Rynek poligraficzny w czasie pandemii 
22 kwi 2021 11:02

Wywiad z Markiem Banasiukiem, Dyrektorem Handlowym Działu Offsetowego PHOENIX Xtra Print Polska, Business Unit M&MR Trading Polska Sp. z o.o. 

Mija rok od wybuchu pandemii, a sytuacja związana z obostrzeniami rządowymi nie jest łatwa dla gospodarki i biznesu. Z jakimi wyzwaniami mierzy się branża poligraficzna? 

––––––––––

Marek Banasiuk: Niełatwa sytuacja dla gospodarki i biznesu to zdecydowanie zbyt łagodne określenie. Od roku mierzymy się bowiem z zupełnie nowym zagrożeniem – niewidzialnym wrogiem, który może zaatakować w nieprzewidywalny sposób i w każdej chwili. Ta niepewność, stan ciągłej gotowości wymagają od rynku przemyślanych prognoz i dynamicznych działań. Przy czym musimy pamiętać, że ich długofalowe skutki są obarczone wysokim ryzykiem, gdyż nie wiemy, jak i co będzie zmieniać pandemiczna rzeczywistość. 

Wprowadzenie i przestrzeganie nieodzownych środków bezpieczeństwa oraz ochrony zdrowia zmieniło nasz świat zarówno w zakresie produkcji, jak i handlu. Było i nadal jest to wielkie wyzwanie, aby utrzymać i rozwijać swoją działalność. Wobec nowych regulacji i obostrzeń niektórym z odbiorców wyrobów poligraficznych niestety nie udało się przetrwać. Do ogromnego problemu urosło też zachowanie ciągłości dostaw towarów, konieczność poradzenia sobie z brakami surowców czy podwyżkami cen – cała branża poligraficzna musi wziąć skutki pandemii na swoje barki i zmierzyć się z nimi. Ten nękany koronawirusem rok nie był łaskawy, ale równocześnie pokazał, jak ważna jest dywersyfikacja produkcji poligraficznej. 

Jak pandemia wpłynęła na działania PHOENIX Xtra Print Polska, Business Unit M&MR Trading Polska Sp. z o.o.? 

––––––––––

Marek Banasiuk: Poradziliśmy sobie z wieloma ograniczeniami – musieliśmy sobie poradzić! Przede wszystkim pandemia spowodowała, że nasi Klienci wymagali od nas natychmiastowego potwierdzenia ciągłości dostaw i odpowiedniego zatowarowania. Byliśmy więc zdani na naszych dostawców surowców i produktów. Wspólnie z nimi na bieżąco weryfikowaliśmy sytuację logistyczną, aby zapewnić płynność dostaw. Zdecydowanie pomógł fakt, że większość naszych producentów pochodzi z Europy, co jednoznacznie skraca i ułatwia procesy logistyczne. Finalnie udało nam się zabezpieczyć towar nie tylko w odpowiednich ilościach i jakości, ale również w racjonalnych cenach. Było to istotne zarówno z punktu widzenia bezpośrednich dostaw towarów do naszych Klientów, jak i dla naszej konfekcji oraz produkcji. Możemy jednak pochwalić się bardzo dobrymi dostawcami, z którymi relacje i współpraca przekładają się na optymalne zaplecze oraz politykę cenową. 

Jednym z kolejnych wyzwań jest redukcja możliwości bezpośredniego kontaktu z Klientem, który w naszym przypadku był fundamentalny choćby z uwagi na testy produktów. Zauważyliśmy jednak, że praca, którą wykonaliśmy w poprzednich latach, zapro- centowała w tym kryzysowym dla branży momencie. Dbałość o partnerskie relacje oparte na zaufaniu od samego początku stanowiła podstawę dla budowy naszej pozycji na rynku. Teraz pozwoliły nam one nie tylko utrzymać bieżący poziom sprzedaży, ale nawet go zwiększyć – nasi Klienci obdarzyli nas zaufaniem i pomimo braku bezpośrednich spotkań wystarczyły kontakt telefoniczny oraz wideokonferencje, aby wprowadzać produkty, a finalnie odnotować wzrost naszych obrotów o blisko 15 proc. 

