Rozwiązania na czas pandemii (i nie tylko)
28 sty 2021 15:00

Trwająca już blisko rok pandemia COVID-19 upowszechniła nie tylko pracę zdalną, ale także rozbudowaną komunikację z maszynami przez internet, automatyzację i robotyzację (roboty nie chorują!) oraz wiele innych rozwiązań technologicznych, bez których trudno byłoby utrzymać ruch parku maszynowego w okresie lockdownu i zamknięcia granic. Producenci maszyn raportują, że sprzedaż części zamiennych zwiększyła się o kilka lub nawet kilkanaście procent – ich użytkownicy w celu zapewnienia sobie ciągłości produkcji i przy problemach z terminowymi dostawami kupowali więcej części do magazynu, aby zabezpieczyć się w razie nagłych awarii. W tych trudnych, pandemicznych czasach doskonale sprawdziły się rozwiązania takie jak zdalna diagnostyka, zdalny serwis czy sklepy internetowe z częściami zamiennymi i materiałami eksploatacyjnymi, o czym opowiadają nam przedstawiciele firmy Manroland Polska.

Oferta serwisowa na miarę wyzwań

Manroland Polska oferuje serwis lokalny, nie scentralizowany – w sytuacji, kiedy granice wielu krajów były zamknięte, okazało się to szczególnie ważne. Każdy kraj posiada dedykowany zespół serwisantów, na bieżąco szkolony w zakresie implementowanych innowacji – podkreśla Krzysztof Pietrzak, dyrektor zarządzający Manroland Polska. – Dodatkowo nasi klienci otrzymują program ProServ 360° Performance z konkretnymi narzędziami, którymi my – jako Manroland Polska – posługujemy się w codziennej pracy z klientami, m.in. analizując wydajność maszyn i wykorzystanie ich funkcjonalności. W jego ramach przez 2 lata oferujemy przeglądy, konserwację maszyn i inspekcje, podczas których dokonujemy oględzin i analizy np. stopnia zużycia maszyny oraz dokonujemy stosownych napraw. Owocuje to lepszym funkcjonowaniem maszyny po upływie okresu gwarancji. W ramach usługi Remote Check-up maszyna raz na kwartał wysyła pełny raport na temat swego „stanu zdrowia”. Nasze oprogramowanie dokonuje analizy komunikatów o błędach, a my w razie potrzeby wysyłamy technika. Kolejnym, ważnym elementem programu ProServ 360° jest Telepresence (TSC), czyli oprogramowanie pozwalające przeprowadzić wstępną diagnostykę, regulacje i naprawy zdalnie, bez wizyty serwisanta. System śledzi realne zużycie maszyny (licznik odbitek, godziny pracy), informując o konieczności podjęcia określonych czynności konserwacyjnych. Tak skonstruowana oferta serwisowa pozwala naszym klientom bezpiecznie produkować nawet w czasie pandemii.

E-commerce wsparciem działalności

manrolandSTORE, kolejne narzędzie uniezależniające użytkowników maszyn od konieczności osobistego kontaktu, to sklep internetowy, w którym klienci Manroland dokonują zakupów części przez całą dobę, przez 7 dni w tygodniu i 365 dni w roku. Użytkowników nie ograniczają godziny otwarcia stacjonarnego działu części – wyjaśnia 

Joanna Piechocka, project development manager w firmie Manroland Polska. – Złożone zamówienie automatycznie zapisuje się w bazie danych centrali i jest automatycznie realizowane. W asortymencie manrolandSTORE znajdują się części zużywalne, obecnie ponad 1600 pozycji, a jego oferta jest systematycznie rozszerzana. Sklep internetowy przeznaczony jest dla wszystkich użytkowników maszyn ROLAND. Warunek stanowi podpisanie odrębnej umowy korzystania z niego, w której klient wskazuje pracowników upoważnionych do składania zamówień. Dla wskazanych osób tworzymy specjalne konta zabezpieczone hasłem z parkiem maszynowym drukarni. O fakcie utworzenia konta użytkownik informowany jest w specjalnej korespondencji mailowej z załączoną instrukcją korzystania. Ceny w sklepie internetowym są atrakcyjniejsze niż przy tradycyjnym kontakcie z działem części, a warunki płatności takie same jak w przypadku tradycyjnej ścieżki – klient nie płaci kartą z góry. Czas dostawy to 2-3 dni robocze od momentu złożenia zamówienia.

