Rynek opakowań w Polsce
6 gru 2016 14:46
Polski rynek opakowań jest stosunkowo młodym sektorem; ukształtował się dopiero pod koniec lat 80., choć w porównaniu z dzisiejszymi czasami opakowalnictwo w tamtym okresie zaczęło zaledwie raczkować. Dopiero lata 90. zapoczątkowały okres intensywnego rozwoju opakowalnictwa, kiedy to projektanci stawiali głównie na generowanie nowych marek oraz umacnianie ich wizerunku, na co duży wpływ miała prywatyzacja firm. Wówczas powstały kompletnie nowe marki, które w większości działają na rynku polskim do dnia dzisiejszego.
Momentem zwrotnym były wydarzenia wrześniowe z 2001 roku, kiedy na rynku amerykańskim, a następnie europejskim nastąpił zastój. Recesja nie ominęła także Polski, gdzie dotarła na przełomie lat 2002/2003. Od tamtego czasu wprowadzenie nowej marki na rynek wiąże się z wieloma procesami, m.in. dokładną analizą rynku oraz badaniami konsumenckimi. Współcześnie kryzys został zażegnany, widać szybki rozwój rynku opakowań.
W Polsce rynek ten bezustannie rośnie, a także jest coraz bardziej wymagający. Oczekiwania klientów co do jakości produktów opakowaniowych wzrastają, konsumenci coraz większą uwagę zwracają na stopień zaawansowania nadruku na danym opakowaniu oraz jego jakość.
Obecną sytuację rynkową tak w dziedzinie produkcji, jak i projektowania opakowań cechuje nacisk na podwyższanie jakości opakowań, wykorzystywanych materiałów oraz zachowania jak najniższych kosztów produkcji.
Zarówno firmy polskie, jak i zagraniczne mocno konkurują ze sobą. Zachodnie koncerny, które proponują polskiemu odbiorcy swoje produkty, muszą się dostosować do wymagań i oczekiwań konsumenta. Niestety polskiemu rynkowi daleko do nasycenia opakowaniami, które ma miejsce w krajach wysoko uprzemysłowionych.
Tempo rozwoju gospodarczego ma zasadniczy wpływ na ewolucję rynku opakowań w Polsce. Branża opakowaniowa zalicza się do znaczących gałęzi gospodarki, co jest związane z funkcją, jaką spełniają opakowania oraz skalą ich użytkowania.
Postęp produkcji oraz zużycie opakowań mają zasadniczy związek ze wzrostem ekonomicznym kraju. Należy tu także wspomnieć o ekologii, która od paru lat jest wszechobecna. Opakowania muszą spełniać wysokie wymagania nie tylko w kwestii ochrony towarów, ale także ze względu na ochronę środowiska naturalnego.
Wielkość produkcji opakowań wprowadzanych na rynek polski jest oczywiście nieporównywalna z innymi krajami na rynku światowym. Jednak zużycie opakowań wykazuje nadal tendencję wzrostową.