Ten pełen wyzwań 2020 rok nie wpłynął negatywnie na wyniki naszej działalności na rynku – mieliśmy dużo szczęścia, ale jest to również zasługa naszych Klientów, dostawców i nas, jako zespołu.  Dla PHOENIX Xtra Print Polska był to nawet rok szczególnie przełomowy z punktu widzenia rozwoju portfolio produktów, pozyskania nowych, w tym strategicznych Klientów i rynków zbytu, pokaźnego wzrostu sprzedaży, a także ugruntowania swojej pozycji w świecie poligrafii w Polsce i poza nią. Mamy świadomość, że to nie koniec walki z koronawirusem, ale jednocześnie pozwalamy sobie na zachowanie spokoju, bo działania ochronne, które podjęliśmy, okazały się skuteczne oraz nie wpłynęły na jakość naszej pracy czy bezpieczeństwo pracowników i Klientów.

Jak kształtuje się obecnie zapotrzebowanie na produkty PHOENIX Xtra Print Polska, BU M&MR Trading Polska Sp. z o.o.? Czy pojawiły się nowe trendy zakupowe wśród Klientów lub nowe serie towarów?

––––––––––

Marek Banasiuk: Przede wszystkim zmieniło się zapotrzebowanie na produkty – wzrósł popyt na podstawowe artykuły spożywcze i te pierwszej potrzeby, produkty premium zeszły natomiast na dalszy plan. Źródłem tej zmiany jest naturalnie pandemia koronawirusa. Pamiętam, że na początku zagrożenia epidemicznego, w marcu ubiegłego roku półki sklepowe z artykułami spożywczymi świeciły pustkami, a markety nie nadążały z wykładaniem towaru. Społeczeństwo robiło zapasy, a lockdown sprzyjał rozwijaniu np. talentów kulinarnych. W tym wszystkim to m.in. barwna i ciekawa optyka opakowań przykuwała oko i decydowała o zakupie. 

Dlatego też rozwój naszego portfolio w 2020 roku dotyczył głównie drukarń opakowaniowych – zanotowaliśmy wzrost sprzedaży naszych materiałów do opakowań, a mniejsze zainteresowanie towarami do uszlachetniania druku. W ostatnim czasie szczególnie rozwijamy produkty do zadruku kubków plastikowych (np. na jogurty), puszek napojowych i lakierowania wybiórczego opakowań litych. Robiąc codzienne zakupy widzę na półkach artykuły w opakowaniach, o których wiem, że zostały wyprodukowane przy użyciu naszych materiałów i naprawdę jestem dumny z efektu ich jakości! 

W minionym roku zwiększyliśmy także wdrożenia naszego innowacyjnego produktu Alkobufor 2w1, który umożliwia druk bez użycia alkoholu izopropylowego. Już od lat dążyliśmy do zmiany nawyków branży, aby ograniczać lub całkowicie wyeliminować stosowanie alkoholu izopropylowego. Rozwinęliśmy i powoli, ale skutecznie wdrażaliśmy w drukarniach w całej Polsce nasz Alkobufor 2w1 jako wydajny, efektywny i, co ważne, ekologiczny produkt alternatywny. Paradoksalnie wybuch pandemii przyczynił się do przyspieszenia jego implementacji i pokazał branży, że można inaczej. Poza tym cena alkoholu wzrosła, zaczęło go brakować przez spotęgowaną produkcję środków dezynfekcyjnych – konieczna była reakcja! 

Muszę też wspomnieć o rozwoju naszej oferty obciągów offsetowych. Nasz producent obciągów bardzo mocno rozwija się i modyfikuje swoją linię produkcyjną. Pomimo pandemii i trudnych warunków opracował nową serię obciągów „+”, m.in. Sapphire+ oraz Navy Green, których produkcja jest bardziej ekologiczna, a zmieniona konstrukcja pozwala na podniesienie jakości wydruków i oszczędności dla drukarni przez wydłużenie pracy na jednym komplecie. Jesteśmy w trakcie wprowadzania tej serii na polski rynek – pierwsi Klienci już docenili bardzo dobrą relację między ceną a jakością i wydajnością tych obciągów.

Odnotowaliśmy także duże zainteresowanie płytami do lakierowania, zarówno wycinanymi na ploterze, jak i grawerowanymi laserowo w naszym Studio Flekso w Gdyni. Pomimo trudnej sytuacji w sektorze uszlachetniania druku, nasze płyty cieszą się coraz większym powodzeniem – Klienci docenili to, że sprawdzają się na wielu lakierach. Uniwersalność i standaryzacja są teraz szczególnie ważne i nadal stanowią priorytety w ocenie produktu. 