Dostawy są realizowane bezpośrednio z centrali Manroland Sheetfed w Offenbach, dzięki czemu dostępność części jest bardzo szeroka. Sklep internetowy manrolandSTORE to nowoczesna platforma zamówień online dostępna w języku polskim z przejrzystą, intuicyjną i zoptymalizowaną dla użytkownika nawigacją oraz katalogiem części do posiadanego parku maszynowego – przekonuje Joanna Piechocka. – Po zalogowaniu klient otrzymuje informacje o poszczególnych częściach, w tym ich zdjęcia oraz ceny bez konieczności kontaktowania się z odpowiedzialnym partnerem serwisowym w celu uzyskania oferty. W ubiegłym roku odnotowaliśmy znaczny wzrost przychodów ze sprzedaży tym kanałem dystrybucji. Niepewność w kwestii dostępności materiałów ze względu na możliwość przerwania łańcucha dostaw z powodu COVID-19 mogła mieć znaczący wpływ na zwiększone obroty. Jednakże w mojej ocenie to ogólna tendencja do dokonywania zakupów za pomocą dedykowanych internetowych platform odegrała kluczową rolę.

Jak zdradza Joanna Piechocka, z manrolandSTORE w Polsce korzysta już aktywnie kilkadziesiąt firm; są to zarówno duże drukarnie, jak i firmy posiadające w swoim parku maszynowym tylko jedną maszynę drukującą: Feedback ze strony użytkowników jest bardzo pozytywny, m.in. ze względu na możliwość zakupu u autoryzowanego partnera wysokiej jakości materiałów w atrakcyjnych cenach bez obowiązku zamówienia minimalnej ilości bądź minimalnej wartości zamówienia. Mówiąc o częściach zamiennych, warto wspomnieć również o ServiceKits. Są to specjalne zestawy części zamiennych w atrakcyjnych cenach, które nie są dostępne w manrolandSTORE. Dzięki ofercie ServiceKit oferujemy naszym klientom pakiety części do napraw oraz prewencyjnej wymiany. Pakiety zostały stworzone przez wykwalifikowanych specjalistów i mają za zadanie zapewnić skuteczność naprawy bądź w przypadku prewencyjnej wymiany zapobiec ewentualnemu przestojowi maszyny.

Printcom – więcej niż materiały eksploatacyjne

Warto wiedzieć, że w manrolandSTORE znajdują się części dostępne zarówno w dziale części zamiennych, jak i niektóre produkty dostępne w dziale Printcom. Dla nas oferta działu Printcom jest niezbędnym elementem naszego serwisu – nie tyle w rozumieniu mechanicznym, ile w odpowiadaniu na potrzeby naszych partnerów i wspieraniu ich w codziennej działalności – mówi Krzysztof Pietrzak. – Produkty Printcom są nie tylko zoptymalizowane pod kątem naszych rozwiązań drukujących, ale także oferowane w pakiecie z usługą doradztwa technicznego i wsparcia w przypadku ewentualnych reklamacji. Stosowanie produktów rekomendowanych przez Printcom może zdecydowanie zmniejszyć ilość makulatury, zaoszczędzić koszty energii i ograniczyć oddziaływanie na środowisko. Korzyści ze stosowania materiałów eksploatacyjnych Printcom są bardzo konkretne: szybszy rozruch maszyny, optymalizowana jakość druku, zwiększenie niezawodności linii drukujących, minimalizacja czasu przygotowania zamówień czy zmniejszenie kosztów produkcji. Pomimo rosnącej z roku na rok presji na ekonomikę oferowanych rozwiązań w dwóch kwestiach nigdy nie pójdziemy na kompromis: jakości druku oraz trwałości i niezawodności naszych maszyn. Nasza bogata oferta serwisowa, manrolandSTORE oraz zoptymalizowane portfolio Printcom są istotnym wsparciem w realizacji tego celu.  AN