją dla tego segmentu rynku. Dzięki naszej galerii, w której zgromadziliśmy ok. 45 000 fotografii, możemy za-dowolić nawet najbardziej wymagających klientów. Etykieta taka ma nie tylko charakter reklamowy, ale również informacyjny.
Następnym etapem produkcji jest druk i tu znów występuje specyficzny charakter produkcji. Należy pamiętać, że niewielkie rozmiary etykiet powodują ich mnogość na arkuszu, a co za tym idzie różnorodność asortymentową. Na przykładowym arkuszu mamy ok. 175 etykiet i niejednokrotnie każda z nich ma inny kolor dominujący (etykiety pomidorów – czerwony, etykiety sałaty – zielony itp.). Tak więc utrzymanie odpowiedniej kolorystyki i stabilności druku wymaga niezwykłych umiejętności od drukarzy. Dodatkowym utrudnieniem jest to, że zadrukowywany materiał zachowuje się niestandardowo i to w zależności od zadrukowywanej strony. Natomiast na maszynie z odwracaniem arkusza należy drukować przy zupełnie innych parametrach druku i suszenia UV, gdyż przed odwróceniem arkusz suszony jest tylko przez jedną lampę UV. Dobór odpowiednich parametrów takich jak rodzaj lampy UV, stosowane farby, odpowiedni balans farba – woda oraz prędkość zadruku stanowi podstawową wiedzę każdej drukarni wykonującej produkcję na tego typu podłożach. Niejednokrotnie czas dojścia do takiej wiedzy oraz koszt wykonywania prób stanowią kluczową barierę. Należy też pamiętać o tym, że materiały używane do takiej produkcji bardzo łatwo się elektryzują, co sprawia niejednokrotnie problemy przy podawaniu arkusza do maszyny drukującej. Wystarczy nagła zmiana temperatury otoczenia, a cała paleta staje się nierozerwalną kostką. Jak widać, ten z pozoru prosty produkt na każdym z etapów produkcji sprawia problem, a to dopiero początek procesu produkcyjnego. O dalszych etapach opowiemy w kolejnym numerze Poligrafiki.
Jednak dzięki wytężonej pracy całej naszej doświadczonej załogi staliśmy się liderem w produkcji tego typu etykiet. Nasze produkty są obecne na rynkach Europy Zachodniej, w tym na rynku angielskim; zaufali nam najwięksi producenci z branży ogrodniczej.