Proszę zauważyć, że te wszystkie elementy – odpowiedź na zmienione zapotrzebowanie rynku i nowe produkty – opierają się na dywersyfikacji Klientów. Receptą na stabilny biznes, jak słusznie głosi motto naszej firmy, jest wsłuchiwanie się w głos Klienta, dopasowywanie się do jego potrzeb i wymogów. Naszym celem jest, aby spełniać te potrzeby i wymogi niemal w każdej dziedzinie poligrafii. 

Czy nowe produkty to też rozszerzone możliwości wsparcia technicznego Klientów? 

––––––––––

Marek Banasiuk: Każde wdrożenie produktu – czy to Alkobufor 2w1, czy płyta do lakierowania – wiąże się z naszym pełnym wsparciem technicznym. Często Klienci np. chcą lakierować wybiórczo drobne elementy, ale nie mają odpowiednich narzędzi lub doświadczenia, aby ten proces wdrożyć w produkcji. Pomagamy zatem dobrać odpowiednią płytę do lakierowania i zbieramy parametry z wydruku próbnego, by obliczyć dystorsję z maszyny. Chętnie dzielimy się swoim know-how. Bardzo nas cieszy, gdy widzimy, że wdrażane rozwiązania pozwalają naszym Klientom rozszerzać możliwości produkcyjne.

Ostatni czas bardzo mocno zweryfikował zapotrzebowanie na zrównoważony rozwój. Czym dla PHOENIX Xtra Print Polska, BU M&MR Trading Polska Sp. z o.o. jest koncepcja zrównoważonego rozwoju?

––––––––––

Marek Banasiuk: Od lat podążamy za standardami zrównoważonego rozwoju, manifestujemy je w naszej pracy oraz polityce spółki. Wprowadzamy na rynek rozwiązania, które przyczyniają się do ochrony klimatu i ograniczenia emisji CO2. Wraz z naszymi dostawcami mierzymy i minimalizujemy ślad węglowy, optymalizujemy łańcuchy dostaw, redukujemy produkcję odpadów. Współpracujemy z producentami, dla których ekologiczna produkcja jest wartością nadrzędną, jak w przypadku wspomnianej już nowej serii obciągów „+”. Oferujemy i promujemy formy elastomerowe, do procesowania których wystarczy tylko woda, bez żadnych rozpuszczalników, co jest szczególnie ważne z uwagi na restrykcyjne regulacje ekologiczne i w przypadku produktów np. dla przemysłu spożywczego. Zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju staramy się dostarczać nie tylko towary, usługi czy technologie, ale także wartość – dla Klienta, pracowników, środowiska i społeczeństwa. 

Jakie są plany inwestycyjne PHOENIX Xtra Print Polska, BU M&MR Trading Polska Sp. z o.o., na 2021 rok? 

––––––––––

Marek Banasiuk: Rok 2021 to przede wszystkim inwestycja w nowy system informatyczny wspierający zarządzanie i planowanie produkcji, zakupów i sprzedaży. System przyczyni się do dalszego podnoszenia jakości naszych usług oraz wspomoże codzienną pracę i działalność naszych pracowników. Ponadto z uwagi na coraz większe zainteresowanie grawerowanymi płytami do lakierowania wybiórczego zainwestowaliśmy w tzw. double beam – system podwójnych wiązek lasera, który zwiększy wydajność naszych laserów w dziale Flekso. 

Cały czas staramy się rozwijać i jeszcze bardziej dopasowywać do potrzeb naszych Klientów, a nasze wyniki jednoznacznie wskazują, że to właściwy kierunek. Zobaczymy, co przyniesie przyszłość 

– pandemia w żadnym razie nie jest w odwrocie. Obecnie obserwujemy nienotowany dotychczas na tak wysoką skalę wzrost cen surowców bazowych do produkcji materiałów, używanych nie tylko w branży poligraficznej. Dlatego przede wszystkim musimy być czujni, bacznie przyglądać się ryzykom i dostrzegać nowe możliwości, które oferuje nam rynek w tym specyficznym czasie.

Artykuł sponsorowany

Kontakt:

Marek Banasiuk – Sales Director, Offset Printing, 

BU PHOENIX Xtra Print Polska, marek@pxp.com.pl, 695 606 064         

Joanna Kosterska – Manager/ Koordynator ds. Reklamy i Public Relations, 

jkosterska@mmr-trading.pl, 605 231 307

www.pxp.com.pl  |  www.formyelastomerowe.pl